Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

V

veronican

Nu har jag funderat länge.
Kring det här med hull. Hur fort är det normalt att vänta sig att en häst ska gå upp, med bra foderstat?? Vad är normalt?
Ni som haft hästar som pga skada eller dylikt plötsligt rasat snabbt i vikt, kan inte ni snälla berätta hur det gick sedan, hur ni fick upp dem i normalvikt igen och främst hur lång tid det tog?

Jag är liksom inte van.
Min kära häst har under de 10 år vi känt varann alltid varit relativt lättfödd, alltid varit rund och fin, lagt på sig lite extra över revbenen om sommaren, men inte varit kantig och svårfödd.

Nu skadade hon sig allvarligt i höstas, blev dunderhalt, opererades i slutet av dec och på de 3 dygnen på djursjukhuset tappade hon 70 kg, fortsatte att tappa efter hon kom hem (boxvila), men efter några veckor fick jag iaf stopp på det. Så sammanlagt är jag inte förvånad om hon tappade uppåt 100 kg från en normalvikt på ca 500 kg.... Det är MYCKET :( Å det var både hull och en väldig massa muskler som försvann.
Hon såg ut som om hon blivit halverad.
Hälften så bred, hälften så hög, bara halva kroppen kvar...

Nu har det gått snart 3 månader sedan operationen, 1,5 månad sedan friskförklaringen och hon har fått rejält med mat i 2-3 månader nu. Skulle jag ge exakta siffror är det högt högt över hennes behov, med en bra kvot med extra protein. Kraffts omtalade "Rehab-foder" har hon fått 2 kg/dag nu i 2 månader.

Visst har hon gått upp, men inte alls så mycket som jag hoppats.
Hur sakta ska det gå??
Har jag för bråttom? För höga krav? 2-3 månader kanske inte är mycket, när en häst tappat så mkt på så kort tid?
Det är bara så märkligt att matsmältningen eller tillgodogörandet, eller vad det nu är, kan ändras så. Med all mat hon får borde hon gå upp (iaf i fett ;)) snabbare, som i gamla dagars takt? Eller?


Jag vet att jag är överdrivet nojig, men hon är ju mitt allt.
Det är inte roligt att se henne så här tunn, sadeln måste jag ha en padd under för att den blivit för stor, halsen känns så tunn... skinnet spänner över bröstkorgen när hon springer... jag är ju van att ha en rund, mjuk häst! okej, jag kanske överreagerar lite...

Samvetet gnager.
Hon har så lite muskler, men ändå måste man ju sätta igång, rida, motionera, så nya muskler kan byggas, men då förbränns ju mer också.

Hur snabbt återfick era hästar normalt hull??

Har ni några bilder från tiden?


(bifogar bilder på min dam nedan)
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Normalt hull för denna häst, som hon ska se ut :love:
Gabbyuppstlld22.jpg

gabbysadelliten.jpg




Dagarna efter operationen...
mager.jpg


3 veckor efter op.
Gabby3v.jpg

Gabbyuppstlld11jan.jpg
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Som jämförelse...
Första kortet var ca 1 månad efter op.
Gabby18januppstlld.jpg


Andra kortet nu, knappt 3 månader efter op.
Gabbyuppstlld4mars.jpg


1 månad efter op.
Gabbyhull18feb.jpg


Ca 3 månader efter op.
Gabbyhull4mars.jpg



Visst, lite rundare har hon absolut blivit, men som sagt, ska det gå så här sakta??
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Det beror ju på hur mycket foder du ger. Det kan vara svårt att få upp hullet på en tunn häst - det krävs väldigt mycket mer mat än vad man är van att ge dem.
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Jo visst!
Den här damen har jag alltid haft på rejäl giva grovfoder och bara lite kraftfoder, oftast o,5 kg havre och mineraler och ibland andra tillskott (ex b-vit, kalk, salt, lusern) beroende på analysen på grovfodret.

Innan skadan åt hon ca 13-15 kg hösilage, ts 60%, kvot på 9. Minns inte de exakta värdena, men jag har räknat på det innan.
Då fick hon bara lite havre, nåt halvt kilo och var jättefin i hull och muskler.

Nu får hon 12-13 kg av samma hösilage (får inte i henne mer)
2 kg Rehab
2 dl olja
0,5 kg havre
å lite annat smått, såsom kalk, salt, b-vit.

Oljan har hon inte fått så länge, ej hellre havren.
Men 2 kg Rehab har hon ätit sedan början på januari.
Det är mycket i mina ögon, har aldrig behövt ge mkt kraft.

Javisst ja, hon fick linfrön första 2 månaderna också, 300 gram per dag.


Det går givetvis inte att jämföra, alla hästar är unika, men jag tycker detta är mycket, för å vara till henne.
hon är 158 cm hög, hbl och 19 år och som sagt, normalvikt ca 500 kg.
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

kan ju gå långsamt i och med att hon är lite till åren :)


min unghäst slutade nästan helt att äta när jag var inlagd på sjukhus i en vecka, han såg helt apatisk ut och hängde hela tiden. medryttaren trodde inte ens att det var honom hon såg, och undrade vad det var för nån ny häst i hagen och varför inte Merlin fanns där.
när jag kom tillbaka hade han tappat massor, och från att ha haft lagom hull såg man revbenen som ett spjälstaket..
men han blev genast piggare och började äta och kom upp i nästan normalhull på bara några veckor.
men det var först fyra/fem månader efter som han var helt uppe i samma hull som innan igen
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

jättefin häst du har :love:

hemma sa dom alltid att det tar minst dubbelt så lång tid att få upp en häst i hull som det tog för den att gå ner, och jag tycker det stämmer. är hästen äldre så tar det ändå längre tid, är den riktigt gammal så är det nästintill omöjligt att få upp hullet igen.
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

jättefin häst du har :love:

hemma sa dom alltid att det tar minst dubbelt så lång tid att få upp en häst i hull som det tog för den att gå ner, och jag tycker det stämmer. är hästen äldre så tar det ändå längre tid, är den riktigt gammal så är det nästintill omöjligt att få upp hullet igen.

Tack så mycket!! :love: :bow:

hehe om det du säger skulle stämma skulle hon varit i normalhull nu, för så snabbt tappade hon! men jag förstår tanken ;) Det hon tappade på 1-3 veckor, kanske är naivt att tro att hon ska kunna gå upp igen på 2 månader... Jag är bara så OVAN att se henne tunn, å väldigt överambitiös och vill henne bara väl...

Nu ser hon ändå bra mycket bättre ut än första månaden, då sög det till i min mage :( varje gång jag tog av täcket. Nu är det bättre! Men jag trodde väl bara att hon skulle iaf få lite mer fett på kroppen, hade kanske lite väl mkt övertro på Rehaben efter allt gott jag läst om den.

Kan ju tillägga att hon inte är riden så mkt sedan friskförklaringen i januari. Först hann jag skritta/tömköra/lösspringa i ridhuset i 2 veckor, sedan belv hon halt av mugg :mad: i 3 veckor då jag bara kunde skritta max 2 ggr i veckan, men försökte ha henne att springa runt lite lös i ridhuset de bra dagarna. Sedan nu har jag skrittat och lite grand joggat henne i knappt 2 veckor, så hon är ju i allra högsta grad under igångsättning. (promenerades för hand 2 x 20 minuter om dagen hela tiden efter operationen 19 dec tills friskförklaringen i mitten på januari).

Så hon ser säkert rundare ut också när musklerna börjar komma mera. Muskler upplever jag ta absolut längst tid att få tillbaka när de väl tappats, bra mycket mer tid än hullet i fett.

Eller vad tycker du om bilderna?
Är alltid svårbedömt på bilder, vinklar luras så...
:bow:
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Jaså det tog såpass lång tid för din som ändå var unghäst?
Vet du ungefär hur många kilo han tappade? Men det låter ju verkligen som massor...

Ja min häst åt bra på sjukhuset enligt personalen, men hade tappat massor ändå. Blev så chockad när jag hämtade henne...

Man undrar ju vad som händer i kroppen när någon tappar så många kilon i både muskelmassa och fett på så kort tid?


Jo visst, hon är ju lite till åren! Absolut. Men jag har väl aldrig riktigt tänkt på det förr, hon har skadat pga skador tidigare men hållt sig kalasfin i hull och muskler för att hon fått lusernpellets plus hösilage med mkt protein trots vilan.
Hon kanske börjat kräva mer, men jag har inte märkt det...

Vet bara inte riktigt vad mer jag kan göra.
Ska man bara ha tålamod?
Vill inte peta i henne mer kraftfoder än detta helst...
Å grovfodret är svårt.
Lite sur bara på att Rehaben inte gjort mer, är ju rejält jäkla dyrt det där fodret :devil: men naturen har väl sin gång!
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

mja han är ju travare och överenergisk ;)
han är ju naturligt tunn, så det är därför det tog såpass lång tid innan han kom upp i det hullet jag önskade

normalhull minus några kg tog inte lång tid
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

jag tycker hon ser jättefin ut :love: hon är ju på väg upp i hull ;) hon är ju inte riktigt ngn. ungdom längre, så det kan ju ta ngn. mån. innan hon blir som "vanligt" :)
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

jag tycker hon ser jättefin ut :love: hon är ju på väg upp i hull ;) hon är ju inte riktigt ngn. ungdom längre, så det kan ju ta ngn. mån. innan hon blir som "vanligt" :)

Tack, skönt med lite uppmuntrande ord!
Jag hoppas du har rätt, men jag är rädd för att det dröjer innan både hull och muskler är fina igen... kanske rentav till efter betet?
Men jag har ingen brådska. Hoppas bara innerligt att hon slipper mer jäkla otursskador nu, så hon får CHANS att hulla och muskla på sig!
(allt detta skadeskit kom av en spark i hagen, skada, operation, konvalsecens i typ 4 månader, å förstås felbehandling av första vet..)

Man nojar bara att man inte gör tillräckligt för att få upp hennes hull?
Men jag är lite hönsmamma ibland :o
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Fullblodet är extremt svår att hålla i hull. Det räcker med att han har lite ont någonstans så rasar 50 kg över natten. Det går otroligt fort. Han bränner fruktansvärda mängder när han har ont, nu har han inte det SÅ ofta, men emellanåt är han inte särskilt intresserad av mat, samtidigt som han är VÄLDIGT intresserad av spontan egenmotion i hagen. Svår kombination.

När det varit som värst har vi fått rida varannan dag (han tappar aptit om han inte rids) samtidigt som han gått på 4-5 kg Hippo Alfa (ett foder han alltid tycker är gott, annat ratar han. Jag hade föredragit lucern om jag fick bestämma). För mig är det helt huvudlösa mängder kraftfoder, men i o m att det är mycket grönmjöl och att han får i sig mycket grovfoder (fri tillgång) försöker jag pressa ner den högljudda rösten som ryter att det är just löjliga mängder grovfoder.

Vad gör man när hästen är smal - den måste ju få mat *suckar* Nu var det ett bra tag sedan vi hade hullproblem, han äter snällt sin Alfa och har hållt sig jättefin i hull på det. Ingen matleda heller, peppar, peppar...
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Jag skulle inte vara så orolig. Om den en gång hara haft bra hull o välutvecklad muskulatur är det ganska lätt att få tillbaka det.

Men visst är det hemskt att de rasar så mkt-så fort:crazy:

Skulle ge luzern om du inte vill ge kraftfoder.

Muggen:idea: Ofta blir de halta för att får lymfangit som gör att det spricker. Det bästa är att hålla igång den o träna på, samt att den rör sig lite under hela dagen.

Snygg häst!
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Oroa dig inte, det tar tid och mycket arbete för att få upp en häst i vikt. Ena hästen blev supertunn på bara några dagar på sommarbetet och först nu börjar hon bli trind igen! Massa mat, massa välgörande arbete för att sätta muskler. Sedan är det bara att vänta och ha en mått stock att använda. Viktband är kanon, inte för att kolla vikten men för att kolla bröstomfånget =) Där ser du vart fettet hamnar, man blir lätt hemmablind.

Och din häst ser inte mager ut, det går åt rätt håll!
 
Sv: Ni som haft sjuk häst som tappat kilon snabbt?

Jag skulle inte vara så orolig. Om den en gång hara haft bra hull o välutvecklad muskulatur är det ganska lätt att få tillbaka det.

Men visst är det hemskt att de rasar så mkt-så fort:crazy:

Skulle ge luzern om du inte vill ge kraftfoder.

Muggen:idea: Ofta blir de halta för att får lymfangit som gör att det spricker. Det bästa är att hålla igång den o träna på, samt att den rör sig lite under hela dagen.

Snygg häst!

Tack!! :bow:

Det lät lugnande och bra :D
Dock är hon ju 19 år, men vi ska allt visa att 19 år är ingen ålder! Tänderna är nyraspade och sinnet är piggt och ungt!

Jo mugg har hon alltid blivit enormt halt av, dock var det länge sedan hon fick det sist. Men det har gett med sig tack å lov, bara två små skorpor kvar och hon har varit ohalt i snart 2 veckor!! :love: Igår tog vi en liten härlig galopp på en grusväg :love:


Ja men man kanske skulle köpa lusern också och ge henne?
Men jag tycker liksom 2 kg Rehab borde räcka...
men det kanske det inte gör..
Blir så jäkla dyrt, 8-900 i månaden bara på kraftfoder! men, men.
Vågar väl inte ta bort Rehaben än.
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 510
Senast: TinyWiny
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 578
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp