Ni som betäckt varmblodstravare med andra raser....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
Att det blev en icke-godkänd första gången var inget jag typ "valde". han stod i närheten, var trevlig och fin och hade ett trevligt temperament! :D

Denna gången är dock hingsten godkänd, faktiskt och avkomman blir registrerad. Hingsten heter Hippopotamus....

Är det denna Hippopotamus du menar? Då kan jag i sådana fall säga att han INTE är godkänd utan endast avelsvärdferad vilket inte gör honom mer lämplig än någon annan buskavlad häst (fast jag säger inte att han nödvändigtvis är buskavlad) och dessutom så rekommenderas han t o m att INTE användas i avel :crazy:

Det finns inga godkända skäckhingstar i Sverige, bara avelsvärderade. Den ende godkände hittills är Tigrillo 353 som levde 1950-1957.

SNÄLLA. låt inte denna diskussion urarta.... :(
Håll er gärna till tråden :)

/Cecilia

Fölet kan registreras i ASVH och får då grå papper.
Jag har en ettåring e: avelsvärderad hingst, u: kallblodstravare. :)

Har inte tänkt urarta denutan bara påpeka att den hingsten inte är godkänd såsom inläggsskrivaren påstod. Avelsvärderad är inte lika med godkänd.. Du kan ju avelsvärdera i princip vilken skräphingst som helst men för att bli godkänd krävs ganska mycket mer :)

Personligen förstår jag inte varför man väljer en icke godkänd hingst till sitt sto eftersom det kostar lika mycket att föda upp en bra som en dålig häst :p

Jag har sett en korsning travare/halvblod och en travare/connemara.
Den första är en stor snäll sak, rör sig inte vidare speciellt och är lite för lång. Mer vågar jag inte säga, då jag inte känner honom. Han är e: Miroco om jag inte minns fel.
Den andra är ett sto e: Viggen RC... nånting. Sist jag såg henne var hon mest lik en övervuxen ponny, fin och snäll men med starkt psyke. Inte heller där några bättre gångarter, utan en medioker häst helt enkelt men med ett snyggt yttre.

ALLA hästar kan registreras, oavsett härstamning!!! Skilj på registrering och stamboksberättigad stam.

Okej, avelsvärderad då! Han är ju i alla fall "testad" till skillnad från sin fader. Kollade på länken du skrev och det visste jag faktiskt inte att han INTE rekommenderas till avel...Det var nyttigt att få veta!
:D

Samtidigt så har jag fått en KANONavkomma efter Hippe och jag känner även till Hippopotamus mamma!

Jag får väl ta mig en funderare i alla fall! :D

En svensk varmblodig häst är inte detsamma som ett svenskt halvblod. Varmblodig travare är inte godkänd ras av ASVH, vilket jag inte tycker att det ska vara heller eftersom det inte är en ridhästras.

Är du alldeles säker att man inte kan registrera en varmblodig travare hos ASVH?

För två år sedan, när jag skulle registrera min då tioåriga kallblodstravare, var jag i kontakt med i stort sett alla rasorganisationer i landet. På den tiden skulle travare registreras och frysmärkas innan de blev ett år. Eftersom så inte var fallet med min Besten kunde STC inte ta emot henne.

Bland annat var jag i kontakt med ASVH. Där fick jag svaret att om det hade varit en varmblodig travare hade jag kunnat registrera henne där. (Och faktum är att jag känner till en kallblodstravare, som är registrerad där :o )

Tack och lov öppnade STC sin tredje stambok och min Besten hamnade på rätt ställe. :D

Immer

Jovisst kan du registrera en vbl travare i ASVH (men varför?), men den blir ju inte registrerad som halvblod, utan får en annan raskod och färg på papprena.

Det jag menade var att man inte kan regga en varmblodig travare som svenskt halvblod eftersom den rasen inte är godkänd.

Precis som Magdalena skrev så kan man regga den men man får inte gröna papper.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 573
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Har funderat länge på att skaffa en till hund. Nu är det inte aktuellt riktigt ännu, men lika bra att vara ute i god tid med sina...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grålly
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka