ni som är duktiga på KWPN hästar

manhattan_2006

Trådstartare
och deras stamtavlor, holländska, osv..
har en fråga det finns ju olika predikat som ster,pref osv..
men om det står Stb.prok på predikat vad menas med det?
efterlyser hopsann som kanske vet:angel:

Sv: ni som är duktiga på KWPN hästar

nu tror jag att jag kanske hitta svaret stod såhär på KWPNs hemsida: PROK: awarded to mares that passed the same rigorous veterinary examination as KWPN approved stallions.
men frågan är då vad Stb är förkortning för?

Hej.
Stb efter namnet och en siffra betyder att de är upptagna huvudstamboken.
Och när det gäller KWPN så gäller det både ridhästarna och körhästarna. Att det är en ridhäst vet man när det står RP i hästens papper, och körhäst TP.

mvh

så stb.prok betyder då att hästen finns i huvudstamboken och har genomgått samma undersökningar som godkända hingstarna?

Japp, bla röntgen är obligatoriskt.
Vanligtvis sker det i samband med stotesterna, så jag skulle tro att märren är bedömd.
Har det gått riktigt bra får de då diplom, eller sportdiplom.
mvh

Stb borde rimligen vara en förkortning av Stamboek=stambok. Lite fantasilöst kan man kanske tycka, men en gissning från min sida är att de ville ha en enkel beteckning på alla hästar reggade i KWPN då det finns flera olika "ridhäststamböcker"(eller vad man nu ska kalla dem) i Holland. T ex gelderlander som har stamboksbeteckningen Sgldt, gronigen NWP. Det finns fler, men sitter inte vid min gamla dator där jag har skrivit upp alla olika stambeteckningar.

Ursäkta att jag kommer in och skriver i en annan tråd, men undrar lite om min pålle som är brännmärkt i KWPN. Vad innebär brännmärkningen någon som vet?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 925
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 909
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 456
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka