Ni med två hästar, hur gör ni?

J

Jardina

Ni som bara har 2 hästar i stallet, hur gör ni när ni rider, tränar och tävlar?
Får den andra stå själv då eller hur gör ni?

Är det bara till att lära hästen att vara själv?

Sv: Ni med två hästar, hur gör ni?

Visserligen är det fyra hästar här i stallet men för oss är det en självklarhet att hästar skall kunna stå själva oavsett om det är i hagen eller stallet.

Här tar vi in den häst som är aktuell och sedan ska det vara bra så, och det går bra också. Ingen panik, skriande eller liknande. Bara lugna snälla hästar som struntar i om det är tre eller ingen häst inne med dem.

Varför är det så ovanligt med att hästar inte klarar av att stå ensama?
Man ser i hästanonnser; "Klarar av att stå ensam" osv, det är väl en självklarhet, eller?

Ja det är bara att gilla läget för den andra. Den ena har jag inte haft så länge så jag har inte vågat ha honom i stora hagen ensam men jag tror inte att han bryr sig. Han har varit ensam i en liten hage precis utanför stallet eller i stallet när jag har varit ute med den andra.

Den andra däremot gillar inte att vara ensam så henne släpper jag inte i stora hagen ensam för då springer hon som en tok. Hon får vara i den lilla hagen utanför stallet, det går bra. Eller stå inne det går också. Hon skriker men hon grisar inte ner hela boxen och rantar runt som en annan häst gjorde som vi hade.

Jag tycker att hästarna verkar reagera mer på ensamheten ju färre hästar man har. Men en kompis till mig som har två eller tre hon kan ta in en och låta den stå inne och äta tex. Det hade inte gått med mina som jag har haft förut kan jag ju säga men vallacken jag har nu skulle inte bry sig. Hon säger i allafall att man får träna dom till att vara ensamma. Kanske är det så jag vet inte annars tror jag att en del bryr sig mer än andra.

Eftersom mitt sto inte vant sig från början att vara ensam så köpte jag en sällskapsshettis .
Honom lärde jag från början att vara ensam så att jag inte skulle råka ut för att även han skulle bli problematisk !

Hej från Hambo

Jepp... den andra får stå själv.
Håller för tillfället på att vänja unghästen vid att stå själv när jag jobbar med gammeldamen... Det kan bli lite stimmigt mellan varven men sakta blir det bättre och bättre.

Jag har två hästar.

min syster har en och jag har en, men jag har inte börjat rida på han, så när min syster rider blir han ensam ( unghäst) och han blir TOKIG. kan inte vara i hagen, då hoppar han över, och i stallet stegrar,skriker å sparkar i väggarna tills han kommer tillbaka ;S

men jag har bara tränat å tränat.. korta stunder först, sen lite länge å lite längre.. och sätt till att det finns mat, och så står jag och distrarherar han lite, så som att massera,borsta å så.. och nu går det riktigt bra ! nu förstår han att han faktiskt kommer tillbaka !:)

Jag har 2 hästar. En som är inriden och en som är född-07.
När jag rider står unghästen själv i sin box utan problem. (Rider oftast på kvällen och då får hon också gå in) Hon bryr sig inte längre. Det var de första gångerna hon blev själv som hon gnäggade en del. Åker jag iväg och tränar går hon själv i hagen och brukar knappt komma när jag släpper in honom i hagen.
Men jag ser alltid till att hon har hö att tugga på.
Likadant med min vallack när jag tränar unghästen.

Tack för svaren.
Min storhäst är konvalecent och rids inte. Hon är bara 4 och tycker inte om att vara inne själv.
Hon blir verkligen HYSTERISK, hoppar, bockar och skriker.
Men jag antar att det bara är och vänja henne så att hon accepterar läget.

Hur har ni som har stökiga hästar gjort?

ja har oxå bara 2 men dom e cool lugna när dom e själva var dom än står ändå e den ena bara 3 men har fått lära sig de ja skulle i och för sig kunna släppa dom lösa och dom ändå e kvar på gården om ja rider iväg med den andra men de e bara träning som gäller!!

hade problemet med den förra men de var bara att träná det går till slut!! lycka till, till er som tränar!!

Om hästen hoppar och stegrar i boxen så skulle jag aldrig tordas binda fast den om jag rider ut under tiden...:crazy:

TS; om du är säker på att hästen inte kan göra illa sig i boxen(hoppa mellanvägg eller nåt) så får du väl börja träna kortare stunder. Ge henne nåt mumsigt och var bara borta några minuter med häst 2? Mina egna går inte lämna i hagen när de bara är två och en blir själv, stoet tar tråden och shettisen kryper ut. Så jag har alltid en i stallet ensam när den andra ska ut. Det gnäggas lite från början och vandras lite, men sen blir det lugnt. Från början däremot trodde jag nästan hon skulle riva stället..:eek:

Jag lämnar den som inte rids/körs kvar i hagen. Den ena var i början lite stressad över att bli ensam och sprang en del. Men det har gått bättre och bättre och nu bryr han sig inte alls.

Den som är kvar gnäggar ofta till den som varit ute när vi kommer tillbaks, men inget härj eller så medan vi är borta.

Om hästen hoppar och stegrar i boxen så skulle jag aldrig tordas binda fast den om jag rider ut under tiden...:crazy:

Inte du kanske, men jag vågar.
Och min erfarenhet är att i och med att hästen är bunden så lugnar den sig snabbare. Ju mer yta den har att härja på desto mer härjig blir de.
Bind fast och ge hö att syssla med så går de flesta hästar ner i varv efter en stund.

Omvänt om man lämnar en sådan häst obunden så får man just fenomenet att de härjar så man tror att de skall riva stallet. Stegrar och klättrar på väggarna.

När det kommer till skaderisk så är det nog lika stor risk att hästen skadar sig om den härjar lös i boxen eller om den härjar uppbunden.

Beror på hur den står.. Finns det inget att fasta i/på, bara släta väggar, så föredrar jag det framför att den ska stegra sig över grimskaft och fastna.

För ett par år sedan hade jag bara två hästar. Bor på landet och det är långt till nästa granne/hästkompis. Med andra ord: hästen som var ensam hemma var ENSAM.

Min ridbana ligger ett par hundra meter från huset, alltså vande de sig snabbt att bli lämnade någon timme i taget. En dag i veckan åkte jag på träning med en av dem, då var vi borta 2,5-3 timmar. Tävlade varannan-var tredje helg och var ibland borta hela dagen. Det är bara för den som är kvar hemma att gilla läget.

I början var den som blev kvar hemma lite stökig. Jag föredrar absolut att ha dem ute!! Det var lugnt och skönt att rida den hästen efteråt :angel:

Nu är det bara två hästar i stallet där jag har min häst, och ja den som inte åker iväg på träning/tävling är ensam, precis som när den andra hästen rids "hemma". Fungerar utmärkt! Det är inga problem för någon av hästarna att varesig stå ensamma i hagen några timmar eller stå i stallet ensam, de är trygga och harmoniska hästar. Visst kan de stå och spetsa öronen och kolla efter vart den andra är men det är ingen panik på något sätt.

Min häst var orolig första tiden hos mig när hon var själv i hagen, sprang fram och tillbaka och fick ingen ro, men det har gett sig med träning. Har haft sån tur att jag inte behövs oroa mig för att hon ska hoppa över så det har bara varit att ha is i magen och låta henne vänja sig, och nu går det somsagt jättebra :)

Ni som bara har 2 hästar i stallet, hur gör ni när ni rider, tränar och tävlar?
Får den andra stå själv då eller hur gör ni?

Är det bara till att lära hästen att vara själv?
Ja, dom har allt fått lära sig.
Har en ettåring o en annan äldre.
Ettåringen fick stå konvalicent mitt i början av betet. Ville inte hålla dom andra inne så då lärde hon sig av det.
Sedan gick det rätt fort att lära henne att stå kvar i hagen när jag red i väg med den andra.
Har haft henne inne i box när jag behövt köra iväg med transport, men det ska inte var några problem nu.
Hon har stabilt psyke.
Det fungerar bra tvärt om oxå, att den gamle blir ensam kvar o jag far iväg med ettåringen. SKÖÖÖNT!

När Baloo åker iväg och tränar så har Cirona fått gå i en hage där hon ser de andra hästarna i stallet så hon är inte helt ensam.

Men är det mörkt så får hon sto inne. Hon blir ledsen precis i början men så länge hon inte ser en så är hon lugn. (när hon ser att vi står där så vill hon berätta hur hemskt det är att vara själv)

Ska jag rida på ridbanan så finns hagen precis brevid då är hästen som inte rids lugn tills dom ser att jag börjar bli klar och ska lämna ridbanan.

De flesta gånger vi rider ut så har båda fått följa med. De få gånger jag ridit ut själv på Cirona så har Baloo fått stanna i boxen men det hade gått lika bra att ha honom ute.

Vi har fler hästar på anläggningen men i vårt stall står bara två hästar.
När vi måste åka iväg så får den andra stå själv helt enkelt.
Unghästen brukar stå och skrika ett tag men annars går det bra.
För mig är det självklart att hästen ska kunna stå själv - tänk om man nångång MÅSTE ta ifrån den andra hästen.
Har man problem så ja då är det bara att de vänjer dig.

Jag har likadant, flera andra hästar på stället, men jag har bara mina två i en del av stallet.
Resonerar också så att de måste vänja sig vid att vara själv när man rider/ åker iväg med den andra.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
163
Senast: Jeps
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat