Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

ako

Trådstartare
Som några vet har jag en vuxen hane (sex år) och en tikvalp (fyra och en halv månad). Minst en av dem skulle kastreras, bestämdes från början (tikvalp var givet, då hanen inte gillar andra hanar), och inte har möjlighet att lämna bort en av dem på något smidigt sätt vid löp.

Sedan har jag funderat fram och tillbaka, och att kastrera tiken verkar som en god idé, med tanke på livmoderinflammationer etc.

Å andra sidan, tänk om hon börjar löpa tidigt :eek: Och vad gör vi vid första löpet (Vissa säger ju i o f s att man kan kastrera tikar innan de löpt)? Dessutom är ju prostataproblem ganska vanligt på äldre hanar, och kastration nu vid sex års ålder kan kanske vara vettigt i förebyggande syfte? Han har vid ensstaka tillfällen kissat blodblandat, men vet trodde dock bara det var förhundsinflammation (hon kollade dock inte prostatan). OM han dessutom skulle gilla andra hanar bättre efter kastration, vore det ju en bonus, men knappast något att räkna med då han ju onekligen är fullvuxen.

Nu är min plan denna: kastrera båda (JAAA; RABIATFEMINISM FÖR EN KÖNLÖS OCH JÄMSTÄLLD VÄRLD :bump: :devil: :bump: ). Hanen har bokad tid på måndag. Då finns ingen risk att lillan hinner börja löpa och att de parar sig.

Å tredje sidan: Är de helt åt h- e att kastrera en frisk hund utan större hanhundsproblem, då jag ändå senare tänker kastrera tiken? eller är det vettigt med tanke på framtida (EV påbörjade??) prostataproblem, och för att inte behöva känna panik att kastrera tiken?

TACK för reaktioner :)!
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Äh, knip bägge två du:D

Kan inte se några problem med att knipsa hannen över huvud taget.
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Kastrera båda!

Du slipper prostataproblem för hanen, och vad gäller tiken så slipper du livmoderinflammationer. Kastrera hanen nu och tiken sen och du slipper dessutom 'riskera' något tills tiken är kastraktionsfärdig.

ANg kastraktion av tik, så pratade jag med hemmavet om det i fredags faktiskt, och han anser att det absolut bästa är att kastrera innan första löp, under förutsättning att hunden uppnåt tillräcklig ålder. Men absolut bäst effekt får man enligt honom om man kastrerar innan första löp.

Nu har aktuell hund, som är nio månader gammal, hunnit ha sist första löp (vid ca 8 månaders ålder) och då tyckte vet att gör då en 'ettårskastrering', det är nästan lika bra.

Nu ska jag bara få in pappa lite mer på att kastrera med så ska vi se om inte damen blir av med livmodern här i vår.

Jag har ju som jag redan svarat en kastrerad hane. Kastrerad pga testikeltumör 9 år gammal. INGA handhundsproblem eller något innan, kunde bo med löptik utan att bli 'knasig', ingen hanhundsaggresion eller liknande. Men efter att ha blivit tvungen att kastrera honom och levt med kastrerad hanhund i några år nu så kommer jag utan minsta lilla tvekan kastrera ev framtida hanhund, på rutin. Han är exakt samma goa hund som innan kastrering, men han springer inte och skvätter ute utan kissar mer 'tiklikt', dvs en långkiss. Jag har inte sett en enda nackdel av kastreringen, och jag inbillar mig att han mår bättre nu helt oberörd av när tiken han bor med löper än innan. Även om han var fullt hanterbar innan med (men blev lite vankig och gnällig när de löpte och han 'inte fick'. Nu bryr han sig ju inte ett jota när tiken löper, och jag inbillar mig att det är 'trevligare' för honom att slippa ha 'frestelsen under näsan men inte få')

Tiken kastrerades ju igår pga livmoderproblem. Hade jag haft råd hade jag kastrerat henne när jag köpte henne som fyraåring, för att slippa framtida livmoderproblem.

Så jag går med i rabiata klubben och säger kaaaastrera meeera *s* Skämt åsido, ta båda två tycker jag. Och även om du kastrerar tiken sen, så kastrerar du hanen slipper du prostataproblem, och du det finns mer löptikar än din därute, med kastrerad hane inget problem med vilka tikar som kan komma och hälsa på och så.
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Jag hade knipsat båda. Om du ändå inte ska ägna dig åt avel så slipper du en värld av problem med kastrering.
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

TACK allihop för era svar :)! Skönt att fler resonerar som jag, då är jag kanske inte helt ute och cyklar i allafall.

Alex: Hur är det med din nykastrerade tik?
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

TACK allihop för era svar :)! Skönt att fler resonerar som jag, då är jag kanske inte helt ute och cyklar i allafall.

Alex: Hur är det med din nykastrerade tik?

Jodå, hon hämtar sig. Fortfarande ganska trött, sover mest. Men med tanke på att hon sov typ fem minuter totalt i natt, och genomgått en operation etc, så är hon 'förlåten'.

Men hon blev ju mycket piggare efter att ha vätskats upp som du läste i andra tråden. Och hon har fått behålla 'maten'. Sist jag gav så gav jag 4 dl ganska tjock majsvälling med 5 matskedar Hills i/d utblandat i, och hon åt med god aptit och allt stannade kvar iaf! Och hon kom och kollade hoppfullt när jag öppnade kylskåpet för att ta en kvällsmacka :devil:

Fick smärtstillande vid nio, och sovit som en stock sen dess, men har nog en del 'sova ikapp' att göra, och har ju dessutom inte fått i sig så mkt energi senaste dygnen. Har ju fastat sen söndags morse inför OP, och inte fått i sig ngt efter förrän glukosdroppet idag. Vattnet togs ju bort vid midnatt natt mot måndag, inför OP. Sen fick hon ju dropp under OP, men fick inte behålla vätska efter och kräktes ju upp extravätska med så att säga (hon kissade precis innan droppet, så mööörkgul urin har jag inte sett ens när hanens lever varit ordentligt kajko och levervärdena varit helt åt skogen..). Så inte så konstigt hon är trööööött som sagt, men vill gärna se henne bli mer energisk med innan jag ropar hej.. Så hon inte rasar igen, det går ju fort med tunnisarna som sagt om/när det vänder (både uppåt och neråt..)

Men, hitills går de stadigt framåt sen droppet, och förhoppningsvis är hon lite mer energisk imorgon med (även om det är ganska bekvämt när DAMP-tendenserna inte är där som de brukar vara *s*) och får fortsätta behålla mat och vätska.
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Måste bara fråga, tar dom alltid livmodern vid vanlig sterilisering??
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Måste bara fråga, tar dom alltid livmodern vid vanlig sterilisering??

SKilj på sterilisering och kastrering. Sterilisering vet jag inte ens om det utförs på hund, men vid sterilisering så förhindras endast att djuret kan bli dräktigt. Djuret kommer fortfarande att löpa, ha könsdrift osv iaf vad gäller katt.

Vid kastrering, som är det vanliga, tas både livmoder och äggstockar bort, och könsdrift och löp upphör.


Som sagt aldrig träffat på en steriliserad hund, bara kastrerade, vet inte om man ens steriliserar hund (katter görs det däremot ibland, men mindre nu än förr, kastrering är vanligast).

Men vid en 'vanlig kastrering' tas alltid livmoder + äggstockar bort. Det är ingen skillnad tekniskt på att rutinkastrera tik och få operera den för t ex livmoderinflammation. Samma operation under olika omständigheter bara (en tik med pyo har ju ett sämre utgångsläge då den är allmänpåverkad, och ofta äldre. Dessutom kan t ex juvertumörer hunnit utvecklas ändå)

Liten spinoff, men hemmavet gjorde en rutinkastrering på en 5 årtig tik här nyss, när de öppnade tiken visade det sig att hon hade en riktigt ful livmoder med förändringar, och en lindrig pyo.
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

Okej, tack för svaret!! Har alltid trott att det heter kastrering bara på handjur....:angel:
 
Sv: Ni som barit med under mina kastrationsfunderingar...

:) skönt o veta att man inte är den enda som inte har koll... Men man lär så länge man lever..:rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 627
Senast: tanten
·
Hundhälsa Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 734
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp