Ni som brukar mark

Pia

Trådstartare
Vad finns det för regler när det gäller att sprida grispiss på åkrarna? Jag tänker mest på hur länge det får ligga innan man plöjer ner det, om man ens måste plöja ner det.
Han som äger åkrarna intill oss har alltid plöjt ner pisset direkt när han sptidit ut det. Nu arrenderar han ut marken till en annan bonde som inte alls gör på samma vis. Det kan dröja veckor innan han kommer med plogen vilket gör att man inte kan sitta ute i trädgården och absolut inte hänga ut tvätten under en väldigt lång period:cry:
 
Sv: Ni som brukar mark

Jag har prata med kommunen nu.
Man BÖR plöja ner flytgödsel inom 48 h. Men det är bara en rekomendation, det finns ingen tidsgräns man MÅSTE följa.
 
Sv: Ni som brukar mark

Du kan inte försöka prata med den som arrenderar åkrarna då? Eller fråga bonden som äger dem om han kan prata med arrendatorn? De flesta bönder brukar inte vara omöjliga.
 
Sv: Ni som brukar mark

Vad finns det för regler när det gäller att sprida grispiss på åkrarna? Jag tänker mest på hur länge det får ligga innan man plöjer ner det, om man ens måste plöja ner det.
Han som äger åkrarna intill oss har alltid plöjt ner pisset direkt när han sptidit ut det. Nu arrenderar han ut marken till en annan bonde som inte alls gör på samma vis. Det kan dröja veckor innan han kommer med plogen vilket gör att man inte kan sitta ute i trädgården och absolut inte hänga ut tvätten under en väldigt lång period:cry:

Man vänjer sig, jag bodde granne med grisbonden och jag trodde jag skulle dö första gången. Stadsbo som flyttar ut på landet:D
 
Sv: Ni som brukar mark

Jag läste det, men det finns annan viktig info att ta reda på förutom just nedplöjningen. T ex om marken ens är tillåten att gödsla med flytgödsel på, huruvida det är växande gröda eller ej (olika regler), datum att ha koll på (förekommer gödsling efter 1 oktober?) etc.
 
Sv: Ni som brukar mark

TS: Är det obevuxen mark så ska gödseln brukas ned inom fyra timmar, inte 48.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp