Ni som betäckt varmblodstravare med andra raser....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
M

Marshal

Hej,
Ville bara höra med er som betäckt varmblodstravare med ex hbl, fbl + tja, övriga andra raser.

Vilken hingst valde du, och varför föll valet just på honom?

Vad tror du hingst+sto kan tillföra denna kombinatiom?

Målsättningar med fölet?

Har den unga/vuxna individen uppfyllt förväntningarna?

Denna diskussion vill jag EJ ska balla ur med en massa inlägg om att deeeet ska man inte göra osv....

Jag vill så gärna få lite erfarenheter om detta istället :),
eftersom det blir allt vanligare!

Tack
/Cecilia

Jag har en korsning Welsh-Franskt varmblod. Det är inte jag som fött upp honom, så jag vet inte vad tanken bakom var. Det är iaf en trevlig häst med bra temprament, lugn, relativt orädd, supersnäll osv. Han ser mest ut som en (övervuxen, 155 cm) welsh och det märks på hans sätt att det är ponny i honom. Hans gångarter är väl kanske inte de allra bästa, men han är helt klart trevlig/rolig att rida!

Min morsa betäckte 2 varmblodsston (någon gång under nittiotalet) med en appaloosa-hingst. Hingsten var den vi ägde (K.C's Trumpeter), en hingst med ett superpsyke och färganlaget. Det var mest för psyket och färgen som vi valde att avla med en Appaloosa.

Ena stoet var en supersnäll dam med en rätt ful exteriör (inga stora fel, men vissa hästar ser bara "älgiga" ut).

Det andra stoet var lita av en pissmärr och hon betäcktes mig veterligen i hopp om att hon skulle lugna sig med föl vid sidan av.

Fölet efter det snälla stoet har jag ingen aning om vart hon tog vägen. Fölet fick "för lite färg" och såldes därför. Medans det andra fölet stod kvar hos oss tills ca. 3 års ålder då hon såldes till betäckning. Sista var en supersnygg häst, men med ett VÄLDIGT känsligt psyke. Mig veterligen såldes hon vidare 2 gånger, men jag har inte sett några nya annonser med henne, så jag antar, och hoppas, att hon har hittat hem någonstans. Jag har hittat listor från någon klubbtävling som hon har varit med på, så att hon har i alla fall hittat en ryttare som vågar/vill tävla lättare klasser.

Idag hade jag nog valt en appaloosa igen, men med bättre exteriör, och lite krav på stoet också. Alternativt en fjording, eftersom de korsningar jag varit med om har varit extremt hållbara och ridbara (kanske inte ur tävlingssynpunkt, men en lättsamlad och smidig häst är definitivt något bra oavsett gångarterna om man INTE har tävlingsambitioner annat än på klubbnivå).

Varmblod korsade med arab eller engelska fullblod blir supertrevliga ridhästar! Har stött på några genom åren och de har allihopa varit mkt härliga ridhästar. Hade jag haft varmblod hade jag utan tvekan betäckt med arab eller fullblod. :love:

Jag betäckte ett ryskstammat travsto med den AB-premierade Arabhingsten Eldorado, valde honom för hans temperament, hållbarhet och storlek som arab.

Målsättnigen var att få fram en hållbar häst som var tålig och arbetsvillig för att kunna tävla distans.

Hästen född 1992 har infriat förväntningarna med råge, har svenskt rekord i antal godkända tävlingskm utan att behövt bryta (drygt 2700 km) och har gått 16 mil vilket är den svåraste tävlingssträckan.

I övrigt är hon en häst som alltid är med på det jag vill göra; träna fälttävlan, hoppa, träna dressyr. Hon är en frisk och sund individ.

Hennes gångarter är mediokra, ganska dålig bärighet i galoppen och har svårt att sätta under sig ordentligt. Jag är inte någon skicklig ryttare, men värdesätter en frisk, andvändbar häst, framför en som har mera kapasitet än jag kan utnyttja.

Man ska tänka igenom noga om man korsar med travare, se till att man har en sund märr med bra ben och bra exteriör.

tack för svar :)
utav de få som jag sett korsning fbl/vbl, har jag lagt märke till att de tenderar att bli mkt heta hästar med mkt motor. Men som sagt, de jag sett är få.

Skulle vara kul att veta hur vbl/halvblod blir?
De finns det ju fler av, så jag hoppas folk skriver på ;)

Jag har sett korsningar travare/fullblod och travare/halvblod, på tävlingsbanorna. Vet att Tommy Hannés ena dotter, hade en sådn korsning. Om jag inte minns fel, tror jag hon tävlade 1.10 el. 1.20 med den. De brukar hoppa ganska bra, men ha ordinära gångarter. Iaf de jag sett....

Det var inget planerat egentligen. Det var en kompis som skulle titta på en skäckhingst och jag hängde med och föll som en fura! :love: Han var korsning mellan arab/halvblod.

Avkomman blev ett litet sto, dock ej skäck, som föddes 1996. Jag sålde henne senare pga två täta graviditeter. Hon tävlar idag framgångsrikt i hoppning och är en supertrevlig häst!

I år ska jag betäcka mitt sto med hingstens son! Så får vi se vad det blir av det!

Jag har känt två korsningar mellan halvblod och varmblodstravare.

Den ena var e:Cyrano 457 och jag minns bara att han var stor och snäll ;) Det var över 20 år sedan jag kände honom.

Nu känner jag en valack e:Dragon 465. Han är rätt liten, och ser inte ut som ett halvblod men inte som en varmblodstravare heller. Han har inte så stora rörelser, men hans rörelser är väldigt mjuka och behagliga, och han är en väldigt arbetsvillig häst.

Jag red en korsning hbl/travare för en massa år sen. Mamman (Orlov-travare) fick flera föl e.Pegasus (hbl), men så fick ägarna reda på stammen på stoet och att hon faktiskt var varmblodstravare, så resten av fölen togs med vbl-hingstar.

"Min" korsning var ganska knepig, het och var lite av en fåpersonshäst. Hoppade helt otroligt!! Trevlig gång också, särskillt galoppen otroligt nog.

Jag fick kontakt med ett av helsyskonen, och han var så otroligt lik min, både till utseende och temperament.

Mitt vbl som är dräktig nu(6 veckor kvar)är betäckt med en skäck hbl hingst.
Att jag skulle betäcka med ett hbl var självklart hela tiden, då jag vill ha mer ridhästmodell.
Sedan tycker jag det är intressant med skäckar(ingen garnati att fölet blir det iofs) och denna hingst visade sig matcha mitt sto bra.
Han är väldigt lugn och stabil i psyket och det var något av det viktigaste, då stoet har lätt att stressa upp sig och nerverna utanpå. Hoppas på ett mittimellan psyke. ;)

Ja, vad det blir av fölet återstår att se. ;)
Men hoppas att det ska bli en allround häst som jag kan tävla hoppning, dressyr och distans med i lätt klass.

jag betäkte mitt varmblodiga travar sto med halvblodshingsten sambesi (avelsvärderad) och det beslutet fattades effter många om och men. han var den som jag tyckte passade bäst i hop med mit sto, extriört sätt så är han korekt där hon inte är helt korekt.

sen är han relativt liten, då damen i fråga är 172cm och ger stora föl så tyckte jag inte att pappa behövde lägga till på mankhöjden :D

sen är han hopp häst med bra gångarter, han har avkomor och syskon som tävlar framgångsrikt i dressyr, då jag är ute effter en alloround häst så tyckte jag att det kunde komplitera damen bra.

sen är han väldigt trevlig i sitt temperament, jag har träfat trevliga avkomor samt att han har flera avkomor med travare till mammor och dom har blivit väldigt fina :)

men det var inget lätt beslut jag stod och vägde flera hingstar, men effter många och långa diskusioner med en mer kunnig mäniska inom avel så blev det till slut sambesi.

En liten lustig reflektion.

Flera av er som använt halvblodhingstar på travarston (inte bara vbl-travare) har använt ickegodkända hingstar, varför ? Dessutom råkar alla (tror jag) vara skäckar, hur kommer det sig ? Fanns det verkligen inte en enda godkänd hingst som passade ? Det förfaller lite märkligt för mig då de godkända faktiskt har passerat ett bruksprov och med detta BORDE ha alla de egenskaper de icke-godkända har, förutom att de då har lite till eftersom de faktiskt är godkända. Bara en liten fundering alltså.

En bekants bekant betäckte sitt travarsto med Dela Guardie. Avkomman blev tydligen kanonfin och hon blev rekomenderad av någon på ASVH att betäcka henne igen. Men han sa det inte högt! :smirk:

En annan bekant har betäckt sitt travarsto med Zeppelin. Stoet har bra temperament, bra exteriör och en ovanligt rund galopp. Zeppelin nedärver bra temperament, storlek, hyfsade rörelser och hoppkapacitet. Det kan bli lite spännande!

Fölet är väl inte registrerbart någonstans OAVSETT godkänd hingst?

Menar du att en korsning varmblod/halvblod kan registreras som Svensk Varmblodig häst?

Nej, det finns många olika färger på ASVHs papper. Kommer inte ihåg utantill just nu, gå in på deras hemsida och kolla om du vill veta mer! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 573
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Har funderat länge på att skaffa en till hund. Nu är det inte aktuellt riktigt ännu, men lika bra att vara ute i god tid med sina...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grålly
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka