Ni som har föl födda i somras

G

gute2

Ni som inte har lösdrift när tar ni in era hästar på stall?
Har ett sto med föl och två andra islandshästar.
Har aldrig haft föl förut och undrar hur ni gör eller vad ni skulle gjort i samma situation?
Innan fölet kom så brukade jag ta in mina hästar på stall nu i mitten på oktober på nätterna beroende på hur kallt det är.
Hur gör ni?
Saga

Sv: Ni som har föl födda i somras

Jag skickade iväg mitt sto m. föl idag. Så dom får gå i en ordentlig flock.
Mitt föl har inte vart rolig att ha hemma, nu kommer det bli mycket bättre av många anledningar. Främst är att hon kommer få lära sig lite vett och sans. Jag har aldrig gillat att ha dem hemma, så det är självklart att skicka iväg dem. Men innan dess har de stått inne på stall v.b då mamman har vart sjuk en längre period.

Sv: Ni som har föl födda i somras

Jag har iofs lösdrift men eftersom det senaste veckan har regnat, blåst och varit ganska kallt har jag tagit in de 2 stona med föl på nätterna. Är det bra väder får de däremot gå ute med flocken. Flyttar mellan hagarna beroende på väder just nu och stödfodrar med hösilage. Det finns ju trots allt ganska gott om bete fortfarande men näringsmässigt är gräset mest bukfylla.

Att stalla in sto och föl i oktober är nog inte fel med tanke på att vädret då kan vara väldigt omväxlande. Fölet växer mycket nu och behöver vila torrt och tryggt. Se bara till att boxen är stor nog...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka