Ni med tuppspatts hästar

Qluring

Trådstartare
Nu när min pålla fått diagnosen tuppspatt så undrar jag lite hur ni gör när folk kollar underligt på er under tävling/träning??? Bad vet skriva ett intyg som jag kan ha med mig på tävlingar om det skulle krävas, märker ju redan nu att många undrar över hennes "tuppande" men inte vågar säga ngt. Känns ju lite trist om folk går och tror att man rider en skadad häst trots att så inte är fallet. Har spridit ut orsaken till alla hästmänniskor runtomkring oss så att de inte behöver fundera men undrar lite över hur det blir nästa gång vi tävlar. Känns som om man skulle vilja skriva en liten skylt och sätta på pållan så att alla kan läsa och förstå istället för att oja sig och diskutera med varandra ;). Kanske oroar mig i onödan, men vad har ni för erfarenheter???

Sv: Ni med tuppspatts hästar

Var det du som hade en tråd nyligen där symptomen lät som tuppspatt (som jag gissade på?)

Hur som helst, så har jag inte sådär direkt märkt av några konstiga blickar när min häst "tuppar". Däremot så opererade jag ju honom direkt efter att det uppkom och efter det så är det väldigt lindrigt i jämförelse med innan. Innan op så var det så väldigt ryckigt och fult. Nu tar han lixom bara i mer, och tar ett mjukt steg med mer luft i än det andra. Men det försvinner efter uppvärming.

Men folk överlag brukar direkt veta vad det handlar om när de ser det, så det är ingen som brukar teaterviska.

På tävling så brukar jag leda honom först lite efter färden så att han ska få mjuka upp sig, och då händer det att han kan tuppa lite, men det är ingen som brukar höja på ögonbrynen.

Jag har dessutom sett ganska mga gånger i både MSV-klass och svår klass hästar som tuppat. Så man är inte ensam om det heller.

Såvitt jag förstår så operar de inte längre så gärna eftersom att det inte botar utan bara lindrar symptomen (och dessutom inte på alla). Sa din vet ngt om det?

Min polla har tupp spatt me men ingen har märkt av det direkt då hon inte visar så mycket av det har dels haft det väldigt många år sa förra äg. Det visas mer om hon har stått en tid kan kännas lite ibland att hon dunkar ner ena bak mera men tjejen jag står hos har inte märka av det innan jag sa det till henne o då såg hon att hon löft ena benet roligt som hon sa.

Jag har varit ute och tävlat ganska mycket med in ena häst som har tuppspatt. Jo visst märkte man att folk kollade på en när man red fram... Jag brydde mej inte så mycket utan red på bara. Det var aldrig någon som komenterade det, utan man såg att dom tittade lite extra och tänkte typ "hallå, är inte den hästen halt?!"

Hade segrar på 70 % i A:6an när tuppsaptten var som värst, och det enda dommarna drog ner på var den ökade skritten. Fick typ komentarer "lyfter ojämt på bakbenen" och sen en 5:a eller 6:a. Nu är han iofs opererad så det syns inte längre. :bow:

Det är nog bra om din veterinär skriver ett intyg som du kan ha med dig på tävlingar, i fall nån grinig persom säger till överdommaren. Din häst är ju faktiskt inte halt, utan har bara en rörelsestörning;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 514
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·
Äldre Dottern har åkt till USA på träningsläger och nu helt plötsligt vill tränaren ha fullmakt av oss som vårdnadshavare. Eftersom jag vet...
Svar
18
· Visningar
2 610
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 976
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka