Ni som blivit snittade

cowgirl81

Trådstartare
Hur länge dröjde det innan ni våga ta bort tejpen. Jag har inte vågat ta bort min tejp än. Och fick ni blåmärke runt snittet några dar efteråt. Hur länge hade ni ont. Tacksam för svar. :confused:

Sv: Ni som blivit snittade

Första ggn hade jag på förbandet i några dagar (det vätskade sig ganska mycket) minns inte exakt hur många.
Nu andra ggn så tog sköterskorna bort förbandet 1½ dag efter, då var det torrt och fint.
Minns inte om jag fick blåmärke men det borde jag nog ha fått:confused: eller?

Menar du ont ONT eller hur länge det kommer kännas/ömma?

Jag tog värktabletter i ca 1 vecka efter, efter det så klarade jag av det onda utan.

Varför tar alla bort tejpen för ? :confused:

Mitt ramlade av av sig självt efter några veckor. Ingen sa något om att man ska dra bort det själv. Och egentligen, varför ska man det ?

Jag hade inget blåmärke, och ont hade jag i typ 2-3 veckor...eller ont och ont, men ömt var det.

Tror jag hade tejp & kompress över ca 1,5 vecka, inte för at det behövdes utan för att jag inte ville se snittet, jag är väldigt känslig för allt som har med stygn & sånt att göra:o
Hade inte ont, men det sved väl lite i ca 1 -1,5 vecka.
Blåmärke är naturligt att få runt snittet så de är inte farligt, misstänker du däremot infektion ska du kontakta sjukhus.

Ja äter nån panodil, annars har jag inga tabletter. Men de stretar och drar i snittet och innanför. gör ont när ja reser mig upp. Och ligger jag helt ner så tar jag mig inte upp själv. Så sambon får hjälpa mig ur sängen. Så jag ammar bara en gång på natten sen får sambon mata lillen med flaskan.

De sa åt mig att ta bort den efter 6 dar men jag vågar inte, dels vill ja inte se snittet, sen har jag fått för mig att tejpen håller ihop det.

Ja, det kommer ju nog streta och kännas en del ett tag när man ska resa sig, det gjorde det på mig med (man känner sig inte direkt som superwomen som far runt som ett torrt skinn).
Jag fick ta hjälp av bord & annat som jag tog tag i för att komma upp, man får ju hitta en liten annan teknik (inte alltid de vackraste dock) nu när magmusklerna inte hjälper till.

De sa åt mig att ta bort den efter 6 dar men jag vågar inte, dels vill ja inte se snittet, sen har jag fått för mig att tejpen håller ihop det.

Hur sitter ditt snitt?
Läkarna har nog sytt ihop det väldigt fint så att det ska synas så lite som möjligt, tråden sitter (iallafall på mig) på insidan skinnet så det är inte en massa trådändar som sticker ut överallt.

Tror nog inte det är någon fara att ta bort tejpen men känner du dig säkrare med tejp så kanske du kan byta ut den till en ny?

På mig har de tagit bort det stora plåstret innan jag åkt hem från sjukhuset. Nu senast så åkte jag hem mindre än 1,5 dygn efter jag blev snittad så ganska omgående mao. Däremot satt det små smala tejpbitar över och de plockade jag bort allteftersom de började lossna. Jag hade inget blåmärke. Åt citodon i en vecka och tog alvedon + ipren efter det vid behov. Hade inte särskilt ont.

Agrafferna skulle tas efter tio dagar och jag skulle inte behöva byta tejp innan det sa de. Men efter några duschar så släppte det i kanten och läckte in vatten, så då fick en sköterska hjälpa mig byta. Efter det bytte jag själv efter varje dusch.
Fick rejält med blå(gul :P)märken. De gick nedåt och det var som det skulle enligt doktorn.

Relaterad fråga.... Ni som har gjort snitt, har ni fått tillbaka känseln runt ärret? Mitt yngsta barn är 5 år och jag har fortfarande ingen känsel i ett område som sträcker sig ca 2 cm runtom ärret.. Känns konstigt,

Jag tycker mig minnas att nerverna växer ca 0,5 mm per månad men sedan ska de ju mötas också. Jag har nästan helt full känsel, någon liten minifläck har lite mindre känsel men det är försumbart. Har du borta känseln runt hela ärret eller bara delar?

Relaterad fråga.... Ni som har gjort snitt, har ni fått tillbaka känseln runt ärret? Mitt yngsta barn är 5 år och jag har fortfarande ingen känsel i ett område som sträcker sig ca 2 cm runtom ärret.. Känns konstigt,

Jag snittades första gången (katastrofsnitt) för snart 12 år sedan och andra gången (akutsnitt) för exakt 9 år sedan.Min känsel har inte kommit tillbaka alls.Jag sitter ofta med katten i knät och hon trampar på bra med sina klor på min mage utan att jag känner något mer än själva tyngden av katten.
Att klorna sticker in i magen känner jag inte alls.

Nu har jag ju levt med saknad känsel,mellan navel och blygdben, så pass länge så jag tänker inte så mycket på det.

hej jag ska snittas för andra gången om 3veckor. jag tog nog bort plosteret när det åkte av själv . får se hur det blir nu .

Jag blev snittad på tisdagen. På fredagen hade jag inte så ont längre än att jag klarade mig på alvedon och vi åkte hem. När vi var på återbesök onsdagen veckan efter bad jag en BM kolla på ärret. Hon tog bort förbandet och sa att det var läkt, inga stygn syntes och jag behövde ha något för. Hade inte haft ont sedan söndagen.

Jag har fått tillbaka känseln, bara precis under lite grann på högra sidan som det känns lite skumt en bit. Annars känns det dom innan ungefär.:laugh:

Det känns konstigt om nån tar på en tex från magen och neråt liksom...Känner nått, känner nått,..hm hand borta..var tog den vägen...Ojdå, var handen där nu....

Liknande trådar

Kropp & Själ Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden...
Svar
8
· Visningar
1 381
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 181
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 201
Senast: sthu
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur