Ni som gör egen hundmat...

amalia

Trådstartare
...vilket recept använder ni er av?
...vilka vitaminer, mineraltillskott ger ni och hur mycket och var finns de att köpa?

Då jag har två hundar som kräver specialfoder är jag inne på att göra egen mat till dom! Har kikat runt lite på nätet och hittat lite recept, men vill gärna ha tips och ideer...

Den ena blir väldigt lätt dålig i magen av vanligt torrfoder och den andra behöver troligtvis någon ovanlig proteinkälla (vi får prova oss fram).

Sv: Ni som gör egen hundmat...

VI BARFar och köper det mesta från Hipotimas, men de får mycket märgben, kycklingdelar, vanliga grönsaker och frukt från affären med. Sånt som "blir över" när vi själva lagar mat och jag passar ävan på att köpa mycket när det är billigt och säsong, vi skaffade en extra frys som är till för hundmaten och där ligger det just nu massor med kycklingvingar och köttben. :d

Vi märkte en stor förbättring på våra hundar när vi gick över till BARF istället för olika torrfoder. Hull, päls, tänder och kondition förbättrades märkbart på bara ett par veckor och gammelvovvans öronproblem försvann på ca 14 dar! Något som vi kämpat med i åratal med foderbyten, medikament av olika slag och olika prover hos veterinärer utan större förbättringar. Det gick i vågor men var aldrig riktigt bra innan hon slapp torrfodret.

När man BARF:ar får hunden bara protein då och alltså inga kolhydrater(typ ris etc)?

Jodå, vi kör på Hipotimas och våra hundar får bovete, avorioris, hirs och även krossade linfrön som blandas med den övriga maten. Om du har sökt på olika BARF-recept så har du nog hittat hennes hemsida redan. :D

Var köper man tex avoriris???
Vitaminer ex vit tabs??? Vad uppskattar du att det kostar att laga hemlagad mat till din/dina hundar per månad (vilken vikt är det på dom??)

lite trött... såg nu vart ni köpte ingredienserna... *sorry* Vet inte vart jag varit och inte varit *är väldigt snurrig efter allt letande* har bara skrivit av recept på ett papper men ska kika in där och se!
Tack för tips och hjälp!

Riset mm köper vi i vanlig butik, från hälsokosthyllan, av märket Risenta. :idea: Kostnaden per månad beror lite på hur pass jag kommer över billiga köttben, frukt och grönt mm, men det går i stort sett på ett ut om vi köper ett dyrare torrfoder eller om vi ger dem färskt. Det är pyssligare att ge färskfoder än bara hälla ut ur säcken, men de skiter mindre = tillgodogör sig mer, vår äldre hund gick ner till idealvikt medan vår yngre istället gick upp trots att de fick lika stora portioner = bättre balans, de mår bättre rent fysikt och äter med en glupande aptit. :d Enda "nackdelen" som jag kan se är att de kissar mycket mer eftersom maten innehåller betydligt mer vatten. :o

jipotimas sida var ju jättebra, mycket proteinkällor att välja på. Jag hade inte varit där innan. Receptet skrev jag av från kurants sida...

Vad jag har förstått ska man inte bara ha en proteinkälla utan flera!??? Vad händer om man bara har en proteinkälla? Tänker på gammelhunden där vi måste hitta en proteinkälla som funkar på honom (viltkorven verkar ju bra för honom på jipotimas).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 961
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama