Ni som är aktiva fälttävlansryttare...

Z

zockan

Hur stor roll spelar hästens ras in? Vad har man för chans i debutant/lätt fälttävlan med en något grövre häst som inte har det snabba långa steget som fullblodet har? Är ganska grön på detta område, men fick mig en tankeställare efter OS...

Tävlingen avgörs ju i dressyr och hoppmomentet, och inte i terrängritten (förutsatt att man inte har några stop/omkullridningar) De flesta poängen gavs ju i dressyren , hoppningen hade sin del, men terrängen klarade ju många undan med ganska få straffpoäng trots överskriden maxtid. Om man har en något "långsammare" häst, som är riktigt bra i dressyrmomentet, något långsam i terrängen och säker & smidig på hoppbanan, kan man klara sig bra då? Eller är snabbheten en förutsättning? Bara undrar... Vill gärna pröva på fälttävlan med min "tilltänkta" pålle, men är osäker på om de raser jag är intresserad av har någon chans...

Ja visst har du chans med en häst som inte är fullblod i klasser som deb och lätt. Är pållen säker i terrängen men inte så snabb, och får bra poäng i dressyren så klarar du dig undan fint med några straff för tiden. Är pållen sen säker i hoppningen tror jag du kommer klara dig fin fint. :cool:

Jag har tävlat fälttävlan trots att jag haft liten chans till placering bara för att det är så kul!

I deb. och lätt har rasen inte nån större betydelse om du nu vill rida för placering - det är ju en bit till OS därifrån. I deb. och lätt klass händer det mycket i terrängen även om dressyren fortfarande är viktig.

I min första start red jag dessutom nästan en minut för sakta i terrängen vilket gav en hel del straff.

Sedan beror det ju helt pa individen!!
Ett fullblod behover inte alls vara lika snabb som en annan hast.
Sjalv hade jag massor med vinster pa en Connemara/Irish Draught korsning pa 156 cm. Hon var helt otrolig i terrangen. Jag var tvungen att ha ett pelham pa annars hade det varit en riktig kamikatze-runda!!

Jag har aven haft ett fullblod som visst var saker och tuff i terrangen, och forsiktig i hoppningen, men som inte alls hade samma temperament for dressyren.

Man ska inte hanga upp sej pa vad det ar for ras man har, sa lange man har en bra individ.

Spelar ingen roll vad man har för häst i lättare klasser, men siktar man högt är det fortfarande fullblod som gäller.

Det såg man ganska tydligt på OS att det var de hästarna som var piggast till sista hoppningen :D

Sv: Re: Ni som är aktiva fälttävlansryttare...

Nja, det vet jag sören...
Har ett halvbod här hemma, hög och rejäl, men ändå smäcker.
Hon har tävlat ganska så högt inom FT, och när man då har sett fullbloden så har det sett skitfort ut, och sedan kommer våran häst och det ser ut som om hon galopperar i slowmotion.....
Hon slog de fälsta fullbloden tidsmässigt, och hade ytterst sällan tidsfel (om det inte hände något ute på banan).
Hon behövde bara länga benen och galoppera på, och gör då av med mindre engergi än fullbloden, som typ får ta tre galoppsprång på hennes ena galoppsprång (det ser så ut i alla fall).

I och för sig så har tyngre hästar det jobbigare, men det handlar också om att snåla med resurserna och använda resurserna på rätt sätt!

Sv: Ni som är aktiva fälttävlansryttare...

Jag tycker inte att rasen spelar så stor roll. Däremot är typen av häst viktigt. Det viktigaste av allt är "huvudet". En häst med järnvilja och som gör allt för sin ryttare kan komma långt. Självklart kan en smäcker häst med bra "djup" vara mer uthållig. Men dressyren är såpass utslagsgivande idag, så det det är inte alltid en fördel att ha en häst som står högt i blod och som är rejält laddad.

Så rasen spelar mindre roll är psyket. Det är min åsikt.

Senast ändrad:

Jag tävlar en Quarter Horse i visserligen bara lätt fälttävlan, men han sopar rent bland fullbloden. Vi är oftast topp 3 efter dressyren, och sen gäller det bara att inte klanta till sig alldeles för mycket... :p
Och det är lite kul att sticka ut med en palomino bland alla bruna hästar, hans smeknamn på tävlingar är "The Barbie Pony". :)

Så visst går det bra att tävla annat än fullblod i lägre klasser!

Jag har två hästar som jag ska rida ft på nu. Den ena har gått två debutant innan. det har inte varit några problem med honom fast han ser ut som en nordsvensk. ;-)
Han är dock ett halvblod. Han är knappt anfådd när han kommer i mål efter terrängen.
Den andre har aldrig gått så vi får se vad han säger. Han är stooor men har en oerhört vägvinnande galopp.

Jag hoppas att de kan gå * fast de inte är fullblodstyperna. De har viljan och går bra både i dressyren och hoppningen.

I lägre klasser kan man vinna med en nordsvensk om den går bra i dressyr och hoppning. Och även i högre klasser går det jättebra med en häst som är typ 1/2 fullblod. Typen spelar kanske större roll. Det är ju trots allt svårt att hitta en ren fullblodshäst som hoppar tillräckligt bra. Visst, på OS ser vi de allra bästa hästarna,oavsett ras, och när det är mkt varmt kanske fullblod SOM HOPPAR BRA har fördel, men jag tror inte man kan dra slutsatset från EN tävling. Man såg också att många av de starka fullbloden inte var så lätt-hanterliga i terrängen utan steeple (t ex Pippas) utan behöver den sträckan att springa av sig på. Det tar nog ett tag innan vi kan utvärdera hur de står sig mot varandra i det nya formatet. Sen fick vi ju aldrig se varken Bullen eller Robban hoppa en gång till, Keymaster hade ju 2 ner i den andra rundan. Som sagt, det tar nog några tävlingar innan vi ser resultatet.

Sv: Re: Ni som är aktiva fälttävlansryttare...

Jag rider fälttävlan på en Welsh. Han är superfin! Ska tävla nästa helg :D
/Honungspuff :banana:

Tycker nog att det finns en uppsjö med bra hoppande fullblodshästar fast en större uppsjö med dåliga ryttare som inte klarar av att ta fram det

På den tiden när jag började med fälttävlan fanns det två helt fantastiska kallblodshästar med i debutant och lätt klass och de klarade sig alldeles utmärkt Jesse James hette den ena och den andra hade ett namn typ Stampande Foten eller så :-)

I de klasser du nämner skall det inte vara några problem att ha en tyngre häst. Dessutom finns det även tyngre hästar som klarat sig bra på internationell nivå.

Jodå,visst finns det fullblod som hoppar bra, men det är svårt att hitta de kompletta fullbloden. Trots allt är det nog så att det är fler halvblodshästar som hoppar med tillräckligt scoop för de moderna banorna inkl större hoppning. Lustigt annars att man inte ser fler fullblod på hoppbanor eller i 3* fälttävlan. Håller iofs med om att alla inte kan rida dem, men det ingår ju liksom i hästens kvalitet också, att den är tillräckligt ridbar och hinderklok själv, för även om hoppförmågan finns där så måste ju hästen kunna klippa till litet själv också i ett sämre läge, räcker ju inte att bara vara försiktig i hoppning. Inget emot fullblod alls, bara svårt att hitta de riktigt bra tycker jag

Men hur vanligt är det egentligen med andra raser än fullblos och halvblod ?
T.ex Welsh cob, arab......hur kan de hävda sig med sin storlek runt 150-155 ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·
H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 215
Senast: HoneysEmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama