Ni sm tvättar era hästar med människorschampo/balsam!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vilket märke använder ni?
Min häst har 80 cm lång man och en jättetjock lång svans, så jag behöver nåt som verkligen tvättar rent men som också är milt då min häst är ganska känslig. Skulle gärna testa balsam för att få hans man och svans att bli lite mjukare och lättare att reda ut, men har inte vågat testa nåt än...

Vad rekommenderar ni?

Sv: Ni sm tvättar era hästar med människorschampo/balsam!

Testa något utan parfym, det är oftast parfymerna som ger besvär om man är känslig. Produkter för barn kan ju vara något också.

Blåvitts Schampo med balsam i.. :D
Då blir min häst svans vackert 3 färgad o mjuk som silke.. :D

Barnshampoo/balsam, oparfymerat. Är det milt nog för barn (och barnaögon) brukar det vara milt nog för hästar.

Min herre som kan vara OTROLIGT känslig för andra produkter (t ex salvor och krämer) har inga problem oavsett märke eller parfym i människoshampon.

Jag tror det är nåt annat i schampona som min häst är känslig för, hittills har vi testat några olika hästschampon men det börjar klia av det. Tvättar han nu med grönsåpa, och det funkar bra, men det ger ju inte nån vidare glans till manen och gör det inte speciellt mjukt.

Jag hade i balsam från Biolange i manen på min häst senast och det blev jättebra. Hennes man är torr och "svintoaktig" i vanliga fall, nu blev den lite mjukare.

Hästschampo med glans och som gör islandsmanar fina och lätta att reda ut är helt klart MD:s schampo :) Lite pälsglans i tjockaste manen när den torkat och sen är det klart.

Det är Föllinge som gör MD. ( http://www.follingeprodukter.se/ ) Förutom schampo finns det också insektsmedel, men det har jag aldrig testat. Schampot är ganska dyrt, men drygt som attan.

Eftersom många med eksemhästar använder MD kan jag tänka mig att det är ganska milt, men jag vågar inte alls svara för det påståendet.

frisörschampo i sånt fall. billiga schampon säger ju alla frisörer är för starka och har för mkt silikon.

själv tycker jag det funkar bra att tvätta med grönsåpa, och sen ha på massa pälsglans. givetvis equistars. :bow:

Dove 2in1, känns som om du använt pälsglans på hela hästen efteråt..
Blöter upp hästen, ringlar sedan en smal sträng utmed hästen på varje sida, & gnor in med svamp, sedan skölja noggrant. Det bästa jag någonsin använt ivf.

Använder du det över hela hästen? Är det inte risk för att det börjar klia?

Barnängens schampo + balsam använde jag, extra mild. funkade jätte bra. balsamet var super i svansen, redde ut det som var trassligt.

Använder Barnängens schampoo, till hästen. Har även använt YES diskmedel ngn gång om hästen har varit extremt smutsig.

Använder Clearasil på pållen. Funkar jättebra, han blir blank och fin.

Jag provar allt som är milt och utan parfym för torrt hår så fettet i hästens päls inte tvättas ur

Jag använde också barnängens schampo igår och han blev jäätefin! Idag hade han inte heller kliat! Tyvärr fanns det inget balsam, så jag köpte Herbal Essences istället men det gick också jättebra....

Diabolical_Kitten skrev:
Vilket märke använder ni?
Min häst har 80 cm lång man och en jättetjock lång svans, så jag behöver nåt som verkligen tvättar rent men som också är milt då min häst är ganska känslig. Skulle gärna testa balsam för att få hans man och svans att bli lite mjukare och lättare att reda ut, men har inte vågat testa nåt än...

Vad rekommenderar ni?

Varför måste du tvätta ren din hästs man och svans? Vad är det som gör den så smutsig att den behöver shampoo?

Hälsning Maja

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: NOC14
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama