Sv: Ni som avlar på era katter??
Fram tills alla katterna ska revaccineras i mars-07 ger jag min avelshane vanliga p-piller för att minska hans lust till att markera inomhus, men han ska få en p-spruta också i samband med att han revaccineras.
Har gett det tidigare till Turkisk Van hankatter och inte märkt någon färgförändring, däremot har jag haft någon som det inte märktes ett dugg på så han fick bli kastrat i förtid i stället....
Bor man i lägenhet så gör man...
Däremot så är jag numera mycket restriktiv med vilka honor jag ger p-piller.
Fick för ca 7.5 år sedan ta bort min bästa avelshona i förtid pga bröstcancer som spridit sej till lungorna...
Scottehonan Ebba, som nu går med hankatten Junior, behöver jag nästan aldrig ge p-piller då min gamla Vankastrat parar henne när hon löper och då blir hon oftast skendräktig i ca 8 veckor innan hon börjar löpa igen.
Vanhonan Vanessa däremot går på 2 p-piller i veckan tills vi bestämt oss för om vi ska ta en kull till på henne eller inte.
Att vi tvekar beror på att vi just nu har bara 1 (!!!) hankatt att välja på, och den bor så långt bort att det mest är transportproblemen som ställer till psoblem...
Vanar är oftast väldigt "heta", både hanar och honor, så där får man se upp så det inte blir oönskade kullar om man har egen hankatt, speciellt som min är av en annan ras
Ett tag var det så att vi sa: JIPPI katten har passerat 6 månaders ålder utan att bli könsmogen
Men av vad jag har förstått så är inte rexar också tidigt könsmogna ?