Ni som betäckt era travston...

cello

Trådstartare
..med hingst av annan ras!

Jag funderar själv (som så många gånger förut) på detta, men har mycket svårt att bestämma mig för ras, hingst eller om jag ens ska göra det.

Ni som har betäckt - vilken ras hade hingsten? Hur tänkte ni när ni valde hingst? Hur blev avkomman? Vill jättegärna se bilder på både sto och föl! :bump:

Sv: Ni som betäckt era travston...

Jag har sett många fina traraber, travare/arab. Till exempel hade vi ett par i Östergötland som tävlade distans, ett exempel är Skywalker. Men så beror det ju kanske på vad du vill göra med den. Det här blir ju riktigt fina distanshästar om det vill sig väl men det kanske inte är vad du önskar dig?

Mm, jag funderar lite på arab! Inte för att jag vill ha en distanshäst, men jag tror att det skulle kunna bli en fin korsning!

Inte betäckt själv, men min förra häst var korsning mellan en travardam och en nordsvensk brukshingst. Köpte henne som 1½ åring (född 2001). Väldigt trevlig individ som hade mycket massa men ändå lätta lediga rörelser. Rent exteriörmässigt var hon kanske inte det vackraste, kort grov brett ansatt hals, väldigt svår att hitta sadel till då ryggen var som en öltunna, rund, rak och utan manke. Hon landade på ca 155-160 cm som färdigväxt och bar upp mig som är 185 cm väldigt bra utan att vi såg idiotiska ut.

IMGP0249.jpg

Hon var väldigt snäll och tillgiven, men var ändå en tuff dam som inte bangade ur i första taget. Kan tänka mig att hon säkert kunde ha blivit en bra häst för maratonkörning eller liknande om man haft intresse för det, kanske även fälttävlan på lägre nivå. Hade planer på att ha henne som distanshäst, men det rann ut i sanden när intresset för distans svalnade.

Mamman minns jag inget om mer än att hon vart pensionerad från travet, men fadern hennes är Fjell-Jo 1724. Tror hon är en av hans sista avkommor han fick innan han togs bort pga ålder våren -02.

tankarom

Dock gled vi ifrån varandra och hon såldes sommaren -09.

Vad är det som gör att ditt sto är lämpligt som avelssto? Vad vill du ha fram med din korsning? Vad ska hästen användas till som vuxen?

Har oxå haft de funderingar på mitt sto och har då kollat på quaterhingstar jag har haft förmånen att träffa sådana korsningar och dom har både varit lätt hanterade och fina i extriören .
Har även lyckas bekanta mig med en vbl /arab korsning tyvärr hade den vid hingstbetet fått en skada vilket resultera i en förbening på ena frambenet
så jag betämde mig att inte köpa honom som var tanken från början.

du bör väl va säker på vad du vill med din eventuella korsning och om ditt sto verkligen är ämnad för avel.
mitt eget beslut var att jag inte kommer att ta föl på mitt sto efter 3 års funderingar då jag är så nojig över fölningen vill inte mista mitt sto
Nojug sto ägare :confused:

Har 2 veckor kvar tills jag ska betäcka mitt travsto med en welsh cob sek D.
Ska bli spännande och se vad det kan bli. Tanken är att behålla fölet själv.

Jag har en 5-åring som har travare som mamma och connemara som pappa. Jag ville ha en allround häst som ej är för hög och gärna något grövre än mamman. Eftersom jag mest rider i skogen och även kör en del ville jag ha lite av båda raserna.
Vad jag fick är en väldigt lugn häst som i princip aldrig hetsar upp sig. Har inte gjort något vare sig vid inridning eller inkörning. Har väldigt trevliga föräldrar som har nedärvt sitt fina temperament.
Hon är pigg och framåt och älskar att jobba. Har nog aldrig haft en häst med en så härlig energi som alltid tycker allt är kul.
Är dock lite tunn bak och lite grövre fram som gör att hon lätt ser tjock ut.

Hej!

Jag har en avkomma, u vbltravare e knabstrupper och jag är så himla nöjd över mitt val utav hingst.

Jag valde att betäcka mitt sto dels för att jag vill ha en avkomma efter henne men sedan även för att få fram en något mer kompakt häst.
Kortare hals och rygg.

Mitt val blev lyckat, min avkomma blir 4år i sommar och jag har aldrig haft problem med henne.
Tömkörningen gjorde jag helt själv, inridningen har jag också gjort själv (hade ledare i början) samt snäll när vi satt henne vid vagn.

Otroligt trevlig individ som vill göra sitt bästa, men ett sto med ett humör också ;)
Jag är mer än nöjd med min prinsessa!

32903778.jpg

32947980.jpg

32842280.jpg

32842281.jpg

Hon blev som jag ville, kortare hals, mer kompakt byggd samt otroligt fina gångarter och benlyft så det heter duga!
Jag är riktigt nöjd med henne och hon kommer ALDRIG säljas ur min ägo! Hon var helt och hållet en egen uppfödning åt mig själv...

Perfekt höjd dessutom 156cm nu, kan ev växa lite mer, men hon är ganska jämn nu så.

Har en god vän som betäckte sin travar märr med Aerline H och fick ett jätte trevligt sto.
Den är vuxen nu och hoppar kanon trevligt.
Även dressyren är riktigt bra, när hon kan coola ned lite. Kan vara lite het ibland men det kommer garanterat ifrån mamman.
Rör sig trevligt i alla gångarter och är maffig att se på.
Tuff kuse helt enkelt.

Vad roligt att se bild på din ! Jag har för mig att den var helbrun som fölunge och inga prickar alls !

Tackar :D
Minns du min lilla så väl alltså?

Jodå det stämmer, eller det fanns två småååå prickar på rumpan eller om det var 3 som man såg när hon hade torkat på morgonen och fick komma ut.

Usch vad hon såg mager och benig ut på denna bild :o
26987408.jpg

Här kan du se prickarna :love:
26987431.jpg

Gud vad jag saknar den där tiden, så otroligt mysigt. Jag längtar tills man har föl hos sig igen!

Jag betäckte med halvblodhingsten Qalle. Jag valde honom för att jag gillade honom och gärna skulle haft honom själv. Jag tyckte mitt sto var aldeles speciell och jag älskade att rida och tävla henne. Skulle några egenskaper gå i arv skulle jag vara jättenöjd. Både pappan och mamman tyckte jag var perfekta för mina önskemål på en häst.

Resultatet blev en snäll och klok häst. Hon har kanske inte riktigt samma klös som sin mamma men hon gör det hon ska och gör det bra! Framtiden får visa om hon blir något hetare.

Varför jag valde att betäcka var dels att jag tyckte mitt sto var en alldeles speciell hopphäst, kanske inte för de högsta klasserna men en riktig rosettplockare. men oxå för att få glädjen att föda upp och utbilda sin häst från början. Min avkomma är 4 år och ser ut såhär:
33014785.jpg

mamman ser ut såhär:
28209742.jpg

film på avkomman:

http://www.youtube.com/watch?v=IQUG8MTwnAE&list=UUJQfP6YLtuAI4dymm51-sqg&index=1&feature=plcp gröngöling på sin första tävling!

film på mamman:
http://www.youtube.com/watch?v=ajzpCebb1Mo&list=UUJQfP6YLtuAI4dymm51-sqg&index=10&feature=plcp

Vilken fin travare det var, och med mycket bättre galopp än vad travarna brukar ha - henne kan jag förstå att man vill avla ridhästar på! Travade dottern så mycket på filmen för att hon var osäker, eller är mamman stadigare i galoppen än dottern?

Tack! Ja vad ska man säga om galoppen på de båda, mamman hade en mer reglerbar galopp än avkomman men nu så var hon ju 17 år på filmen och jag haft henne i 14 år. Avkomman har mycket bättre grundgalopp än vad mamman hade när hon var 4 år.

Hon är bara riden ordentligt sen i september 2011 så hon är inte så stark på filmen, när hon blir spännd så lägger hon i handbromsen. Och då gick det inte att väcka henne ur bromsen, nu en månad senare är hon starkare och går att få att släppa "handbromsen". "Målruschen" skulle liksom behövts före starten :-) men det kommer!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar