Ni med stela hästar..

Sv: Ni med stela hästar..

Jag försöker igen, och frågar alla:

Hur märker ni att hästen är stel bak, dvs hur känns det när ni sitter på?

Man känner väl sin häst:confused: Är den som vanligt?

Jag känner direkt även om det kan vara mkt diffust från marken.

Därför provsitter jag gärna. Känner av de första stegen t o m.

gillar inte utrycket- värmer ur. Ngt är trots allt fel o kan bli värre.

Jag rider inte gärna min häst på halt underlag, även om han är broddad. Tror att jag spänner mig mer då, eftersom jag är så rädd att han ska snubbla eller halka och såklart smittar det av sig. Håller med dig om att det kan vara svårt att få en spänd häst att gå framåt rätt på underlaget som varit på vägarna i vinter :crazy:
Ja se skåningar:rofl:

Kräv att få fyra brodd o hästen kan ta sig fram utan några som helst problem.

Det går inte att leda hästen eller gå ut med hunden- jag tar hästen.

Jag har nog faktiskt inte känt något konstigt i ridningen, utan det har mest vart en ömmande rygg ner mot gluteusmuskeln. Det tar ett tag innan han kommer igång med baken, är väl mest det. Sen ser jag vid longering att han rör sig lite stappligt/stelt i trav, vill inte ta ut steget ordentligt. Är egentligen skeptsik till vet.. känns som att det är något annat som spökar.

Prova en annan klinik? Det finns en alldeles fantastiskt bra om du kör E20 ca 15 mil sydväst. ;)

Man känner väl sin häst:confused: Är den som vanligt?

Jag vet inte. I en ödmjuk anda så kan jag erkänna att jag har lite funderingar på vad som är "vanligt" för min häst... Därav frågan. Hoppas att någon annan i tråden känner för att svara :)!

Jag ser det oftast redan från marken eftersom han blir lite stapplig i sina bakben, säkert osynligt för den som inte känner hästen.
Från ryggen känns det på många olika sätt, han kan bli svårare att lösgöra i sidorna eller ovillig att sätta bakbenen under sig i galoppfattningarna. Skjuter kanske ut bakdelen istället för att runda sig i bålen. Det är väl olika från häst till häst och beroende på vilket sätt den är stel.
Får hästen plötsligt ett nytt beteende i en viss situation är det väl ganska lätt att ana sig till att nåt är galet? :)

All kunskap är bra kunskap!

Min dam är för det första rätt stel och muskelfattig efter lång vila, sedan har hon, som jag skrivit tidigare varit sned i både baken, nacken och haft låsningar i bogarna.

Det jag känner på henne när jag sitter upp är ffa vänster bak, hon blir stel och kort i höger bak, och "tappar" höften på vänster sida. Detta pga att hon tidigare inte kunnat kliva på med vänster pga låsningar, nu när hon kan så orkar hon inte, hon är kortare och svagare i musklerna på denna sida, skjuter över tyngden till höger och går som om vänster ben skulle vara kortare.. svårt att förklara, låter skitkonstigt men.. ja, så känns det.

Det bästa för henne är att köra ett rejält lösgörande pass, cavaletti, överdrivna böjningar, tempoväxlingar osv och sedan ge sig ut i skogen och låta henne bränna av i intervaller (fd travare). Då både strechar och stärker hon musklerna liksidigt på eget bevåg.

Hoppas det var till någon hjälp :)

Vad är det för klinik? :) Jag är öppen för förslag! Ska tillbaka på återbesök om 11 dagar så får se vad som händer då. Kommer nog gå vidare någon annanstans om det sägs att det nog "bara är så".. För behandling har inte gjort någon skillnad och det känns som sagt som att det är något annat som lurar. Idag var han, efter motion, riktigt fin i rygg och länd, förutom på en viss punkt på vänster sida, vid gluteus.. Konstigt..

Det jag känner på henne när jag sitter upp är ffa vänster bak, hon blir stel och kort i höger bak, och "tappar" höften på vänster sida. Detta pga att hon tidigare inte kunnat kliva på med vänster pga låsningar, nu när hon kan så orkar hon inte, hon är kortare och svagare i musklerna på denna sida, skjuter över tyngden till höger och går som om vänster ben skulle vara kortare.. svårt att förklara, låter skitkonstigt men.. ja, så känns det.

Nej, det låter inte konstigt alls faktiskt... Jättebra förklaring :)!

Tack för tips!

Delvis kl

Återbesök igår som kändes lite konstigt. Fick hem räkning för ett par dagar sedan där det stod att han var behandlad för hasledsinflammation, vilket inte framkom på vetbesöket (var kanske meningen att jag skulle förstå det själv eftersom de sprutade haserna) så var tvungen att fråga idag och så var fallet. Han var tydligen mycket bättre men inte bra, så blev sprutad igen i haslederna men inte i ryggen denna gång.

På räkningen stod: *Hasledsinflammation Distal Intertarsalled (mellersta glidled)
*Behandling av hälta, medicinering i led och Intramuskulär injektion, Celestan bifas.

Det framkom aldrig att det skulle vara allvarligt första besöket, då var det mest "en stel häst" och det sades som sagt ingenting om att han hade en inflammation i glidleden!? Blir lite putt.. Har fortfarande ingen uppfattningen om hur allvarligt det är och hur framtiden ser ut. Något som dessutom var lite konstigt var att sist skulle vi efter behandling röra på hästen och rida som vanligt, medan efter detta besök skulle han stå en vecka sedan skrittas 2 veckor. Varför?

Vad kommer hasledsinflammation ifrån undrar jag då? Han har defenitivt inte blivit överansträngd i vinter, har ridit väldigt lugnt men dock regelbundet. Känns så trist..!

om jag inte misstar mig helt så kanske de då misstänker spatt?
annars kanske restriktionen om ridning är pga inflammationen, så den får läka ut ordentligt innan ni börjar rida igen?

Min blir lite pinnig när jag sätter igång i trav. jag känner att länden inte gungar.
Det gör att hon är stel i sidorna och jag inte får igenom ställningen och hon
rundar sig inte i formen.

Jag får hjälp att tömköra henne, det är det absolut bästa sättet att få loss henne.
Annars funkar (förutom dressyrträning) cantring och studshoppning kalas, det stretchar ut
ryggen på henne. ET och Massörer finner inget direkt så där får jag ingen större hjälp.
Hon är bara en spänd dam :)

Överansträngning kan ha kommit från att du bytte så mycket samtidigt.
Ny sadel kanske gör att han rör sig på ett annat sätt..

Jag hade följt vets rekommendation och sen satt igång lugnt med fokus på mjuk och avslappnad.

Vet inte om det bara är blaha men testa några övningar med hästpilates. Kallas visst så men själv kallar jag det för hästgympa ;) Köpte en tidning som innehöll en del övningar kan kanske vara något, nr 3 av HM.

Cavalettiträning / snöplumsning//tömkörning och backträning är nog bra också för har själv fått resultat av det på min häst nu i vinter som också är stel och gärna går med huvudet högt i början av pass, tar lång tid att "värma upp" kan låsa sig helt vissa dagar och då vägrar hon gå ordentligt blir jättetittig och struttig i gången. Värst är det när hon har fått stå en dag extra, då blir hon extra svår, har för mycket glädje i kroppen då ;) försöker få henne att inte ränna iväg och vända/snurra runt en sådan dag men ibland får man acceptera läget och hoppa av gå en bit och hoppa upp igen. Då är formen inte den bästa en sådan dag kan jag säga...

Man får pröva sig fram. Min häst är fortfarande stel men vi jobbar på det och är mycket bättre nu. Fick rådet att rida henne mer framåt inte tänka så mycket på formen utan baken skulle med, då först kan man "plocka in" henne och jobba korta sträckor i varierat tempo för att sedan öka tempot igen. Mycket övergångar och taktförändringar och gångarter, galoppfattningar på korta sträckor är bra, fatta bryt av fatta bryt av osv.

Lycka till!

Hur lokaliserades hältan till den leden? Bedövning? Röntgen? Man kan ju inte bara på böjprov lokalisera en hälta till den leden dels eftersom hasen består av flera leder och man kan aldrig böja has och knä skilt för sig, böjer man högt så böjer man båda (+höft och manipulera SI-leden). Konstigt att ni inte diskuterade spatt, för artit i glidlederna är ju samma sak som spatt..:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 749
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka