ni som ger krafft groov

jos

Trådstartare
har era hästar haft problem med fötterna?

en bekant till mig har teorier om samband mellan detta foder och en viss hovåkomma. är nyfiken på om det kan ligga nåt i det eller om det bara är något h*n fått för sig.

en annan bekant hävdar bestämt att teorin är helt fel, och jag har läst att krafft groov ska vara bra för hovarna, alltså motsatsen till teorin i fråga. någon?

Sv: ni som ger krafft groov

det ges krafft groov på ridskolan och vad jag vet har ingen av de privathästar som får krafft groov några problem med fötterna (jo en trampade in en spik i hoven men det gills nog inte)

haha, nä, det räknas inte riktigt. okej, då har jag en som backar upp bekant nr två. :p

Jag har gett Groov och inte haft några problem med hovarna (förutom en av dom som har hovsprickor men det hade han INNAN han började att äta groov)

Vad för hovåkomma anser din vän att Groov ger?

Mina valack åt Groov de första åren hos mig och ja, han hade kassa hovar. Men det fortsatte han ha även när jag bytte. Inte förräns jag började ge SteelJoint så fick jag ordning på hovarna. Han äter även Groov nu..

jag fick intrycket att det främst hängde ihop med hålvägg, men jag minns inte exakt vad han sa och hörde heller inte hela samtalet (det var inte min häst det gällde) så det kan ha rört andra hovåkommor också.

mina gick över på groove för ca ett år sedan o alla har taskiga fötter som spricker (varav vi nu bytt foder) plus att en fick fång... (en fullblodsavelsmärr då)... MEN påstår inte att det är pga fodret, men det kan ju vara det.... Däremot blev tunnisarna fina i hullet, men vi hoppas det blir bra nu med...

jag ställer mig tillsvidare neutral i frågan.. känns som om det fanns ett tydligt samband hade fler uppmärksammat det. tack för svar! :)

Jodå, det finns vissa som kan se ett samband. Det skulle vara röta, och i förlängningen hålvägg som kan komma av socker, alltså melass och betformassa som finns i Krafften.

Alltså, inte Krafften i sig men sockret i betfor och melass.

men i så fall borde de kunna få problem av enbart betfor och melass också, eller missuppfattade jag dig?

det var intressant.. har ajg aldrig ens hört talas om.

jos skrev:
jag fick intrycket att det främst hängde ihop med hålvägg, men jag minns inte exakt vad han sa och hörde heller inte hela samtalet (det var inte min häst det gällde) så det kan ha rört andra hovåkommor också.
Min kuse har lättta för att få hålväggar i hovarna runt om och han har aldrig varit i närheten av ngt. pelletrerat foder.

Alltså, jag kan inte säga att det ÄR så att betfor och melass (och för all del mumsigt sött gräs) som skapar hovproblem men vissa av oss ser ett samband mellan det fodret och röta och regnskållor. Alltså att det egentligen kommer ifrån magen.

Vissa hästar har inga problem alls men andra blir bättre av att inte ha socker i fodret. Det känns som om det är samma sak som med människor. Varför får vissa fotsvamp och vissa problem med svamp i underlivet?

Som sagt, jag har inga bevis för att det är så här men vi har debatterat det tidigare, bla. i en barfotatråd och vi är några som ser ett samband.

En pålle som var utlånad hade fula fötter när h*n kom hem. H*n var inte sådan innan. H*n åt Krafft Groov när h*n var borta

mycket skilda åsikter här. :crazy:

men jag antar att det är som Jane_Done säger; i vissa fall kan det finnas samband, alla hästar är olika.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 036
Senast: ekra
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka