Ni som brukar ha problem med möss.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 658
Sv: Ni som brukar ha problem med möss.

Du har nog bara råkat skrämma tvestjärtarna och getingarna söderut för här har det varit extrema mängder med sådana speciellt getingar i sommar de kom dessutom mkt tidigare än vad de brukar och fortfarande ser man en och annan överlevare. De har bla roat sig att bygga ny lyxvilla i vårt garage har aldrig någonsin sett ett så stort getingbo, dessutom mängder av jordgetingbo ute i hagarna så man måste se sig för när man går där. Så nej getingar har det verkligen inte varit brist på i år.

Va bra, behåll.

Vi har inte heller haft en enda inne vad vi vet! Däremot har vi troligtvis haft något som dött i väggen för vi hade förra veckan och den här veckan med en härlig stank i huset som vi inte kunde hitta källan till.. är väl någon som ligger i en vägg..
Men nej, inga inne i sopskåpet och där brukar vi ha massor!

Nu har de gnagt sönder ett vintertäcke också!! Tusenlapparna flyger. :mad:

Får väl köpa fler fällor...

Nu har de gnagt sönder ett vintertäcke också!! Tusenlapparna flyger. :mad:

Får väl köpa fler fällor...

Minns vintern vi var utan stallkatter eftersom vi haft kattsnuva. De byggde till och med bon i de täcken som hängde på boxarna. Morr.

Jag har inte haft påhälsning inne i huset än. Har hört lite spring i nån vägg men inte mer. Förra vintern var det vidrigt - då var det inte möss utan RÅTTOR som sprang runt inne i köket. Men så skaffade jag Calvin från katthemmet och det var historia.

Normalt brukar man hitta muslort under diskbänken när möss kommer in men det har inte hänt än i år. Antingen är de sena eller så är de få i år.
Jag finns strax norr om Mälardalen.

När vi fortfarande hade korna kvar så fans det stora råttor .Dom ställde sig på bakbenen och fräste åt katten så hon vägrade gå in dit vi hade kvarnen .Såg ut som skator sprungit runt i mjöldammet på golvet .Den största jag sköt var över 50 cm med svansen

Ja fy tusan, de är äckliga! Grannens katter är tuffa och anser att under mitt hus ska de jäkla råttorna inte bo. det hörs jättetydligt upp så första gången jag hörde det var mitt i naten och jag satte mig då käpprätt upp i sängen och var klarvaken genast. Hundarna vandrade oroligt omkring och för varje vrål och morr katten gjorde så hoppade de till lite! Först trodde jag att grannens kattjävlar blivit ovänner under mitt hus mitt i natten men jag insåg rätt fort att det bara var en katt där. En katt och vad mer då....?:nailbiting:

Har tagit 10 i fälla inne i huset, förra året hade vi nog redan tagit 40. Men det är mycket varmare i år = de har inte sökt sig in riktigt. Sen har vi skaffat en katt också! Om nätterna bor hon nere i stallet och dagtid är hon inne och jag tror bara lukten av katt kan vara avskräckande.

Här är det än så länge milt väder vilket gör att mössen inte sökt sig inomhus i så stor utsträckning.
Men det är väldigt bra med katter när man bor på landet.

Först trodde jag att grannens kattjävlar blivit ovänner under mitt hus mitt i natten men jag insåg rätt fort att det bara var en katt där. En katt och vad mer då....?:nailbiting:

En skeppsråtta.......?
Jag vet ett jordbruk som hade fått in sådana i laudgården.
Ägaren hörde ett ljud från en öppning och något stort och svart dök upp. Han visste inte om det var deras katt eller en skeppare, men han sköt.
Och den dödade råttan visade sig vara större än katten.....

Det är otrevliga råttor dom backar inte ens för folk .Dom ställer sig på bakbenen och fräser så min morfar som skulle mala var tvungen att gå ut då han inte hade något att försvara sig med .Men nu när djuren är borta från gården sedan några år så har bjässarna åxo flyttat som tur är .
Folk tror man ljuger när man talar om hur stora råttorna var .När man satt på loftet ovanför kvarnen och passade var det bäst att katten var inne i huset så man inte sköt den av misstag

Jag matar just nu mina RÅTTOR med grönt "godis" från Granngården. 3 stora jäklar var i hönshuset igår kväll. Undras om det är där mina ägg försvinner.

kl

Fungerar dom här elektroniska musskrämmorna? Funderar på att köpa en.

Råttor är fullständigt tokiga i ägg, så det kan du lita på är orsaken till äggsvinnet. Där det finns höns, finns det råttor.

Vi har kollat upp det och även dom effektivaste funkar inte om det är väggar i vägen - då måste man ha fler för varje utrymme.

Nej! Har en topostop, den största, och uppenbarligen ger mössen fullständigt fan i den....

Kanske funkar om man kör med sirenljudet men då får det inte vara folk eller husdjur i närheten så det passar bara i tomma stugor ed.

Jag har ju katter. :crazy: Två stycken i stallet. Men de sover i sadelkammaren, har funderat på att ha dem i stallet istället men då kommer väl odjuren in i sadelkammaren istället. :mad:

Dessutom är de ganska lata och inte vidare intresserade av att jakta inomhus, det är tydligen en utomhusaktivitet enl dem. Om jag jagar fram musen precis framför näsan på dem så tar de den, inte annars...

Folk tror man ljuger när man talar om hur stora råttorna var .

Jag har bara hört talas om dessa råttor, men har sett skiten efter dem då det togs ner en gammal stallvägg där jag hade hästen inhyst.....inga små kartar direkt....:crazy:

En kompis som hade problem med dem skaffade en jaktiller ett kort tag Den rensade rent på gården och det dröjde 6 månader innan det dök upp något råttis/skeppare igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 623
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka