Ni som har eksemtäcken på era hästar,

Sv: Ni som har eksemtäcken på era hästar,

Det behöver inte vara mugg! Jag lärde mig denna sommaren att alsikeklövern är giftig och orsakar bl.a. muggliknande sår. Det behöver inte krylla av den i hagen, hästarna kan få reaktioner ändå tydligen.
Kan det vara det? Utsätts han inte för klövern försvinner såren, skulle förklara varför "muggen" försvunnit när du har täckt karlederna.

För mig var det lite av en Aha-upplevelse då jag i många år funderat varför mina hästar får mugg mitt i sommaren??

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...ga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Jo jag vet, jag har kollat på detta tidigare. Men eftersom alsikeklövern inte ska finnas hos oss i Norrbotten och jag inte hittat den i hagen så har jag ratat den orsaken.
Övriga nämnda växter (johannisört mfl) ska inte heller finnas här.
Dessutom får han övre delen av svansroten kal samt vissa sorar i mankammen, Och dit lär ju inte växterna nå, för så mycket rullar han sig inte.
Fast det skulle ju vara praktiskt om det räckte med att täcka karlederna.
Få se om jag tär experimentera med det nästa år.

Jag funderar på samma sak eftersom det är första sommaren min går med exemtäcken på. Förra året fick hon besvär på sensommaren och vi visste inte att hon var exemhäst då. Nu har det fungerat bra och hon har inte några problem alls just, så jag kommer nog inte våga ta av det förrän det är riskfritt.

Det är inte hudkontakten som orsakar besvären, utan hästen äter växten och utvecklar en fotosensibilitet som ger känslighet för solljus som ger besvären, solskyddsfaktor och täcken skyddar mot solljus som hjälper hästen, tänk på att vanlig rödklöver kan ge samma symtom. Hästen kan ochså få leverskador av växten så jag skulle inte chansa.

Att rödklöver kan ge samma symptom har jag inte hört förut.
Det finns i hagen. Fast det har iofs funnits i hagarna i alla år. Han har haft besvär de senaste 2-3 åren och är 9 år nu.

Hämtade hem ett shettis sto igår. Vad jag inte visste var att hon har eksem.
Nu är hon här i alla fall.
Jag frågade henne om hon hade täcke på henne nåt. Men hon sa att hon bara kliade sönder det.
Jag är helt oerfaren med det här med eksem.
Ska man bara låta det va? Eller ska man smörja med nåt?

Du ska inte låta det vara. Täcke är prio ett och det är ett dåligt argument att det klias sönder. Det finns många förslag på vad man skall skydda med, allt från SWITCH, Prob, Horsol, MD deo, MJ-salva, Hälsingehonungs super hästsalva etc etc...

jag har exemtäcke på min häst för hon är överkänslig mot uv strålar, har hon inte täcke på sig blir hon sårig och kliar av all man och svans....hon får även "mugg" på karlederna för de är vita...hon har sitt täcke så länge solen är stark...

Satt och letade här på forumet igår. Och hittade då att HORSOL skulle va bra.
Tyckte det lät lite lustigt att man bara lät det va som hon gjort.
Så skickade killen till att köpa HORSOL idag.

Ska jag tvätta henne innan jag lägger på det?

Hon har skav i man och svans, och lite på rumpan. Inte nån annanstans.

Har hästen ett oskött eksem kan det hjälpa mycket om du tvättar med Lactacyd oparfymerat först, skölj noga och sedan har på Horsol och så täcke. Knotten trivs bäst före solen går upp och innan solen går ner, kan du skydda från det bör du förhoppningsvis ganska snabbt få en fin häst igen. Köp flera täcken att byta med. Min var känslig så jag tvättade täckena i såpa och bytte var 3:e dag, lerigt bytte jag direkt.

Det där med att knotten försvinner vid solens nedgång stämmer inte.
Jag var på grisfest i lördags och knotten var överjävliga vid midnatt.

Ja alltså jag vet inte vem som har påstått att knotten försvinner, det är väl därför man ska ta in hästen vid skymning och inte släppa ut den förrän efter gryning. Knotten finns även under dagen, men är väldigt aktiva under skymning/natten och gryning.

KL
Vill passa på att fråga er som har erfarenhet av detta! :)
Köpte en häst i oktober och hon hade då varken täcke eller avkliad man.
Nu under sommaren har hon haft mycket kli i man och svans (kliat av nedre halvan av manen så den bara är 5 cm lång och kliar runt svansroten) även under magen har hon haft stora besvär med svullnad och sår efter flugorna men detta blev snabbt bra med rätt salva :)
Hon har inte besvär på andra delar av kroppen och inte på huvudet, hon är Vit med mbrunt huvud. Är det vanligt att de får solexem på dessa ställen eller låter det mer som flugor/knott. Hon köptes från skåne och jag bor i blekinge så kanske mer insekter här.. Eller soligare sommar.. ???
Hon kliar inte så att det blir sår, behöver hon ändå täcke?
Jag har ingen erfarenhet alls av eksem..

Lustigt att man inte kollat upp hur man bäst tar hand om eksem om ens häst har det. Det är ju inte konstigt att hon kliat sönder täcket om det inte skötts ordentligt.
Var ju inte svårt för mig att ta reda på info om det här!
Men men....

Ska försöka få tag på ett täcke till henne så fort som möjligt!

Finns det nån mer salva eller nåt man kan lägga på som är bra, och som är lätt att köpa?
Ifall detta inte skulle funka.

Slutar hon klia sig helt, eller man ser skillnad i alla fall?
Och hur lång tid tar det ungefär?

Jag vet att hästar som gått med oskött eksem blir mycket bättre om de sköts om, får täcke och smörjs in, stallas in/ ha lämplig lösdriftsstall om man kan ordna det så. Så hoppas att det skall gå likadant med din häst, kan ju knappt lova men hoppas det skall bli bättre. Ju mer man förebygger och skyddar - desto bättre bör det bli år efter år.

Rabblar upp alla salvor som finns på många ställen: Hälsingehonungs superbra hästsalva grön http://www.halsingehonung.se/Category.aspx?CatID=1 levereras snabbt om man beställer
MD myggdeo http://www.tolt.nu/33.html
Horsol finns på Apotek och hästbutiker
Grolisal har jag inte provat men är typ som Horsol http://www.equerry.se/Utrustning+och+produkter.html
Leovet No Rub http://www.agerstaridshop.nu/produc...d=806&osCsid=283229a6c078d9dbc8c14f4bc508e21d

Finns absolut mer men det här är vad jag mest tror på.

Jag är helt ny här i forumet, hoppas att det är ok att fråga här istället för att starta en ny tråd.. Det är min första "säsong" med eksemhäst (knottallergisk) och jag har sökt så mycket information jag kan om eksem och har lyckats hålla min häst helt symptomfri hittills. Vi har haft 3 frostnätter i följd och jag har tagit av eksemtäcket då jag inte sett till några flygfän efter dessa frostnätter. Men nu ska det ju bli varmare igen, min fråga är om jag nu måste lägga på eksemtäcket igen, finns det risk att knotten har överlevt frostnätterna och kommer tillbaka igen med värmen?

Min erfarenhet är att, ja de överlever enstaka frostnätter så de kan komma tillbaka om det blir varmt igen.

Tack för ett snabbt svar. Då får täcket åka på igen, vill ju inte att pållen ska börja klia nu när vi klarat oss så bra hittills.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka