Ni som har barn över 10, hur tänker ni ang det här med kläder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Bryr sig era barn om vilka märken deras kläder har? Hur resonerar ni ang klädinköp, får era barn köpa precis vad de vill ha, eller har ni som föräldrar något att säga till om?

Jag kan märka att min största börjar bli mer och mer medveten om vad man som anses "vara inne" och inte. Dock bryr hon sig inte så mycket än så länge, vilket kanske är tur...Hon får inte shoppa loss helt själv, hon har alltid någon vuxen med sig som betalar ;)

Sv: Ni som har barn över 10, hur tänker ni ang det här med kläder?

Vi har gjort så att först går vi igenom vad hon ska ha för kläder och sen bestämmer vi en summa att handla för, det har funkat jättebra, hon går och kollar och räknar och tar bort kläder och lägger till andra. I slutändan bestämmer jag ,men man får också ha överseende med att något som bara är vackert åker med.Detta har varit toppen och gjort om det varit rea eller som när vi var till Ullared att se istället för 300kr jumpern kan man få 3 andra. Jag är alltid med.

Mina grabbar är 11,5 och 13 år och de är dessvärre väldigt medvetna och kräsna i frågan om vilka kläder man "ska" ha. Bägge vill tex gärna ha Lee-jeans och då får de själva lägga till pengar utöver vad jag anser att man kan köpa snygga jeans för. De köper också en del kläder och skor för egna pengar (månadspeng, födelsedagspengar m.m). De passar också på att önska sig kläder av farmor och mormor när de fyller år och till jul.
De har fått åka och handla en del saker på egen hand och det har fungerat bra, men för det mesta handlar jag eller tillsammans.
En stor del av deras tid tillbringas i träningskläder och träningsoveralller eftersom de spelar både hockey och fotboll.

Har inget bättre för mig så jag kan lika gärna svara själv.
Jag är 14.

Jag köper det jag tycker är snyggt och billigt. jag har inte råd med dyra kläder så därför köper jag kläder så billigt jag kan. Nu får jag 250 kronor i månadspeng och betalar hälften av kläderna själv (minus nödvändiga saker som vinterjacka, vinterskor och gympaskor vartannat-vart tredje år)

Däremot får jag sommarjobb till sommarlovet så då tänker jag fira med att köpa mina första märkesjeans.

Jag har inga barn, men är barn själv :p
Är 15, jobbar ihop mina pengar + månadspeng på 750 i månaden.
Har mellan 1500-2500 per månad. Köper det jag vill ha, märke eller inte.

Min lillebror på 14 år är otroligt bortskämd gällande kläder.Hans penga gräns är på 950:- men han hittar alltid något extra :smirk: Är det inte märkeskläder ska han INTE ha det.

De är så olika... :p

Storasyster fick vi tvinga att kamma sitt hår på morgonen och att ta på sig vettiga kläder och framför allt strumpor innan hon gick till skolan. Annars kunde hon gå med ett skatbo till hår och barfota i gummistövlar. Så var det rätt länge. Tror inte hon blev riktigt modemedveten förrän i högstadiet.

Lillebror har alltid varit fåfäng och kikar sig i spegeln och är noga med att ha rätt stuk på luggen och snitsiga kläder. Detta redan från tvåan...

Min son är 11 och han är helt ointresserad av att åka med och handla kläder, däremot har han en del åsikter om vad han gillar och inte. Ullared kan man bara glömma, och till viss del kan jag förstå det, det syns på många av kläderna i de storlekarna han har att det är B-sortiment. Men annars går det bra med det mesta, visst blir han glad om han får ärva nåt N__E-plagg av nån eller mormor köper nåt A___as-plagg. Annars accepterar han billigare varianter bara de är coola...

min 2 äldre barn, (11 och 13 år) bryr sig inte ett smack om det är märkeskläder eller ej dom sätter på sig.
jätte skönt för plånboken att inte ha mode medvetna barn :D
vet barn som varit för jäkliga redan i tidig ålder ang detta med kläder :crazy: hur blir dom "såna" :confused:
nä,tack gode gud för mina änglar ;) :D

Arabizar skrev:
hur blir dom "såna" :confused:

Ja, hur blir de sådana. Tacksam för tips innan det brakar loss. :D

Här är det lite "raggarstuk" på ungarna, så det blir väl jeans på halva rumpan och jeansjacka som gäller. :rofl:

Men herregud, märken hit och märken dit... Jag kan inte ens säga namnet på ett "märke", vet ingenting om det och bryr mig inte :p Är förresten 13 och fyller 14. Bryr mig inte heller om vad som är inne eller ute, har det jag vill ha, kom i somras på att man kan ju inte alltid bry sig om vad andra tycker.

Jag får köpa vad jag vill eftersom jag får 700 i månaden men det är väl mkt för att mamma vet att jag inte köper kläder för allt, handlar hellre till hästen eller böcker eller nåt.

MIna tonåringar får inte precis vad de vill ha för då skulle jag bli ruinerad. Dessutom så inser de det orimliga i att ha en Gåsjacka för 6 tusen. Så det är ganska skönt.

De får pengar för att köpa kläder för och får själva förvalta dessa så att det räcker tll allt de behöver. Det är inget fastställt belopp varje månad utan lite mer efter behov. Typ, nu behövs det nya underkläder och då får de pengar till det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar