Ni som gett magnesium i 'lugnande' syfte, hur snart har ni sett effekt?

Sv: Ni som gett magnesium i 'lugnande' syfte, hur snart har ni sett effekt?

Jag tror att det bara har en lugnande effekt på de hästar som har brist på magnesium, och då tar det säkert inte längre tid än till att det balanserats upp innan effekten kommer.'

För de hästar som inte har magnesiumbrist har nog inte detta tillskott någon effekt alls.

Senast ändrad av en moderator:

Att jag funderar just på hur snart de soms ett effekt av magnesium sett det är egentligen ett väääldigt 'långskott'. Om hästen har brist elelr ej är tämligen omöjligt att avgöra id agsläget då hon käkar oanalyserat hö just nu. Det är dock inte alls omöjligt att hon har brist just nu. Den är/har dock inte varit långvarig.

Men, hon står ju som konvalescent, och sköter sig faktiskt väldigt trevligt (spec för att vara hon *s*) som det. Men av någon anledning så vissa mornar är hon mer eller mindre 'knäpp' inför uttag. Bockar omkring i sin box, stegrar, går inte få grimma på etc. De flesta dagar är hon som vanligt dock. Hon är dessutom cool i sin hage när hon väl kommit ut, men 'promenadbiten' dit ut kan vara en upplevelse de där dagarna när hon är 'stollig' inne. Ingen aning vad som gör att hon vissa dagar är 'knäpp' och vissa normal.

Jag löser 'knäppdagarna' med en liten dos lugnande helt enkelt. Men nu ska min kära mor ta ut dem två mornar i nästa vecka. Och hon kan inte ge lugnande. Och är inte sådär jättemodig heller när donnan börjar 'konstra'. Därav en rätt 'vild tanke' att om jag genom att börja ge henne magnesium idag, och OM det nu ger någon effekt, kan få hästen att vara lite mer 'på mattan' tills på onsdag - torsdag i nästa vecka är det ju värt att prova, och dessutom ofarligt.

Så, det är ett verkligt långskott, men det skadar ju samtidigt inte, det värsta som kan hända är ju att det inte händer någonting alls.

Edited - jag svarade utefter ditt första svar, innan korrigering, men svaret är ju detsamma

om jag ger min häst magnesium på kvällen så är han betydligt lugnare redan nästa dag...märker faktiskt stor skillnad

Har de brist så tar det inte många dagar innan hästen är betydligt lugnare. Min nordis hade 'påvisad' brist, vi gav henne BioMag och hon blev nästan genast lugnare.
Vet inte hur det är om de inte har brist, min beter sig bara så när hon faktiskt har brist på Mg.

Jag ger min nervknippe något som heter Higly Strung från Equiessence. Det är typ "blomsterdroppar" och fungerar helt otroligt bra på min donna. Blir som en omvänd hand efter 3 dgr med dropparna.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka