Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

ishmanda

Trådstartare
Jag behöver hjälp och råd av er med hästar med headshaking syndrome. :bow::bow::bow:
Efter att ha suttet och läst igenom ett antal gamla trådar här på buke har jag kommet fram till att min häst uppvisar en del av symtomen på headshaking syndrome. :cry:

När jag tänker efter så hade hon en del symtomen redan när jag köpte henne förra sommare, som att slå med huvudet framförallt vid ridning. Det var många tårar över det då. Men det gick över allt efter som hösten kom och i vinter har jag inte märkt jätte mycke av det, inte i vår heller. Men nu i sommar har det kommet tillbaka. Hon har slått med huvudet vid ridning, har nockat mig så jag fått fläskläpp och näsblod ett par gånger. Har hela tiden trott att det berott på att hon inte gillat bettet, men efter att ha provat 10-talet olika bett till och med hackamore utan någon synbar förändring har jag kommet fram till att det inte är fallet. Tänderna är dessutom ordentligt kollade och ok. Hela hästen är genomgången av både vet. och equitteapeut, hon är frisk och fräsh.

I augusti i samband med att vi började stödfodra lite på betet började hon fnysa och frusta när hon betade och även vid ridning i samband med huvud skakningen. När hon sen kom in på nätterna blev det ännu värre och hon frustade, fnyste och slog med huvudet även när hon åt sitt hö/hösilage. Och för någon vecka sen började hon slänga med huvudet när hon åt kraftfodret. Hon tog en tugga slängde med huvudet som om hon var rädd för krubban, tog en tugga, slängde med huvudet och höll på så till maten var slut. Fick inte så mycke vid det tillfället då jag skulle rida när jag hade mockat färdigt. Men hon kunde ju inte vara utan när alla andra fick. Fick resten när jag hade ridit och då slängde hon inte med huvudet utan åt normalt.

Tycker dock att frustandet och fnysandet har blivit bättre och hon slänger inte lika mycke med huvudet vid ridning längre. Men hon är långt i från bra/normal i sitt betende. Hon äter bra och är fin i hullet så det påverkar inte henne fysiskt iaf.

Veterinären vet inte alls vad det kan vara. Men när jag läste vad som skrivits här på buke kände jag igen mycke av betendet.

Ska prova att ta bort betforet och se om det blir bättre. :bump:
Har ni några andra tips till mig för att underlätta för henne? :bow::bow:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Nu har jag tyvärr ingen erfarenhet själv, och kan nog inte hjälpa dig..
Men kan det vara att hon är allergisk och/eller får knott eller damm i nosen, och därför skakar på huvudet? Läste om nån häst som hade det så, men de satte på nån sorts huva/skydd över nosen och näsborrarna så slutade hon?

Hoppas du får råd av folk här som vet mer än mig. :)
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Har själv en (för tillfället symptomfri, tack gud) headshaking häst. Hans mule var det största problemet, den sku gnidas o klias mot allt o han skakade på huvudet när man red, longerade, ledde... Provade att lämna bort betforen, provade guardian mask, provade mulnät, provade "medicinen", testade olika bett, salvade mulen osv osv. Sedan helt plötsligt en dag fick jag för mig att sätta en flyveil (red då redan med en på ögonen) på mulen oxo, och vad fan så hjälper det plötsligt. Låter ju alldeles knasigt och underligt, men sedan jag satte på den i typ juli har han inte skakat en gång, en ång under en ridtur lossnade den två gånger och han började direkt skaka... Men men, tycker din hästs symptom låter lite lustiga..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jag tror att Welsh kan hjälpa dig med dessa frågor. Men prova att ta bort betforen. Det är ju ett steg att ta som kanske kan hjälpa er lite.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hans mule var det största problemet, den sku gnidas o klias mot allt

Det Stämmer jätte bra på min Madam. Ser dock inte detta som ett jätte stort problem. Det är mer huvudslängningarna och frustandet som bekymrar mig.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min slänge på huvudet för att mulen störde honom, det kan inte vara samma med din? Glömde säga att min inte äter betfor mera, och vågar inte börja ge det igen ifall det ändå sku ha något med det att göra, men sist jag testade hjälpte det inte. Har du provat någon av de saker jag nämnde?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Nu har jag tyvärr ingen erfarenhet själv, och kan nog inte hjälpa dig..
Men kan det vara att hon är allergisk och/eller får knott eller damm i nosen, och därför skakar på huvudet?

Jag har faktiskt funderat på detta, men kan inte komma fram till vad det skulle vara hon var allergiskt mot :( Knott eller dam tvivlar jag på då hon vissa dagar inte skakar alls på huvudet och vissa dagar går det inte alls att rida. Även nu när knotten är döda.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min slänge på huvudet för att mulen störde honom, det kan inte vara samma med din? Glömde säga att min inte äter betfor mera, och vågar inte börja ge det igen ifall det ändå sku ha något med det att göra, men sist jag testade hjälpte det inte. Har du provat någon av de saker jag nämnde?

Ja, jag har som sagt provat ett 10-tal olika bett utan resultat, smörja in mulen, hjälpte inte heller. Funderade på ett nät över mulen men kom aldrig så långt. Ska införskaffa ett nu tänkte jag och jag ska ta bort betforen.

Vad var det för medicin du provade? Vad var den för?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jag hittade aldrig något mönster i herrns skakande, följde med sole, blåsten, värmen osv, men inget... Vissa dagar skakade han mycket, andra dagar mindre, man visste aldrig hurudan dag det skulle bli..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Det känner jag igen. Det är bara att hoppas att dagen blir bra när man kör ut till stallet.
Men jag har märkt att de gånger vi varit på träningstävling har hon inte visat några symtom alls. Så det är kanske lite psykiskt oxå för hennes del.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min va ofta bättre på tävling den oxo... Jaa, men har du testat något?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Nej, har inte testat något då jag inte vetat vad jag skulle test.

Ingen jag har pratat med har kunnat ge mig några bra svar på vad det kan vara och vad jag ska testa för olika metoder för att lindra betendet.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

har nu i efterhand hört om flera andra som använder flugskydd på mulen och det hjälper. är ju alldeles möjligt att det inte hjälper din häst ett dugg, man har du en sådan i stallet så kan du ju genast imorgon prova att fästa den på tränset och se en tid vad som händer..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Även nu när knotten är döda.

Knotten härnere är definitivt inte döda.. svärmar i stora moln.. men jag missade var du bodde nånstans.. :3 Hoppas du hittar rätt på det.. prova med flyveil kanske? Kan ju inte skada..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Knotten härnere är definitivt inte döda.. svärmar i stora moln.. men jag missade var du bodde nånstans.. :3 Hoppas du hittar rätt på det.. prova med flyveil kanske? Kan ju inte skada..

Nej, det har du rätt i. Men jag rider bara på kvällarna och då är dom "döda". Så nu har jag inte några större problem när jag rider. Tycker det är värre när hon står i boxen och äter.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Filmade min donna igår när hon åt. Stod då och slängde/nickade så som jag berättade om i första inlägget.
Krubban luktar inte konstigt (stack ner huvudet och luktade själv) :poch maten innehåller inget konstigt bara korn, havre, betfor, chevinal och vitlök, vilket hon alltid har fått.
Från och med i dag får hon ingen betfor och ingen chevinal.
Får hoppas att det gör någon skillnad. :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=50CEyQsEuKQ
Obs rätt dåligt kvalitet på filmen då den är filmad från mobil. Men man ser vad som händer iaf.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jaa-a, måste nog ärligt säga att detdär så nog lite märkligt ut... :confused:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jag har faktiskt funderat på detta, men kan inte komma fram till vad det skulle vara hon var allergiskt mot :( Knott eller dam tvivlar jag på då hon vissa dagar inte skakar alls på huvudet och vissa dagar går det inte alls att rida. Även nu när knotten är döda.

Märker du någon skillnad i väderleken? Sämre/bättre vid sol?

Jag har en "botad" HS-häst:) Tog bort det mesta av sockret och gav lite homeopatmedel (Sulfur?) och hästen har inte skakat på några år. Kan nuförtiden rida utomhus i alla väder och temperaturer :banana:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ja, jag har som sagt provat ett 10-tal olika bett utan resultat, smörja in mulen, hjälpte inte heller. Funderade på ett nät över mulen men kom aldrig så långt. Ska införskaffa ett nu tänkte jag och jag ska ta bort betforen.

Jag provade först med att hänga en del av en strumpbyxa över mulen. Först tyckte kusen det var lite mysko, men då han blivit van vid det så avtog skakningarna avsevärt - man kunde rida igen.
Köpte sedan ett nosnät från Equilibrium products som var prima! Samma nät lär nuförtiden finnas att köpa i Sverige också.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Filmade min donna igår när hon åt. Stod då och slängde/nickade så som jag berättade om i första inlägget.
Krubban luktar inte konstigt (stack ner huvudet och luktade själv) :poch maten innehåller inget konstigt bara korn, havre, betfor, chevinal och vitlök, vilket hon alltid har fått.
Från och med i dag får hon ingen betfor och ingen chevinal.
Får hoppas att det gör någon skillnad. :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=50CEyQsEuKQ
Obs rätt dåligt kvalitet på filmen då den är filmad från mobil. Men man ser vad som händer iaf.

Tänk på att spannmål också innehåller en hel del socker!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor. Från att gå stadigt i form så började min häst i...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: clusia
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 044
Senast: SeagirlM
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp