Ni som har era hästar på fri tillgång??

R

ramada

Hej, hoppas på lite hjälp här...;)

Jag har nu bubbas på fri tillgång på hösilage innan gräset börjat växa ikapp.:crazy:

Nu i vintras tappade han i hull , då stod han visserligen inte på fri tillgång utan han med flera fick både torr hö, lite kornkross och groov.
nu för ett par månader sedan när vi började med majs-oljan märktes det skillnad ganska snart att hullet blev bättre över magen/revbenen o.s.v.

Jag undrar hur gör ni/gjorde ni i vintras?

Om ni har dem på fri tillgång kompletterar ni med något? Mineraler el. dylikt?

Letar lite generella tips om hur andra gör som har sina hästar på fri tillgång.
Har tyvärr ingen analys på höet vi hade i vintras, men tills i höst nu igen skall jag skaffa fram en analys på det också.

Hoppas på tips från mer erfarna som faktiskt har detta utfodringssättet :bow:
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Mina har fri tillgång på hö och mineraler samt saltsten.Jag ger dom också äppel,morötter och torkat bröd imellanåt. Men det är shettisar det är frågan om.. De är i och har alltid hållit bra hull.
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Har tidigare haft min häst på helt fri tillgång hös men nu i kollektivstall har de inte de i hagen, däremot får hon så mycket hon kan äta inne plus rejäl lunch ute...
Alltid varit fin i hull, nästan lite överhull om jag inte rider ordentligt...

Men anlys är ju A och O... kompletterar aldrig med ngt för säkerhets skull utan alltid om analysen säger att det krävs... tex mineraler och protein mm
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Hej!

Ok och tack för att ni delar med er av era erfarenheter, som sagt analys ska de banne mig bli i höst så de e klubbat och bestämt..

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Åh! Du som har shettisar på fri tillgång kan kanske ge mig lite råd! Jag har ett maxat B-ponnysto, korsning fjording/russ som jag gärna skulle ha på fri tillgång till hö. Hon är extremt lättfödd, får ca 4 kg hö om dagen. Som hon slukar!! Det tar henne max 20 min. att äta ett kilo hö. Hon går på lösdrift tillsammans med min halvblodsvallack. Han behöver äta ung. 3 gånger så mycket som ponnyn som äter 3 gånger så fort som honom! Så när hon är färdig ger hon sig på hans hö... Detta har gjort att vid varje utfodring flyttar jag över ponnyn, så de går i varsin hage, tills halvblodet ätit upp. Då flyttar jag tillbaka henne. Detta känns ju inte riktigt bra.
Jag vill ju så gärna att hon ska kunna få fri tillgång på hö men är rädd att hon ska 'äta ihjäl sig'! Hur har Du gjort? Shettisar brukar ju också vara glada i mat... Finns det fler som har matglada lättfödda hästar på fri tillgång??!! Hur har ni gjort?? Hur går det??
Man vill ju ge sina älsklingar ett så naturligt å bra liv som möjligt!!
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Så länge man ransonera hö och foder överhuvudtaget så slukar de det natruligtvis.Men när de märker att där alltid finns hö att äta så lugnar de sig efter ett tag. Ge henne tid så ska du se att hon lugnar ner sig med hetsätandet.
Eftersom du nu tar bort henne från höet så blir det naturligt för henne att hetsäta då hon dessutom har konkurrens och en viss mängd.

Hästar äter små mängder ofta hela dygnet.
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

Våran matglada shettis har gått på lösdrift med fri tillgång till ensilage + minimal motion denna vinter. Under hösten for han iväg i vikt så jag började låta honom gå på fri tillgång under dagen och sedan begränsat (liten ensilageranson + fri tillgång till fin halm) under natten. Enligt måttbandet har han nu minskat rejält även om han fortfarande är alldeles för tjock.
En annan matglad ponny flyttade hit i vintras. Hon fick 4 kg hö/dygn tills vi av annan anledning fick lov ge henne fri tillgång enligt samma koncept som ovan. Visst - hon har mullat på sig lite men motioneras regelbundet . Dessutom slutade hon stressäta realtivt fort och blev en betydligt mer harmonisk pålle att hantera.
 
Sv: Ni som har era hästar på fri tillgång??

jag har ett halvblod och 2 shettisar (en på 3 år och en på 35 år) ihop på lösdrift, dom har fri tillgång till mycket bra hösilage.


dom är ju inte direkt tunna :angel: men inte överviktiga heller.
som någon redan skrivit så "tjockade" dom på sig i början, sen har dom gått ner lite och hållit ett bra hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 379
Senast: fio
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp