Jag har bott högt upp hela mitt vuxna liv. Portkod, högt upp, säkerhetsdörr. Jag har därmed alltid känt mig väldigt trygg hemma. I stugan däremot har jag alltid känt mig lite mer sårbar. Känslan av att någon enkelt skulle kunna röra sig på tomten eller bara knacka in en ruta och kliva in om en önskar. Nu är ju det ovanligt, och i stugan har jag alltid lugnat mig med att jag är långt ute i skogen. Här rör sig ju inga. Så den oron har inte varit så påtaglig, men nu har det varit många inbrott senaste åren i stugområdet. Allt från vanliga inbrott till ett gäng ovanligare där inget stjäls. Det verkar som om någon bara går in, ser sig omkring och lämnar. Trots att det funnits många saker av värde. Det har pågått flera år nu, i just vårt område. Jag kan inte låta bli att tänka att det bor någon udda kuf där, och ibland när det är riktigt mörkt och jag tittar ut genom fönstret på kvällen så undrar jag vart den personen är just nu.
Vi bodde i villa när jag var riktigt liten, och sedan i en lägenhet på bottenplan. I villan hade vi tydligen inbrott när mamma var ensam hemma med mig och min bror. Svårt att ens tänka på nu när jag själv har ett litet barn. I lägenheten hade vi också inbrott, som tur var när vi inte var hemma den gången. Nu har vi ju köpt hus i ett tätbebyggt område och ja, jag är ovan! Jag är inte van vid att sova på nätterna och det bara är en liten fönsterruta som skiljer oss från världen utanför. Med bebis blir man ju inte helt logisk heller utan allt kan plötsligt kännas märkligt hotfullt och läskigt.
Hur känner ni som bor i hus eller på bottenvåning? Har ni vant er? Har ni larm eller inte?
Vi bodde i villa när jag var riktigt liten, och sedan i en lägenhet på bottenplan. I villan hade vi tydligen inbrott när mamma var ensam hemma med mig och min bror. Svårt att ens tänka på nu när jag själv har ett litet barn. I lägenheten hade vi också inbrott, som tur var när vi inte var hemma den gången. Nu har vi ju köpt hus i ett tätbebyggt område och ja, jag är ovan! Jag är inte van vid att sova på nätterna och det bara är en liten fönsterruta som skiljer oss från världen utanför. Med bebis blir man ju inte helt logisk heller utan allt kan plötsligt kännas märkligt hotfullt och läskigt.
Hur känner ni som bor i hus eller på bottenvåning? Har ni vant er? Har ni larm eller inte?