Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Primula

Trådstartare
Går i funderingar på om jag ska ta hem en ny dressyrvalack för ev senare köp. Han har ett kanonpsyke, trevlig att rida, bra dressyrstam. Det som får mig att tveka är hans storlek på hela 177 cm i mankhöjd. Han är iofs ganska kvadratisk med långa ben och i övrigt relativt kompakt, så mycket av hans höjd består alltså av ben. Jag själv är "bara" 170 lång och har väl egentligen inga riktiga dressyrben att skryta med så att säga. Då jag siktar mot msv-klasser i dressyr är jag rädd för att jag kommer att få problem att rida ihop denna stora hästen och att jag inte ska kunna utnyttja hans kapacitet maximalt. Därför vill jag nu veta allt om hur ni känner som har en sån här stor häst och tävlar med! Gärna hur långa ni är själva, vilka klasser ni tävlar och för- och nackdelar med era jättehästar :) Och biler, gääärna massa biler!!! :love:

Sv: Ni med stooora dressyrhästar! (175+mkh)

Har ingen häst men jag sköter min tränares häst som är 175 cm hög och dessutom mycket massa. Vet inte vad han väger men vi vägde honom på klinik som 4-åring, då var han dessutom tunn efter en månad på boxvila, då vägde han 620 kg, så borde väl väga typ 700+ nu som 11-åring i toppkondition.
Min tränare är typ 170 lång, inte ovanligt långa ben heller. De tävlar Intermediare I med vinster och placeringar och på väg uppåt, så det går! :)
Svårt för mig kanske att svara på för och nackdelar men en fördel är väl att han rör sig väldigt bra, framför allt traven är väldigt bra och tex. Ökningar blir ännu mer effektfulla tror jag tack vare storleken, fått många 9: or på dom på tävling... Nackdel har väl varit iaf att han är svår att sitta på. Annars har han rätt lätt för allting.

r62oS4OGSRDeJ3ZuDDr3.jpg

Senast ändrad:

Här passar ju jag in ;)

Jag vet inte hur stor min häst är exakt, mätstickan tar slut vid 177 och då når den inte ner till marken... :o Själv är jag 176 cm, så jag är ju inte sådär jättelång heller.

Min häst är dock av modell spindelben, så utöver att man är ganska högt ovan mark så är hon inte stor att rida. Jag vill ha en häst som är lätt för hjälperna så jag har ridit henne därefter. Bara för att den är stor betyder det inte att den automatiskt är mer fysiskt krävande att rida.

Tävlar gör jag inte för tillfället jag har varken råd eller tid med det tyvärr. Så jag kan inte uttala mig om nivå och så vidare. Har ridit någon LA för två år sedan, gick väl sådär. Men skulle jag anmäla mig till tävling nu så lägst LA.

Nackdel med stor häst är väl att det blir trångt på 20x40 banorna. Tre galoppsteg och långsidan är klar ;)

En 1,5 år gammal bild. Har inga nyare eftersom lilla jag har kraschat min hårddisk. :cry:

110522-163-1024x682.jpg

Tack för era svar! Jättefina hästar ni har visat bägge två och bra inspiration! Man kanske inte ska låta storleken avgöra trots allt? Känns det bra så är det väl förhoppningsvis bra :)
Som du säger Patch, en stor häst är ju väldigt pampig när den flyger fram i ökade gångarter, men man kanske får se till att rida program på 60-bana då så man får plats hehe ;)

Jag tävlade en kille på 184 cm (är 176 cm själv). Kändes lite som sitta på andra våningen för han var så maffig men man vande sig rätt fort. Han var riden med så lätta skänklar att man knappt behövde göra mer än åka med :) Han var så lätt att rida trots sin storlek och massa. Men säger som daredevil, långsidan försvinner fort i galoppen så man får ju planera lite ;)

Har du ridit hästen? Det är så olika hur stora hästar känns. Vissa är jättestora men känns inte alls så och andra kan vara mycket mindre men kännas väldigt "mycket" ändå. Tycker du ska prova och känna efter och inte hänga upp dig så mycket på stoleken.

Min kille är 174 cm i mkh, jag är 180 cm lång. Han är -90 e.Martini-Colombo. Vi har tävlat upp till MSV, tränat högre men ryttarskador och oplanerade graviditet :angel: stoppade tävlandet och nu är han ju lite äldre så vi tränar mest för gymnastiken. Han passar helt klart bäst på lång bana, ökningarna får inte riktigt plats på kort bana. Å andra sidan så måste inte ökningarna i de program som går på kort bana vara lika "stora" som i högre program ;)

Färsk bild från igår! :)
IDA_2126.JPG

Jag är visseligen inte dressyrryttare men har en ganska stor häst. Det är en valack f. 2005 som mätte strax över 170 cm som 3-åring och nu har krupit över 175 cm som 5-åring (och han växer fortfarande).

Fördelen med honom är att han är smäcker, kvadratisk och har kort rygg samt långa ben vilket gör honom naturligt balanserad och lätt att rida ihop. Fram tills nu så har han haft 135 cm i täcken vilket säger en del om rygglängden i proportion till höjden, nu har han äntligen växt i 145 cm. Själv är jag 176 cm, men min mamma som är ett huvud kortare kan också rida honom utan problem. Så länge hästen är välriden och inte anatomiskt byggd på ett ofödelaktigt vis (med en väldigt lång rygg till exempel så att det bokstavligt talat blir mer kroppsmassa som ska kunna samla sig) så ser jag inga problem med att ha en större häst. Nackdelen med den jag har är att han är väldigt valpig i sitt sätt på grund av sina stora kropp som fortfarande växer (det blir lätt mycket häst all over the place när han blir uppspelt eller protesterar) men det försvinner gradvis med åldern och om ett par år kommer han att ha mognat i den aspekten.

Nivåmässigt så ligger han idag på LA samt nosar på rörelser från MSV (men han huvudsakliga syssla är hoppning och fälttävlan). Han ska dock minst bli stadig i MSV, det har jag alltid som grundkrav då jag utbildar en häst.

Bilden är från kvaliten som 4-åring, då var han 174 cm om jag inte minns helt fel.

DSC_0069.jpg

Helt off topic, men härligt att se en äldre herre i fint skick :love: jag har även ovan nämnda unghästs mamma hemma för tillfället, också f. 1990 och i full gång. Har till och med börjat hoppa med henne igen på äldre dar eftersom hon tycker att livet är så kul :D

Tack! Det finns lite fler bilder i Bilder på dressyrhästarna-tråden ;) Wille är verkligen inte medveten om sin ålder och när ridhuset på gården är klart kommer det nog bli lite mer hoppning igen. Nu hoppar vi mest om det står hinder framme på banan när vi kommer dit ;) Det enda som åldern märks på är att han är lite stelare när man går i nedförsbackar, men inte annars :)

Min är iofs bara 170, och jag är 157. Så vi kanske inte räknas in i "jätteekipagen". Men vanligen är egentligen inte mankhöjden något direkt problem tycker jag - om hästen bara är någorlunda långbent, och lydig. Den största jag ridit och tävlat vad 176.

Däremot kräver det mycket att sitta på en häst som rör sig stort, vilket de dressyravlade halvbloden tenderar att göra. Särskilt om de rids ordentligt och verkligen rör sig igenom kroppen - då händer det grejer.

Så visst är det bekvämare och lättare att rida en mindre, mer en markbunden häst... Annars ser jag inga direkta nackdelar med en stor.

Fast mindre hästar kan också röra sig stort! "Min" -08 som jag sålde i våras har större rörelser än vad Wille har, och då är hon iaf 1 dm lägre i mkh.

Har en 16årig valack som förra ägaren sa är 185cm men så stor tror jag inte han är kanske runt 180. Gammal modell av halvblod men lättriden och bra energi, tror de är viktigt att de stora hästarna har egenmotor för att de inte ska bli tungridna. Jag är 170cm lång. :)

376680_3655881837813_1985424924_n.jpg

IMAG0467.jpg

IMAG0730.jpg

Har haft honom sen mitten på Augusti, gjorde våran första start i Oktober en msv:c på 60% han har bara tävlat dressyr en gång innan med förra ägaren så de tyckte jag var helt okej. Hans enda nackdel är att han är lång i ryggen. Han rör sig helt okej och är väldigt ambitiös, sen att han har ett hjärta lika stort som han själv gör inte saken sämre. :love:

Jag tycker precis som det har skrivits tidigare i tråden, hur stor hästen är spelar mindre roll. Är hästen långsam är det betydligt jobbigare än en häst med egen motor, har hästen en bra exteriör är det lättare en häst med långa bakben eller som byggd i "nedförsbacke".

Min häst är 180 och jag 169, jag hade under en period en D-ponny på uppfostring/utbildning och den ända skillnaden att rida dem var höjden på sargen... ;)

Lassioochjag.jpg

Lassiotrav__.jpg

Fast mindre hästar kan också röra sig stort! "Min" -08 som jag sålde i våras har större rörelser än vad Wille har, och då är hon iaf 1 dm lägre i mkh.

Javisst. Det beror väl på vad man menar med liten då. Jag tänkte åt ponnyhållet.

Det finns ju stora åbäken som släpar hovarna i marken också. Då händer det inte så mycket.

Jag som har haft min store i 12 år tycker ju att allt under 170cm mkh är litet :angel: :D

Min häst är 180 och jag 169, jag hade under en period en D-ponny på uppfostring/utbildning och den ända skillnaden att rida dem var höjden på sargen... ;)

Och den tävlingshäst som jag har haft parallellt med unghästen är runt 160 cm, alltså 15 cm lägre. Och det är precis som du säger mest på sargen man märker skillnaden :D

Min kille är 174 cm i mkh, jag är 180 cm lång. Han är -90 e.Martini-Colombo.
Åh Martini:love: Min favorithingst, hade ett sto efter honom som jag tränade och tävlade i våras! Din häst ser verkligen superfräsch och snygg ut:)

Tack alla för så många bra svar! Jag tror att "haka inte upp dig på storleken" var precis det jag ville och behövde höra haha :)

AW: Gud vilken läckerhäst du har!! Precis min typ!

Undret: Haha 135 cm alltså? Nästan ponnystorlek ju=) Är ju iofs bra, lättare att hitta snygga täcken om man inte behöver ha 165 :)

Mmm, älskar också Martini :love: Hade min varit ett sto hade det avlats för länge sen! Han kommer från Bella-familjen :)

För stora hästar har som regel sämre hållbarhet.

Gränsen torde gå vid 175 o givetvis hur den är konstruerad.

Min är över 180 plac msv som 7åring, men har haft mkt skador främst hagrelaterade. De ska lindas in i bomull;)

att hitta grejor till de är inte heller lätt. Hoppsadeln såg ut som en jockeysadel, tyglar, nosgrimmor, täcken.............lång lista.

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar