Ni som gått från egen häst till ridskola?

Janni

Trådstartare
Ni som precis som mig gått från att ha egen häst till att börja rida på ridskola, vad tycker ni är det bästa respektive sämsta med ridskola vs egen häst? Största skillnaden? Utvecklingsmässigt? Rider ni något annat utöver ridskolan? Skulle vara kul att höra andras tankar och erfarenheter kring detta :)
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Ridskola är bekvämt. Man väljer grupp efter den nivå man befinner sig på. Man lär sig rida i grupp vilket många gånger gör att man faktiskt slappnar av. Att rida många olika hästar kan också vara utvecklande.

Men en dålig ridskola är det inge bra med alls.
Som privatryttare kan man ju alltid välja sin tränare.

En välskolad privathäst jämfört med en välskolad ridskolehäst är som att jämföra en Ferrari med en S70.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Fast det är ju samma hästar, eller på vilket sätt skulle en ridskolehäst per definition vara annorlunda att rida?
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag håller med om det mesta exempelvis det med att rida många olika hästar. För en som haft en och samma häst i många år och då blivit proffs på just den hästen så är det väldigt utvecklande att få chansen att rida flera olika typer.

Sen tycker jag att det är viktigt att gruppen är på en hyfsat jämn nivå så att undervisningen passar alla i gruppen.

Min grupp på ridskolan är väldigt jämn dressyrmässigt. Men när det kommer till hoppning blir det mest så att vi tragglar grunder. Sits, vägar, tempo och avstånd men på plutthinder eftersom vi har allt från dressyrdamer som möjligen hoppat på klubbnivå till ett par ryttare som tävlat 130-140 nivå tidigare på egen häst. Självklart är det viktigt att träna på allt detta men för de mer rutinerade hoppryttarna blir det mer ett underhåll av de kunskaper som redan finns än utveckling. Förstår ju såklart att det inte går att göra på annat sätt men det är ändå lite trist.

Sen blir ridskolan lite opersonlig. Man rider men gör inte så mycket runt om kring vilket jag tycker är tråkigt. Sen att man sällan hinner rida in sig på en häst innan det är dags att byta.

Dock kan jag i mitt fall inte hålla med ang hästarna. På den ridskolan jag rider så är det så att de som driver ridskolans, vuxna barn tävlar på svårklass nivå i hoppning. När hästarna pensioneras eller kanske visar sig inte räcka till de allra högsta klasserna så går de in i verksamheten och får gå med i de mer avancerade grupperna.
Det gör att iaf jag har fått rida finare hästar här än vad jag någonsin gjort någon
Annan stan.
Fast vet ju att det inte är så vanligt :)
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Att rida sin egen häst (rätt) varje dag ger en signalkänslighet och "reglagekontroll" som är omöjlig att uppnå på en häst som rids av olika ryttare varje dag. Man lär helt enkelt känna varandra och utvecklar ett eget register av hjälper och kommandon.

Hästen är kanske densamma/likadan, men kontrollsystemet är väsensskilt!
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag har ridit på minst 7 olika ridskolor - på minst 70 olika hästar genom åren. Jag har haft en hel del egna hästar utbildade till LB. Jag har också haft förmånen att få rida några riktigt fina hästar som varit högt utbildade och ridna av endast några få ryttare.
Skillnaden på lyhördhet för skänkel och tygeltag är enorm.
En ridskolehäst utvecklar med åren en hälsosam okänslighet.
Så jo - även om en V70 är en bra bil med fart och bra bruksegenskaper så är det skillnad att köra en Ferrari.
Jag tar Volvon alla dagar.
Att få en lite seg ridskolehäst att skjuta på i en ökad trav med eftergift är så jäkla roligt.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag gick över från egen häst till ridskola och red en dag/vecka. Detta pga studier på högskola. Det tog dock ett år innan jag började på ridskolan.

Den dag jag red, var HELIG! Jag struntade i föreläsningar som lades kvällar den dag jag skulle rida. Så här efteråt så njuter jag bara av tanken med hur mkt jag gillade det!

Det som var jobbigt var sadlarna, om de låg illa så hängde jag mig lätt upp på det. En gång bad jag att få rida barbacka eftersom sadeln la sig på halsen så fort jag satte mig ner i traven. Men det var mot deras principer och den hästen blev jag aldrig mer tilldelad ;-).

Jag litade på min instruktör, jag vågade mkt mer med de hästarna. Och de var välutbildade. Det var jättekul. Vi putsade efter ridningen, sadel och stövlar typ. Och då fick vi lite sammanhållning.

Jag red på två olika ridskolor, båda var bra, men den ena mer proffsig :-).

Men, jag föredrar att ha en egen häst.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Än så länge har jag ingen egen häst, men min erfarenhet av ridskolor är att det är nyttigt att få rida många olika hästar. Jag har själv bara ridit på små ridskolor och det är en bra stämning i stallet och gemenskap. Alla är lika mycket värda.
Så där jag rider just nu är det inte opersonligt på något sätt. Vi har riktigt kul i min grupp och vi har lärt känna ridläraren och kan skojja samtidigt som vi har en seriös lektion med hårt dressyrarbete.

Jag trivs på min ridskola och den dagen jag skaffar egen häst, så vill jag helst ha kvar min plats just för att kunna rida andra hästar. Däremot vet jag inte om jag kommer ha råd med det rent ekonomiskt. Det återstår att se.

Jag verkligen älskar små ridskolor där alla känner alla och det inte snackas skit bakom ryggen alt snobberi. :)
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

"Min" ridskola är stor och från början tyckte jag att många verkade rätt snobbiga men jag märkte rätt fort att stämningen i stallet var väldigt bra! Jag har hoppat in då och då på en annan ridskola här omkring och där var stämningen helt annorlunda. Ridlärarna och framför allt två av cheferna snackade mycket skit, om elever framför andra elever :meh: det spred ju sig såklart till de yngre i stallet som betedde sig likadant. Jätte tråkigt!

På den här ridskolan jobbar ledningen stenhårt med sammanhållningen och med sina ungdommar och när de vuxna och ridlärarna alltid föregår med gott exempel och aldrig snackar skit så blir hela stämningen så mycket bättre.
Annars tycker jag att det känns som att hierarkin i ett ridskolestall brukar vara mer tydlig än i ett stall med blandade privat ryttare.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag gör både och. Har egen häst och rider på ridskola 1 gång i veckan. Fördelen är att man som många påpekat utvecklas som ryttare genom att rida olika hästar ( dock är det ingen vidare variation på hästtilldelningen, man får alltid sin favorit). Sen rider jag väl inte på världens bästa ridskola, ridinstruktören är inte speciellt rolig och hästarna på ganska låg utbildningsnivå. Innan red jag ofta min egen i ridskolegrupp men eftersom hon inte är superlätt att lasta tar jag ridskolehäst i stället. En annan fördel är att man lär sig en hel del genom att titta på dom andra i gruppen. Nackdelen är att jag som är lite blödig av mig far illa av att hästarna inte alltid behandlas med den respekt dom förtjänar.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Det är ju kanon, har som sagt ingen erfarenhet och tyvärr här man oftast det som är dåligt med större anläggningar än det som är bra av någon mystisk anledning.

Jag har märkt skillnad från en liten ridskola till en annan, jag tror mycket beror på ridlärarna och de i stallet. :)
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag började rida på ridskola för tre år sedan och trivs jättebra! Rider i en dressyrgrupp och tycker jag utvecklas. Fördelen med ridskola är att det ger en kontinuitet, inga tappskor, hältor eller isiga vägar sätter stopp för en träning. Nyttigt att rida olika hästar. Den egentligen enda nackdelen är att vi är 10 st i min grupp och även om jag tycker ridläraren gör det riktigt bra så är det ju inte samma som att rida själv.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Att rida sin egen häst (rätt) varje dag ger en signalkänslighet och "reglagekontroll" som är omöjlig att uppnå på en häst som rids av olika ryttare varje dag. Man lär helt enkelt känna varandra och utvecklar ett eget register av hjälper och kommandon.

Hästen är kanske densamma/likadan, men kontrollsystemet är väsensskilt!

Men det handlar ju om att lära känna hästen, och har inget med ridskolehäst eller inte att göra. Sitter du upp på en helt ny privathäst så känner ni ju inte varandra per automatik bara för att den inte går på ridskola.

Det går bra att lära känna en ridskolehäst också, för övrigt, det tar bara längre tid eftersom man inte ses lika ofta. Men har du ridit en ridskolehäst varje vecka i fem-sex år, tävlat ihop och ridit ut ihop, då känner man varandra rätt bra ändå.

Däremot blir rutinerade ridskolehästar duktiga på att tolka många olika slags ryttare, men de är ju fortfarande personligheter, och kan definitivt lära sig känna igen folk.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag har ridit på minst 7 olika ridskolor - på minst 70 olika hästar genom åren. Jag har haft en hel del egna hästar utbildade till LB. Jag har också haft förmånen att få rida några riktigt fina hästar som varit högt utbildade och ridna av endast några få ryttare.
Skillnaden på lyhördhet för skänkel och tygeltag är enorm.
En ridskolehäst utvecklar med åren en hälsosam okänslighet.
Så jo - även om en V70 är en bra bil med fart och bra bruksegenskaper så är det skillnad att köra en Ferrari.
Jag tar Volvon alla dagar.
Att få en lite seg ridskolehäst att skjuta på i en ökad trav med eftergift är så jäkla roligt.

Fast det är ju verkligen inte alla privathästar som är så känsliga, jag har ridit en hel del olika medryttarhästar genom åren, och de är inte nödvändigtvis mer eller mindre känsliga än ridskolehästar. Alla privathästar är absolut inte Ferraris, och alla ridskolehästar är inte trygga volvos. En ridskola med lite bättre elever kan också ha känsligare hästar, som inte passar för nybörjare.

När det gäller ökad trav så är det avgörande, tycker jag, hur mycket gång hästen har. Det är betydligt häftigare att rida en ökning på en häst som har riktigt register i traven, än på en häst med symaskinstrav. Även om hästen med register i gångarterna är ridskolehäst, och symaskinen är privathäst.

Långt ifrån alla ridskolehästar är sega, dessutom, de bästa, tycker jag, är tvärtom de som har mycket energi.

Visst, med åren så blir de flesta ridskolehästar mindre känsliga och mindre heta på gröten, men det är ju inte så att i samma ögonblick som en häst byter ägare från privatägd till ridskolehäst, så förvandlas den över natt från ferrari till volvo.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

En välskolad privathäst jämfört med en välskolad ridskolehäst är som att jämföra en Ferrari med en S70.

Visst, med åren så blir de flesta ridskolehästar mindre känsliga och mindre heta på gröten, men det är ju inte så att i samma ögonblick som en häst byter ägare från privatägd till ridskolehäst, så förvandlas den över natt från ferrari till volvo.

Du misstolkade mig. Jag jämförde två välkskolade hästar och skulle naturligtvis ha lagt till i samma ålder och likande temperament.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Ja, en häst kan ju utan problem bli ridskolehäst som tolvåring, och då vara välskolad. Dagen innan var den en tolvårig välskolad privathäst, sen säljs den till en ridskola, och är en tolvårig välskolad ridskolehäst. Jag skulle då inte vilja påstå att den över natten förvandlas från ferrari till volvo genom att byta ägare.

Men du menar att en och samma häst genom att gå tio år på ridskola blir mindre känslig för hjälperna än om den hade varit privathäst samma period? Kanske, beroende på hur ägaren rider. Och beroende på hur ridskolan är. Men därifrån till att säga att alla ridskolehästar är volvos jämfört med alla privathästar - nä. En fjording som hela livet varit privathäst är inte nödvändigtvis känsligare än ett fullblod eller ett dressyrstammat halvblod som varit ridskolehäst i tio år. Hästens temperament och hur den rids har större betydelse än om den är ridskolehäst eller privathäst. Alla ridskolehästar är ju inte heller gamla rutinerade rävar, på en ridskola hittar man även yngre hetsporrar som absolut inte säger ja och amen till allt ryttaren hittar på. Jag skulle säga att det finns alla sorter på en ridskola, och alla sorter hos privatryttare. Det man normalt inte hittar på en ridskola är elektriska gångartskanoner eller hinderkungar, men det har ju mer med prislappen att göra. Jämför man mellan hästar i samma priskategori, så skulle jag säga att det inte är någon större skillnad mellan privathästar och ridskolehästar. Däremot är en häst för 200 000 normalt mer välskolad och framme för hjälperna än en för 20 000. Och 200000-kronorshästarna hittar man normalt bara hos privatryttare, inte på ridskola.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Man kan ju faktiskt rida på skolan på sin egna häst oxå. Det har jag gjort och skulle absolut kunna tänka mig det igen. Bara det är en bra grupp och vettig lärare. Blir kontinuerlig träning till lägre pris. Sjusta metoder och nån som är bra på att visa och förklara är det viktigaste. Sen glömmer man iaf jag ändå bort fort olika moment om jag inte tränar på dem ibland. Ja bara får tänka lite så kommer det tillbaka. Eller vet hur det ska vara men blir då ringrostig och behöver göra några gånger tills det sitter då är det bra med nån som kollar. Olika tränare fokuserar på så olika saker och det är bra tycker jag. Mycket grunder brukar det vara.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Jag hade egna hästar och red väldigt mycket fram till jag började univsitetet 2001. Då såldes den egna hästen och tanken var väl att jag skulle fortsätta på något sätt efter en paus. Den pausen blev 10-år.

2011 fick jag för mig att gå på en dropin ridning på ridskolan som låg närmast (dagen till ära var det hoppning, så jag startade efter ett 10-årig riduppehåll med en hopplektion, och jag kände mig som sju år igen på mitt första ridläger).

Sedan har jag fortsatt med lite uppehåll för en graviditet.

Min ridning är helig! Försöker in i det längsta att flytta jobbmöten på annan ort om de råkar hamna på en riddag. Försker rida lite mer om tid finns och någon vill sälja en lektion. Har blivit riktigt "biten" igen och skulle gärna rida betydligt mer om tiden fanns.

Visst har ridskolan lite olika typer av hästar, sådana man själv kanske inte skulle köpa som sin egen. Men den främsta utmaningen som ridskoleryttare tycker jag rida varje häst på dagsbästa. Otroligt lärorikt att känna vilka krav kan jag sätta på just den hästen som jag sitter på.

Den stora skillnaden jämfört med att rida egen häst tycker jag är att lösa hästens problem (eller mina problem) i den övningen som man rider för dagen. Rider jag en egen häst, eller om jag rider självständigt så är jag ju fri att välja den övning som jag tror löser det problem som hästen har. Rider jag på lektion så måste jag försöka lösa problemen i den övningen som görs för dagen, det lär jag mig jättemycket på. (Ex om jag sitter på en häst som jag själv kanske skulle valt att rida mycket volt och sidvärtsrörelser på för att lösgöra och så är övningen för dagen att enbart rida på rakt spår, det tycker jag ställer utmanande krav på mig själv).

Så trots att vår ridskola kanske har något varierande kvalitet på hästarna så tycker jag att varenda av dem är intressanta att rida. Det gäller ju för mig att rida dem! Sedan får man självklart favoriter, som den ferarriinspirerade nykomligen som jag fått förtroendet att rida en halv termin och som lär mig massor varje lektion.
 
Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?

Det du tar upp är nog det jag tycker sämst om med att rida på ridskola, att man ibland tvingas rida på ett sätt som inte alls passar den hästen man sitter på. Jag tycker inte det är så mycket utmanande som frustrerande - t ex när man har en häst med mycket gång och dålig bjudning, som verkligen, verkligen skulle behöva få kliva på lite och komma igång i kroppen innan man börjar korta, och så ska man sitta och hålla in den och rida korta steg hela lektionen, och så blir alltihop pannkaka helt i onödan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 624
Senast: Sesca
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp