Ni som är hästhundägare

Z

Znozan

hur har ni gjort när ni avmaskar era hundar? Har inte tänkt på det tidigare, men av någon anledning kom jag att tänka på det idag.
När ni avmaskar eran häst/ar, avmaskar ni era hund/ar samtidigt???
Eller de kanske inte drabbas av samma typ av parasiter?

Min hund tycker att hästskit är en delikatess........ Misstänker att han inte är ensam om det!

/en nyfiken Znozan

Hästar och hundar delar inte på samma parasiter så därför finns det ingen anledning att avmaska en stallhund oftare en någon annan hund.

Vad man bör tänka på i sammanhanget är att collie (både vanlig, bordercollie, sheltie m fl liknande) inte tål Ivomec. Om man avmaskar hästen med Ivomec eller liknande preparat är det viktigt att hunden inte äter hästskiten.

Detta lärde jag mej någon gång på åttiotalet. Man använde Ivomec mot noskvalster på hund och det fungerade bra på alla raser utom collie och närbesläktade, de hundarna dog.

Immer

Men gud vad hemskt! Hur kan det vara så att en viss hundras tål det men en annan ras inte?

malu

Ska se vad jag kommer ihåg...

Normalt skall Ivomec och liknande inte tas upp i centrala nervsystemet hos de djur som behandlas. Just Collie (och även en nötras, Murray Gray Cattle tror jag den hette?) har en "defekt" blod-hjärn-barriär vilket gör att den verksamma substansen (avermektiner heter det väl?) tas upp i CNS.

Jag brukade tipsa djurägare som köpte Ivomec att vara noga med att deras hundar inte kom i kontakt med medlet. Även om det är känt just för Collie, så brukade jag nämna hundar rent allmänt. Ingen Ivomec till hund alltså utan veterinärs rekommendation. (För säkerhets skull - undvik att hundarna tuggar på träckbollar efter avmaskning också).

Mvh Cissi

:bow: :bow: :bow:

Helt rätt.

Samma sak människa kontra hund/katt. De har inte heller samma maskar (vilket jag fått berätta en och annan gång när folk köpt receptfria medel mot mask hos människa - att det inte har med deras husdjur att göra).

Mvh Cissi (som aldrig avmaskat sin innekatt, för övrigt)

Där ser man, man lär så länge man lever!!!

Det där med Collie visste jag, men hur kommer det sig. Nu kanske denna fråga passar bättre in på Hund. Men jag är nyfiken av mig!!!!!

Hästar och människor kan väl inte heller ha samma parasiter? Fick en noja över det för ett tag sen men har för mig att det inte är någon risk att smittas, visst stämmer det?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 210
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp