Ni som ger tillskott

gunhild

Trådstartare
Ni som ger någon form av tillskott till era hästar, vad ger ni? Av vilken anledning ger ni det? Upplever ni att det hjälper? Är lite nyfiken på vad folk ger :)
 
Magnesium höst,vinter och vår. Gurkmeja och msm vid behov. Även djävulsklo ibland och äppelcidervinäger i perioder.
Min har problem med muskulaturen imellanåt och behöver hjälp att rensa bort slagg ibland.
 
B-vitamin. Började med det när hästen kändes allmänt seg nu i samband med fällningen. Hon verkar må toppen (fina hovar, etc) på det, så jag fortsätter nog ett tag till.

Sedan får hon en glukosamin- och msm-blandning pga ledproblem. Verkar fungera bra hittills. Hon har fått detta nya tillskott i ca 3 veckor.
 
Ger linfröolja till båda hästarna, ½ dl till den ena och 1 dl till den andra, och har så gjort i några år. De har sommareksem båda två. Jag upplever att det hjälper. Om inte annat är hårremmen väldigt fin. Han som får ½ dl har fått i många mer år (jag har haft honom längre) och har varit helt symtomfri senaste åren. Med täcke givetvis.

Annars får de zink/koppar och selen pga det saknades i foderstaten.
Precis börjat ge bokashiströ, har hört att det också skulle vara bra för eksemhästar. Stämmer eller ej, ingen aning. Började ge ca 30 g/häst och dag för några dagar sedan.
 
Min valack får hoof aid, började ge honom när han var 15 år och kommit tillbaka från fodervärden. Efter en burk skulle man se effekt, varvid jag frågade min hovis. "Tyvärr" så hade det blivit enorm skillnad i hovkvalité, hovis hade faktiskt undrat vad jag gjort med honom. Så jag har fortsatt att ge honom.
 
Magnesium höst,vinter och vår. Gurkmeja och msm vid behov. Även djävulsklo ibland och äppelcidervinäger i perioder.
Min har problem med muskulaturen imellanåt och behöver hjälp att rensa bort slagg ibland.

Vilken av dessa ger du för att rensa ut slagg? Hur upplever du att djävulsklon fungerar?
 
@gunhild Msm och äppelcidervinäger hjälper kroppen att rensa slagg. på bete behövs inte msm då dom får i sig tillräckligt via gräset men på vintern behöver min samt äcv då hon samlar på sig vätska i ben och leder annars.
Djävulsklon (hackad rot) fungerar bra på min häst dom gånger jag har använt den. Jag tycker den verkar både antinflamatorisk och smärtstillande. Men vad jag förstått är det högst individuellt vilka den fungerar på.
 
@gunhild Msm och äppelcidervinäger hjälper kroppen att rensa slagg. på bete behövs inte msm då dom får i sig tillräckligt via gräset men på vintern behöver min samt äcv då hon samlar på sig vätska i ben och leder annars.
Djävulsklon (hackad rot) fungerar bra på min häst dom gånger jag har använt den. Jag tycker den verkar både antinflamatorisk och smärtstillande. Men vad jag förstått är det högst individuellt vilka den fungerar på.

Ok. Har gett djävulsklo ibland men ska jag vara ärlig så kan jag inte säga om det hjälpt. Ger då och då som en kur t ex efter hårdare träningsperioder.
 
Hej!

Min får mineraler, för hennes foder saknar magnesium och fosfor. Hon är pigg som en spigg, men det är nog mer vårkänslor än mineraler.

/Lavinia
 
B-vitamin året om till korsförlamningshäst. Får bikarbonat efter hård träning.
Tokosel till en m dåliga hovar.
Cortaflex till en äldre m lite stela leder.
Stroppy Mare till en som inte går o peta på vid brunst.
Melass till en som kastar ut all kraft ur krubban annars.
Olja till en som gärna får tjocka på sig.
Linfröolja till en som tidigare haft problem med kolikanfall.
 
B-vitamin året om till korsförlamningshäst. Får bikarbonat efter hård träning.
Tokosel till en m dåliga hovar.
Cortaflex till en äldre m lite stela leder.
Stroppy Mare till en som inte går o peta på vid brunst.
Melass till en som kastar ut all kraft ur krubban annars.
Olja till en som gärna får tjocka på sig.
Linfröolja till en som tidigare haft problem med kolikanfall.
bikarbonat? Berätta mer:)
 
B-vitamin året om till korsförlamningshäst. Får bikarbonat efter hård träning.
Tokosel till en m dåliga hovar.
Cortaflex till en äldre m lite stela leder.
Stroppy Mare till en som inte går o peta på vid brunst.
Melass till en som kastar ut all kraft ur krubban annars.
Olja till en som gärna får tjocka på sig.
Linfröolja till en som tidigare haft problem med kolikanfall.

Tokosel mot dåliga hovar? Du menar du ger mer selen än dagsbehovet eller vad?
 
#1 mineral, multivitamin, fosforbalans, magnesium, ledtillskott (hyaluronsyra), salt

#2 mineral, multivitamin, fosforbalans, magnesium, magtillskott (pre- och probiotika), salt
 
Fosforbalans, magnesium, e-selen, salt.
Sen så vet jag inte om resten av "kraftfodret" räknas som tillskott? Pre Alpin Grön Müsli ca 100g (som "allmänt tillskott" pga artvariationen + smakligt för att få i han resten av grejerna), Salsa Naturell Grön 1,5kg, linfrökaka 100g.
 
Det är ju alltid svårt att säga eftersom man inte har någon kontroll… :) Jag ger den till mitt äldre fullblod som har haft lite irriterade luftvägar för att se om det kunde förebygga. Hon är förvisso bättre men det är ju som sagt svårt att säga vad det beror på. Hon har även fått bättre hovkvalitet men det kan ju också vara ett sammanträffande.
Jag har tidigare haft kontakt med leverantören i samband med att han funderade på att börja importera fiskoljan och undrade lite över dokumentation av effekter osv. Han nämnde just hovkvalitet som en av de effekter han märkt tydligast, och han har lite fler hästar att jämföra.
 
Jag ger mineraler och salt.
Jag är väldigt försiktig med att ge diverse örter & preparat. Vissa saker är rent skadligt, andra har ingen bevisad effekt och det som har visat sig ge effekt är det karenstider på. Jag tävlar och vill inte "åka dit" på några dopingtester, även om testerna inte är så vanligt att man gör inom min sport. Mycket tror jag är bortkastade pengar och finns mkt preparat som hästen inte ens tar upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Sirap
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 460
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 407
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp