Ni som har eksemtäcken på era hästar,

Rie

Trådstartare
när slutar ni använda dem på sensommaren/höstkanten?
När är solen inte längre så vass att hästen får mugg?

Sv: Ni som har eksemtäcken på era hästar,

1 april till 1 december brukar min behöva täcke.

Ojdå !
Nu bor jag i Norrbotten och i december är här inte så många timmar sol.....så lite tidigare än så tror jag nog att jag kan sluta.

Det beror helt och hållet på vädret !
Men det är jäkligt skönt när dom får slippa det !

Hej från Hambo

Jag tar av min häst eksemtäcket när det har varit minusgrader nattetid 3-4 dagar i rad. Då brukar det vara rätt myggfritt...:)

jag tar av eksemtäcket när det varit tillräckligt många frostnätter att mygg och knott försvunnit. Solen har ingenting med saken att göra.

Jag har visseligen ingen egen islänning med eksem, men var medryttare på en med eksem för några år sedan. Vi slutade med täcke när myggen och knotten försvann helt enkelt. Olika från år till år.. men vi täckade när knotten kom och tog av när knotten försvann ..

Förra året åkte täckena på våra hästar av när frosten kom i Mellansverige, det var 1 oktober. I våras satt vi på dem igen 1 maj. Det har fungerat hos oss. Tror att man kan följa växtligheten lite grann. Så fort det börjar spira i gräset ska täckena på.

Ofta är eksemhästens immunförsvar helt slut på hösten, så det är viktigt att ta av täcket när knotten verkligen är borta. Som sagt, beror på var man bor. En varm höst kan det få hänga med in till november.

När knotten dött av frosten.

MEN, din häst tycks vara känslig för SOL och inte för knott? Då blir det ju en annan sak.

Täcker ett eksemtäcke även karlederna???

Det jag undrar över är ju om inte ett täcke i många fall kan orsaka eksem i stället. Jag menar denna sommar har varit extremt varm och byter inte jag tröja minst tre ggr per dag beroende på hur mkt svett som kroppen avdunstar så för jag exem över hela kroppen. Nya övriga kläder är absolut nödvändigt att dagligen byta liksom en lång renlig duch varje kväll. I annat fall får jag exem utslag. Direkt solljus under längre tid än 20 minuter leder oxå till att jag får exemutslag så jag brukar vid stakt soljus försöka hålla mig i skuggan.

Jag kanske tänker fel nu men borde inte även hästar ha samma behov för att inte få exem??

Tja, pest eller kolera?
Om du plockar av täcken från en häst med knotteksem kommer det bli ett blodigt sår. Om du har ett för tättsittande och ogenomsläppligt täcke finns risk för fukteksem och om det redan finns sår i mankammen (ex) kan det hända att de blir värre pga det blir för instängt.

Min lilla ponny har haft täcket på sen i april, men kunnat gå utan ett par timmar om dagen fram till efter midsommar någon gång. Då bytte vi stall och här vimlade det av bitande sattyg! Han har haft täcke dygnet om (förutom någon timmes ridning per dag), varit indränkt i diverse insektsmedel och ändå blivit biten och fått sår längs magen, på skapet och i mankammen.

Installning kan vara ett alternativ (inte för mig, här är ett öppet stall så det blir insekter där med).

Täcket åker av några timmar om dagen igen när vi är tillbaka på slâtta där det blåser hela sommaren. Framåt oktober brukar det gå att hänga undan täckena för säsongen. Men som alla andra redan sagt, det beror på vädret.

Det som jag har noterat är viktigt, nämligen att täcket tvättas ofta. Det innebär att man måste ha några täcken i reserv, för här byts det ofta. I de flesta fall 2-3 gånger i veckan även om inte täcket har gått sönder, den erfarenhet jag gjort under alla år med eksemhäst är att skitiga och håriga täcken faktiskt kan ge upphov till klåda.

Som den överdrivande människa jag är, har vi därför skaffat ett rejält lager av numera 9 täcken mot tidigare 7 om uti fall att.

Som svar till TS.

Här tas täcket av nattetid eftersom han kommer att stallas in i slutet av augusti månad, men på under dagtid vilket kommer att pågå fram till det har varit 4-5 frostnätter och helst i följd.

Håller med om tvätt ofta. Jag har dock den här TROPISKT varma sommaren flera gånger förvånats över att L varit svalare under sitt eksemtäcke än shettisen varit helt otäckad. Och då är shettisen ändå 'mest vit' på kroppen. Ls täcke är btw ljusgrått.

Min häst har inte exem såtillvida att han kliar sig sårig o dan. Får han gå med täcket så ser man ingenting på honom. Han kan gå utan täcket oxå i ett par dar innan han börjar klia sig. Borde egentligen kalla honom för knottkänslig o inte för exemhäst. (Men han är från island så jag är hellre överdrivet försiktig, han har många år kvar o inte vill jag att det bryter ut nåt).

Förr om sommrarna har jag börjat slussa av honom täcket mitt på sommarn nån gång, o då går han helt utan täcke framåt augusti. Det har gått jättebra. Men i år har jag honom inte hemma så jag har inte den uppsikten på honom, varvid han går med täcket hela tiden. Det åker nog av i september när jag tagit hem honom.

Ang. som nån skrev fuktexem under täcket, jag har ett tips där- att fläta manen! Gör många små flätor så att luften kommer till under manen. Det funkar kanon på min tjock-manade häst iaf.

Han är alltså en symptomfri eksemhäst.;) Eksem är just knottkänslighet.

jag har då aldrig hört eller märkt att hästar får mugg pga solen....eller är det bara jag som har haft oturen och får mugg av leriga hagar....?

min pålle har sitt täcke på sig under natten, dagtid kan det vara skönt att ha det på för insekternas skull, men jag vill ha dem ute så mycket det går men de dagar det varit alldeles för hett ute har de fått komma in i stallet mitt på dagen-då har de lagt sig ner och sovit en stund:love:

jag har då aldrig hört eller märkt att hästar får mugg pga solen....eller är det bara jag som har haft oturen och får mugg av leriga hagar....?

Tja, min häst har fått det på sommaren, juli månad när solen steker som värst. Beteshagarna är inte leriga och han har heller inte fått någon mugg av leriga rasthagar på hösten.
Nu har jag haft honom täckad med exemtäcket drygt 3 veckor och även haft hans vita kotor/hovar täckta med lakansväv och silvertejp. Hans mugg är nästan borta.
Han är inne på natten utan täcke och "benlakan" så att allt får vila och vädras.

Din häst har inte mugg, han har klassisk soleksem eller för att vara riktigt exakt så är det brännskador på ljus hy. Det är inte att jämföra med man och svans skorv eller knott eksem. Men självklart kan hästen ha både ock.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka