Ni som avlar på era katter??

fettso

Trådstartare
Hur skyddar ni era honor eller får dom ungar hela året??
Vet sa att P-piller är farligt för honan om hon äter dem länge samt att det kan ta upp till ett år innan hon kan bli dräktig när man slutat med dem?Vad har ni för erfarenhet??

Det fanns också en P-spruta man kan ge hannen men det kunde göra honom steril??Nån som använt sig av det??

Sv: Ni som avlar på era katter??

Man får väl ha dem åtskillda, eller para de honor man ska med hanen och sen kastrera.

Lösningen på problemet är enkel, man ser till att honkatten inte träffar fertila hankatter annat än när man vill få dem dräktiga. ;)

Man ska fö. inte lita på p-piller heller. Jag känner till gott om honkatter som blivit dräktiga trots p-piller.

Långvarigt p-pilleranvändande är absolut inte bra för katten. P-piller ökar risken för juvercancer (vanligaste sortens cancer hos honkatter), livmoderinflammation och diabetes. Hur länge en katt behöver gå på p-piller för att utveckla dessa sjukdomar är högst individuellt och det vet man inte förrän det redan är för sent s a s.

Så, som sagt. Vill man inte att katten ska bli dräktig låter man henne inte träffa fertila hanar.

Mycket klokt sagt :bow: :bow: :bow:

Säger palle som just nu har släppt ihop sin ena honkatt med hanen...
"Kräket" visade sej ju vara skendräktig... :devil: :angel:

Hur skyddar ni era honor eller får dom ungar hela året??
Vet sa att P-piller är farligt för honan om hon äter dem länge samt att det kan ta upp till ett år innan hon kan bli dräktig när man slutat med dem?Vad har ni för erfarenhet??

Det fanns också en P-spruta man kan ge hannen men det kunde göra honom steril??Nån som använt sig av det??

mina uppfödare använder sig av P.spruta till hankatt. men det är inte för att han inte ska para. (dom "gör ungar" iallafall :crazy: ) det är för att dom inte ska "pissa" inne. biverkningen som kan bli är färgförändringar i pälsen bak uppe på ryggen där sprutan ges. hade tänkt använda det på vår ena hane (imp. från australien)

vi hade haft honom i ca. 1 år när han började "strätta" (han va då dryga 2 år) men han hade redan parat dom honor han skulle så han blev kastrat ;)

vad gäller p-piller så kan vissa honor (ganska vanligt) bli dräktiga fast dom får 1 p-piller i veckan. dom uppfödare jag känner ger 1 var 3 dag eller 2 en gång i veckan. (finns tom. dom honor som behöver fler/v)
deras hon katter har inte blivit sjuka av det. (när dom är "färdiga" i avlen så blir dom steriliserade)

Fram tills alla katterna ska revaccineras i mars-07 ger jag min avelshane vanliga p-piller för att minska hans lust till att markera inomhus, men han ska få en p-spruta också i samband med att han revaccineras.

Har gett det tidigare till Turkisk Van hankatter och inte märkt någon färgförändring, däremot har jag haft någon som det inte märktes ett dugg på så han fick bli kastrat i förtid i stället....
Bor man i lägenhet så gör man...

Däremot så är jag numera mycket restriktiv med vilka honor jag ger p-piller.

Fick för ca 7.5 år sedan ta bort min bästa avelshona i förtid pga bröstcancer som spridit sej till lungorna...

Scottehonan Ebba, som nu går med hankatten Junior, behöver jag nästan aldrig ge p-piller då min gamla Vankastrat parar henne när hon löper och då blir hon oftast skendräktig i ca 8 veckor innan hon börjar löpa igen.

Vanhonan Vanessa däremot går på 2 p-piller i veckan tills vi bestämt oss för om vi ska ta en kull till på henne eller inte.
Att vi tvekar beror på att vi just nu har bara 1 (!!!) hankatt att välja på, och den bor så långt bort att det mest är transportproblemen som ställer till psoblem...

Vanar är oftast väldigt "heta", både hanar och honor, så där får man se upp så det inte blir oönskade kullar om man har egen hankatt, speciellt som min är av en annan ras :angel:

Ett tag var det så att vi sa: JIPPI katten har passerat 6 månaders ålder utan att bli könsmogen :crazy: :angel:

Men av vad jag har förstått så är inte rexar också tidigt könsmogna ?

Men av vad jag har förstått så är inte rexar också tidigt könsmogna ?

Devon rex brukar kunna vara tidiga. Jag tror det hänger mycket på vilken tid på året katterna är födda men jag har sålt två hanar till avel och båda har varit tydligt könsmogna vid 7 månaders ålder (den första var klar i avel innan han ens var 1 år gammal) och honorna brukar kunna vara tidiga. Båda mina äldsta honor kom i löp vid 5-6 månaders ålder, den yngsta satte igång vid 10 månaders ålder och jag är nöjd att hon väntade så länge. :smirk:

har oxå hört att vacc. inte funkar på alla hanar :crazy: därimot har alla dom 3 hanar som jag vet fått det, fått mer eller mindre färgförändring, 1 dessutom en kal fläck :crazy: dom har haft intyg av vet. med sig när dom ställdes.

min första devon va könsmogen vid 6 mån. ålder. en riktig "pisse nisse". han kasrerades eftersom han "bara" är sällskapskatt (går inte att ställa för han är ganska "explosiv")

den andra blev pappa redan när han va 5 mån. hos sin uppfödare i australien :crazy: han började dock inte "strätta inne" fören han passerat 2. (då bara på posten :angel: )

annars har jag bara dom 2 hanarna och en kastrerad bonnkatt, så här blir inga tjuvparningar :D

när han hade honor så kom dom från hela sverige :angel: och han ville att jag skulle titta på när han parade :o då "va han på" hela tiden.

Min första Vanhane var också sådan att han skulle "visa" mej att han gjorde sin "plikt" ;)

Men Junior tycker det är "pinsamt" med folk i närheten :angel:

Min gamle parar glatt inför alla utom mig, då avbryter han direkt :o
När han var fertil fanns det dock inget som kunde stoppa honom...

I slutet av månaden ska jag bli "farmor" ;) , lillen är då 10 mån när han blir pappa. De tyckte han var lite sen, men Maja var ju sent igång också.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: kolja
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama