Ni som är tandläkarrädda - dra ut tand?

Sv: Ni som är tandläkarrädda - dra ut tand?

Jag klarade inte heller av att se tandläkare på tv förut innan jag 2008 tog tag och gick till tandläkaren själv. Det bästa jag gjort, lagat alla mina hål och går till honom en gång om året och till sköterskan en gång om året. Jag är fortfarande rädd co hblir hemskt nervös men jag går dit.
Däremot blev jag skiträdd i våras när sköterskan ville att en annan tandläkare skulle titta på en tand som hon funderade på om det var hål i. Det var det inte, men bara att höra det och att få en annan tandläkare gjorde att jag låg och skakade som ett asplöv och försökte ta bort tandläkaren från mig. Han gjorde motstånd och jag tror att det var mycket det som gjorde mig så rädd, att inte få space liksom.
Nu har jag skjutit fram tiden till min vanliga och jag är skiträdd nu igen. Så pass att jag inte ens vet om jag vågar gå dit igen. Men jag måste, jag får ta tag i det. Men hur 17 ska man våga?:(
 
Sv: Ni som är tandläkarrädda - dra ut tand?

När jag var tvungen att dra ut tre stycken visdomständer på en sittning så fick jag en liten "hutt" med något lugnande (antagligen samma som flera andra i tråden fått) och jag blev helt väck, märkte inte ett smack. De fick tydligen använda en munkil för jag kunde inte ens gapa själv. Utdragningen blev ingen större grej men dagarna efter var ingen höjdare, man ska nog inte dra tre stycken på en gång egentligen...

Be och få lugnande, det är det värt!
Lycka till!:)
 
Sv: Ni som är tandläkarrädda - dra ut tand?

För några månader sen var jag hos tandis eftersom jag börjat få ont i tanden längst bak i överkäken. Tandläkaren upptäckte då att min visdomstand (jag har inga framme, de ligger så de syns på röntgen, inte mer) växer framåt mot den andra tanden och har antagligen skadat nerven ordentligt på den tanden. Det enda som fanns att göra var att dra ut den skadade tanden och låta visdomstanden komma fram.

Så jag tackade för mig och tänkte att hit går jag aldrig igen:o:D

Men tror ni inte att visdomstandshelvetet nu plötsligt börjat kika fram, så att jag känner den. Nu måste nog tanden framför dras ut så att jag inte står helt utan tänder där bak:crazy:

Tror ni att det finns nån som helst chans att jag får dra ut tanden med nåt annat än lokalbedövning? Någon annan som gjort det? Jag är tokrädd för tandläkaren, detta efter en traumatisk utdragning av 2 tänder...

Jag känner så väl igen det där..

Har helt sjuk tandläkarskräck själv.
Haft ont i munnen i några år, hade visdomständer båda sidorna där uppe och kännde själv att det var trångt..
Trodde självklart att smärtan berodde på att det gnagde mot muskeln eller liknande, så sket väl mest i det.. :o
En eftermiddag satt jag som vanligt och pillade på tänderna med tungan och SKAR MIG på den ena visdomstanden....
Pillar in fingret, jodå, vasst som tusan så vad gör jag??
Tar en PAPPERSFIL och slipar till den lite.. Min pojkvän skrattar och säger att det där går ju inte, tanden är för hård för att slipa med pappersfil..
Nejdå, det går superbra så han bestämmer sig för att kolla..
Två spruckna, halvt ruttnande och söndervittrade visdomständer uppdagade sig... (Bild finns, men kan inte ladda upp)
FAN!!! då blir det tandläkaren då..
Kommer dit, halvt panikslagen.
Tar ca 25min innan dom får ens lägga in en tuss med bedövningssalva.
Sen då sprutan... Jo visst... :meh:
1 h senare så skriker jag i högan sky, vill inte fortsätta mer och tycker det är allmänt pest.
Men med underbar tandläkare och sköterska så fick jag 4 sprutor och sen skulle han "kolla" om bedövningen tagit..
Jag trodde bara han krafsade på tanden, självklart var jag på helspänn, men ca 2sek senare visar han mig, mycket triumferande, tanden...
Kännde inte ett skit!! :D
Dock så stoppade vi där och bokade ny tid 3v senare för den andra...

Kom dit på nya tiden, självklart orolig och mycket pipig för sprutorna, men traskade ut, MYCKET nöjd med mig själv, blott 18minuter senare med även den andra visdomstanden uttdragen utan att jag kännt ett smack! :p

Är dock ortfarande mycket rädd för tandläkaen, men det känns skitbra i efterhand.

Har tid den 5/11 igen då vi ska gå genom hela munnen och fixa kostnadsförslag..
Har en spräckt framtand som sitter på trekvart, en kindtand som är borrad 6ggr och gör ap-ont, några tänder med hål och även några lösa tänder som får tittas över...
Så, jag är skiträdd, men litar på "min" tandläkare...

Du ska se att det går jätta bra. :D
 
Sv: Ni som är tandläkarrädda - dra ut tand?

Jag är iof. inte tandläkarrädd, även om jag inte tycker att det är särskilt mysigt heller.
Tänkte bara lugna med att när jag drog ut en vidsomstand i överkäken härom året blev jag förvånad över att det, efter några bedövningssprutor, var helt smärtfritt! Hade väntat mig att det både skulle kännas och låta, men ingenting.
Tydligen är det enklare att dra ut i överkäken.

Lycka till!
Jag är tandläkarrädd och inte ens tandsten får tas bort utan bedövning.
Jag hade 2 knepiga som måste bort och fick remiss till en käkkirurg.
Även jag kände ingenting efter några bedövningssprutor.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är så förtvivlat ledsen för min sons skull. Han fyller 4 år nu i februari, han har hunnit med 3 tandläkarbesök före gårdagens...
2
Svar
20
· Visningar
8 824
Senast: Lupin
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp