Ni som har byggt ridhus...

Jezzie

Trådstartare
Vad har ni byggt av? trä, plåt eller något annat...
Hur stort är det, är det isolerat? Ungefär vad kostade det? Hur mycket är driftskostnaden?

Sv: Ni som har byggt ridhus...

En maskinhall kostar ung 350 000. Sedan är det bara att plussa på. Isolering är meningslöst.

Därför att ett ridhus är relativt stort och att isolera skulle bli dyrt och jobbigt. Och då ska du värma upp stället vilket kommer att kosta riktigt fina slantar. Men visst har man gått om pengar och ett eget vindkraftverk kanske.

Dessutom ÄÄÄlskar mössen isoleringen...efter ett antal år är det inte mycket till isolering kvar...
Mvh. Matten

En ridskola här i närheten har isolering i sitt ridhus, riktigt skönt att rida i på vintern.

Bara isolering i sig gör ju ingen värmeskillnad.

Bästa arbetsmiljön för hästen får du utan isolering, har man isolerat blir luftväxlingen oftast för dålig, om du inte ska ha något svindyrt fläktsystem.

Mvh

Camilla

Nej, men de hade värmefläkt, och det kan man väl inte ha utan att ha isolering också ?

Som en liten sidofråga till det här med ridhus, jag vet att det skall finnas en firma i Danmark som tillverkar ridhus i olika storlekar. Meningen är man man själv ombesörjer markarbete, sen kommer firman och fäller upp byggnaden på plats. Någon som känner till vilken firma det är?

Där jag bor är det nog ett måste att isolera, har man isolerat så behåller man ju samma temeratur, det kommer ju inte in en massa kyla utifrån. Fast man måste väl ha nån slags fläkt som får luften att cirkulera....

Det finns ju en hel drös med företag som kan sätta upp ett ridhus åt dig!
Precis, samma temperatur som vad? Alltså en liten värmefläkt gör ju ingen skillnad i ett stort ridhus. Och för att få det tillräckligt isolerat för att motivera uppvärmning så kostar huset minst dubbelt så mycket.

Jag menar att det håller sig över plus om det inte är över -30 grader..
Jag har jobbat i ridhus som är isolerade men utan värme och där håller det sig över 0 grader iaf, underlaget måste givetvis saltas men klarar sig från att frysa... Är det oisolerat kommer det in kyla utifrån och den värme som finns försvinner ut genom väggarna och taket. Samma ridhus som ovan var oisolerat i början när jag var där och då klarade det inte kylan utan underlaget frös. Det var precis lika mycket saltat. Så självklart gör det stor skillnad att isolera.....

"Är det oisolerat kommer det in kyla utifrån och den värme som finns försvinner ut genom väggarna och taket."

Vad är det för värme som finns inne?

Min erfarenhet är att om man inte isolerar i taket upplevs det lätt som att det är just där all ånga från utandningsluft och svett kondenserar och det är inte trevligt när det regnar inne! Det beror förstås på hur många man är som använder ridhuset också, ju fler, ju mera fukt. Taket kan dessutom vara svårare att isolera i efterhand, väggarna är lättare att bygga "halvfärdiga". (De ridhus där det regnat har varit ridtält eller haft plåttak)

Isolering gör att de största temperaturväxlingarna tas bort, men hamnar närmare dygns- och veckomedeltemperaturen än utan isolering. Färgen på taket kan också ha stor betydelse, svart oisolerat plåttak ger lätt bastutemperaturer på sommaren.

ch791022 skrev:
Bästa arbetsmiljön för hästen får du utan isolering, har man isolerat blir luftväxlingen oftast för dålig, om du inte ska ha något svindyrt fläktsystem.

Mvh

Camilla

Har du inte blandat ihop isolering och täthet nu? Eller vad räknar du med för drivkrafter för luftväxling utan fläktar, förutom temperaturskillnad ute/inne?

Rydberg skrev:
"Är det oisolerat kommer det in kyla utifrån och den värme som finns försvinner ut genom väggarna och taket."

Vad är det för värme som finns inne?

Värmetillskott från hästar, människor och belysning.

För länge sedan skrev Ridsport om det här med att bygga ridhus. De rekommenderade iallafall att taket på ridshuset skulle isoleras (men det är förstås en kostnadsfråga) därför att annars blir ridhuset lätt en utkyld lada.
Ni har väl märkt att det många gånger känns kallare INNE i ett oisolerat ridhus än ute?

Som det redan nämnts så är det givetvis den värme som människor och djur alstrar (rätt mycket) som man vill behålla och kylan utifrån som man vill stöta bort.

"Värmetillskott från hästar, människor och belysning."

Den är inte stor.
Klart det är bättre att isolera men det jag menar är att det blir väldigt svårt att motivera den extrakostnad det blir att isolera hela som privatperson.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 259
Senast: Rugge
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka