Ni som brukar ha problem med möss.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 658

Pia

Trådstartare
Är det lika mycket som det brukar?
Vi brukar ha stora problem här, men i år har vi inte sett eller hört en enda ännu. Jo förresten, jag hörde en i väggen en natt, men ingenting mer än så. Normalt brukar vi fånga 4-6 st/dag.
Är det värmen som gör att dom inte flyttat inomhus än?
Är det helt enkelt väldigt lite möss i år?
Eller är det som jag hoppas, att mina nya fina husdjur gör sitt jobb?:D

Sv: Ni som brukar ha problem med möss.

Mer i år än förra året. Förra året hade vi kanske en eller två i huset, i år har hundarna redan tagit flera stycken...

(Men förra året hade vi en sådan där ultraljudssak i källaren, den är trasig men lär bytas ut när vi kommer ihåg...)

ingen aning, vi har inte sett/hort en enda an sa lange. Men det ar forsta aret i huset och det har inte bott nagon har pa tre ar sa gissar pa att dem flyttar nagonstans dar dem vet att det finns mat.

Farsan har sjukt mycket, dvs massor lamnar koksgolvet nar han kommer in i huset. Haromdagen satt det en och retade honom i vardagsrums fonstret nar han gick forbi utanfor. Den var nog for upptagen av att retas for tydligen hoppade en katt upp och tog den nagon sekund senare. Men dem verkar ha varit inne redan i somras :crazy: da det ar stora vattenskador i huset da nagon bitit hal pa returslangen pa diskmaskinen.

Det är värmen. Maken (stadsbo hehe) är såååå nöjd för att det är mindre möss i år och jag bara inväntar invasionen.
Jag matar mössen i lagården med råttgift och ser med tillförsikt på mina nya små går mössjägare som övar sig på mina tår.
I år är vi beredda.

Om du skaffat katt spelar det säkert in också. Tilll och med våra grannar märker att våra katter sköter sitt jobb.

Vi har många och duktiga katter.
Så här är det tomt nu.
Det var det inte när vi flyttade in.

Där vi flyttade ut blev det däremot helt gräsligt förra hösten så det fick saneras av firma.

Nja, vi har en katt, men den fångar på sin höjd en mus om året:mad:
Vi har blivit med en flock afrikanska pärlhöns.:love: Dom har ju rykte om sig att vara effektiva på att ta både orm, möss och fästingar, och än så länge verkar det ju stämma. Men det kan ju kanske vara den milda hösten som spelar in också. Är dom så här effektiva är det nästan för bra för att vara sant.:)

Är det lika mycket som det brukar?
Vi brukar ha stora problem här, men i år har vi inte sett eller hört en enda ännu. Jo förresten, jag hörde en i väggen en natt, men ingenting mer än så. Normalt brukar vi fånga 4-6 st/dag.
Är det värmen som gör att dom inte flyttat inomhus än?
Är det helt enkelt väldigt lite möss i år?
Eller är det som jag hoppas, att mina nya fina husdjur gör sitt jobb?:D

För den som vill prova:

Själv-tömmande råttfälla.
Perfekt för oisolerade utrymmen såsom stall o förråd + att den är giftfri.

1 gammal tråd-potatiskorg
1 stor plåthink
1/2 pianotråd
1 öl-burrk
1 l glykol
1 dl diskmedel
5 liter vatten
lite jordnötssmör
en gammal linjal

Trä på ölburken på pianotråden
spänn tråden tvärs över hinken öppning
Blanda vätskorna väl och häll dem i hinken
kleta på jordnörssmöret på burken och tillse att en snurrar lätt och är i balans, tråden ska gå från botten till toppen på burken
Lägg potatiskorgen uppochner över hinken
trä in linjalen så att ett glapp på ca 7 cm kvarstår mellan linjal o ölburk.

Färdig o apterad.

När sedan råttan som fått korn på smöret kommer fram till kanten mellan linjal o burk så ser hon att hon kan sträcka sig över till godsakerna, gör det, men burken snurrar och hon tar ett bad. pga av tvättmedlet så skyddar inte pälsen utan hon sjunker o drunknar
inom ngr minuter, glykolen gör att det inte fryser utan fällan blir effektivare ju kallare det blir.

Funkar utmärkt i sommarstugor som står tomma.

lite tveksamt vad det gäller djurskyddsregler.

ps potatiskorgen är mest till för att inte hundar eller katter ska kunna komma åt glykolen

Lite smått OT, men jag måste fråga.

Jag har spindelfobi och brukar under varje sommar tills början av hösten få in minst 2-4 st stora spindlar i lägenheten.:crazy: Men sedan jag fick hem mina två katter (för ca 1 år sedan) har jag inte sett en enda! Jag vet ju att katter gärna fångar, leker och ibland äter upp dem, men jag har inte sett ett enda spår efter sådan verksamhet. Kan det räcka med enbart närvaron av katterna? *håller tummarna* Någon som varit med om något liknande?

Ingen aning. Vi har stora spindlar inne då och då och vi har katt. Den katten är ju dock aldrig inne i huset.

De kommer nog när det blir kallt tyvärr....
Har aldrig varit med om så musfritt som i år har ännu inte sett en mus överhuvudtaget, dock var de inne och vände i sadelkammaren (kände lukten av dem) de dagarna vi hade frostnätter här nere men de försvann igen när det blev varmare igen, så säkerligen dyker de upp igen när det blir kallt igen tyvärr.
Vår musjägare går inte ens in i stallet och kollar utan sitter fortfarande parkerad vid mullvadshögarna utomhus.

Det är nog värmen, fast jag har tagit en än så länge och håller på och klurar på hur jag ska komma åt rackaren i tvrummet som jag hör susa runt i väggarna...
Så jag förväntar mig att det kommer att komma fler, hunden tar inte så många men han brukar markera var de är...

KL

Här är det massa i år. :mad: Jäkla möss, de har redan förstört två täcken! Efter det var det krig och fällorna kom fram...

Har musskrämma topostop i stallet som varit igång hela tiden, men har tagit 3 möss i fälla och så har katterna tagit 3. Har aldrig haft så många! De verkar komma in i par.

Har tom fått problem i huset, de är i källaren och i väggarna. Har köpt en till topostop plus en som vibrerar, ändå har det blivit flera stycken i fällorna. Det är skogsmus, inte husmus.

Har ångest över att de skall ta sig in i sadelkammaren eller i mina garderober här inne, de förstör så extremt mkt.

Tar gärna emot tips... Gift vill jag inte använda och definitivt inte glykol!!! En liten mängd är dödligt för katter och de smakar gott så risken att de får i sig det är väldigt stor.

Senast ändrad:

Det verkar vara lite olika bud.
Lil-sis och Centaur, bor ni i norra sverige?

KL

Här är det massa i år. :mad: Jäkla möss, de har redan förstört två täcken! Efter det var det krig och fällorna kom fram...

Har musskrämma topostop i stallet som varit igång hela tiden, men har tagit 3 möss i fälla och så har katterna tagit 3. Har aldrig haft så många! De verkar komma in i par.

Har tom fått problem i huset, de är i källaren och i väggarna. Har köpt en till topostop plus en som vibrerar, ändå har det blivit flera stycken i fällorna. Det är skogsmus, inte husmus.

Har ångest över att de skall ta sig in i sadelkammaren eller i mina garderober här inne, de förstör så extremt mkt.

Tar gärna emot tips... Gift vill jag inte använda och definitivt inte glykol!!! En liten mängd är dödligt för katter och de smakar gott så risken att de får i sig det är väldigt stor.

det är ju därför du ska ställa en potatiskorg ovanför alltsamman, då kan varken katter eller hundar komma åt hinken. annars kan du byta ut glykolen mot 3 liter hembränt..gör samma nytta

Din fälla är verkningsfull men egentligen olaglig enl sjv.

Dobbis/som just kopierat "receptet" :)

Vi har tagit ett par stycken i fällorna men ganska lugnt jämfört med förra året då jag tyckte det var ovanligt mycket. Men det har ju varit rätt varmt. Önskar att jag kunde ha katt, men maken är allergisk. Istället får jag förlita mig på gift och fällor.

Verkar vara mer möss i år fast min katt har gått hädan så det kan göra åt ! Börjar få in möss i huset .Vaknade i natt av att något rev mig i håret .Då satt en mus på huvudet .Rena turen jag inte tog i den då hade den säkert bitit mig .Men nu är fällorna laddade under sängen så jag hoppas frun inte sätter sina tår för långt under sängen för då lär det svida !

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 623
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka