Sv: Ni som gett magnesium i 'lugnande' syfte, hur snart har ni sett effekt?
Att jag funderar just på hur snart de soms ett effekt av magnesium sett det är egentligen ett väääldigt 'långskott'. Om hästen har brist elelr ej är tämligen omöjligt att avgöra id agsläget då hon käkar oanalyserat hö just nu. Det är dock inte alls omöjligt att hon har brist just nu. Den är/har dock inte varit långvarig.
Men, hon står ju som konvalescent, och sköter sig faktiskt väldigt trevligt (spec för att vara hon *s*) som det. Men av någon anledning så vissa mornar är hon mer eller mindre 'knäpp' inför uttag. Bockar omkring i sin box, stegrar, går inte få grimma på etc. De flesta dagar är hon som vanligt dock. Hon är dessutom cool i sin hage när hon väl kommit ut, men 'promenadbiten' dit ut kan vara en upplevelse de där dagarna när hon är 'stollig' inne. Ingen aning vad som gör att hon vissa dagar är 'knäpp' och vissa normal.
Jag löser 'knäppdagarna' med en liten dos lugnande helt enkelt. Men nu ska min kära mor ta ut dem två mornar i nästa vecka. Och hon kan inte ge lugnande. Och är inte sådär jättemodig heller när donnan börjar 'konstra'. Därav en rätt 'vild tanke' att om jag genom att börja ge henne magnesium idag, och OM det nu ger någon effekt, kan få hästen att vara lite mer 'på mattan' tills på onsdag - torsdag i nästa vecka är det ju värt att prova, och dessutom ofarligt.
Så, det är ett verkligt långskott, men det skadar ju samtidigt inte, det värsta som kan hända är ju att det inte händer någonting alls.
Edited - jag svarade utefter ditt första svar, innan korrigering, men svaret är ju detsamma