Ni med stela hästar..

Sv: Ni med stela hästar..

Ser att du också bor i Örebro, om du är nöjd med din ET, kan du kanske pma mig om namn? Jag tycker det är ohyggligt svårt att hitta någon som man vet är bra.

Har också införskaffat BoT nu, får hoppas det gör lite skillnad.

Jag har en häst som lätt blir stram i ryggen. Det händer framför allt om han står och spänner sig, t ex om han blir kall eller orolig. Förutom att hålla honom varm och torr så har jag några saker som jag gör:

- Jag longerar en stund innan varje ridpass. Då får han mjuka upp sig och bli ordentligt varm utan ryttare. Jag har också tillfälle att se hur han rör sig, så att hans rygg verkligen är i bästa skick innan jag sätter mig på honom. Då kan jag också starta i trav och galopp när jag börjar rida, om jag vill.

- Jag har ett litet "sjukgymnastikprogram" åt honom som lossar rygg och bakdel ganska bra. Jag börjar med att värma upp genom longering i trav och galopp. Sedan tar jag in honom på en liten volt och flyttar ut baken lite så att inner bak träder mot ytter fram. Låg, men inte extremt låg huvudställning. Gör man rätt så ser man hur musklerna i länden och hamstrings får töja sig. Sen avslutar jag med att rygga, först en bit bakåt och sedan i en volt åt varje håll. Även detta med relativt låg huvudställning, viktigt att man inte tvingar hästen bakåt utan att den jobbar så mycket på egen hand. Sen trampar jag min häst eftersom han kan det. Och slutligen får han jogga loss lite på lina.

Skulle hellre vilja säga att kunskapen om skelettet och anatomin har ökat, därav kan fler hästar få rätt hjälp, som ägare får du vara noga att se till att ET är välutbildad för det finns numera fler som "kan" anatomi, rörlesekunskap och muskler och då kan det bli ett problem att det kan finnas "outbildade" som vill in och tjäna pengar. Men det är definitivt ingen "fluga" utan det är riktigt bra hästvård, om än att de "alternativa" kan ha kommit lite djupare och lärt sig mer än de som arbetar som veterinär och studerat på den statliga veterinärutbildningen, vilket jag enbart kan tycka är mkt tråkigt. De missar ofta dessa delar på hästen och ser mest fel på benen istället.

Har precis som du, en häst med kass bak-kärra.. När hon nu under vintern fick vila helt och hållet pga olika anledningar gick det så långt att hon blev sned i korset och i princip hela hästen rörde sig som en pansarvagn med kugg-hjul.. så vänta inte för länge, ställ inte av, var inte försiktig med träningen, all träning är bättre än ingen med dessa hästar!

Jag tog ut akupunktör som lyckades räta upp henne i korset, sedan ET som knakade både nacke, bogar och bak samt strömmade och stechade ut en muskel som hamnat i kramp. Allt detta enbart pga. kyla, halka och bristande intresse.. fy på mig.

en smart grej: Inhandla (finns billiga varianter anpassade för människor) en IR/massage maskin! Då kan du pula på bra på egen hand med att mjuka upp muskler även då hästen vilar!

Vilodagarna brukar jag köra med IR, stalltäcke och BoT ben och hasskydd på, en aktiv promenad på ca 30 min, och sedan låta henne stå med skydden under natten, har gjort underverk då hon har en "stampetass" som inte alls vill hänga med när lederna kyls ned för mycket

Tips: Hasskydden funkar bra om du har benlindor så de inte kan halka ned, tänk bara på att inte spänna dem för hårt så hästen kan böja på benen :p

Jag har en svensk modell av hasskydd som sitter!
Nertill spänner jag knappt alls.

Eller nu var det många år sen- när jag hade köpt boxmattor som hästen fick skav av:mad:

Hänger med lite då min häst också är stel i bak och har lång "kom-igång"-tid vid ridning, däremot är han varmblodig så jag tror inte det beror på att han fryser utan på allmän stelhet.

jag tycker som någon annan skrev att ryggning kan vara bra för att få loss lite rörelse. Normal uppvärmning för oss brukar vara skritt vid hand fem minuter, skritt på långa tyglar fem minuter därefter skritt i form med tempoväxlingar, sidvärtsrörelser och ryggning ca 5-10 minuter. Därefter går jag dierkt över i galopp och lägger även in några byten, SEN brukar jag kunna börja jobba med hästen som jag vill.

Jag skulle vilja prova något fodertillskott men tycker det är mycket pengar att experimentera med så det har inte blivit av tyvärr.

Vid ridning skritta upp länge kanske till och med longera som uppvärmning och sedan framdelsvändningar ska vara bra för hästens bakre parti .

Vi har en häst med stela muskler och han så fick både massage och gick på ir terapi i två år .
sedan har det varit bra .Har också byt en hel del utrustning på han tex sadel men också tog vi och byte till en annan hovslagare.

hoppas att det blir bra

IR/massage maskin ska jag kolla upp! Lät lite smidigt faktiskt..

Jag har inhandlat ett par hasskydd som jag satte på när vi var ute och promenerade. Tror jag spände ganska hårt eftersom de inte hasade ner.. Kanske spände för hårt! Linda är inte riktigt min grej men det kanske är nödvändigt :o. Finns det nackdelar med att alltid använda till exempel BoT hasskydd när man rider? Kan de bli "beroende" och gå ännu sämre än innan om man plockar bort dem?

Har också lagt märke till att speciellt sidvärtsrörelser mjukar upp mycket. Brukar även försöka använda mig av det när vi rider ut då det finns så mycket att titta på, och det funkar hyfast, emellanåt lyckas han koncentrera sig. ;)

För mig var det enda vettiga sättet att hålla min häst, som blir stel i bogarna och korset, mjuk och fin att ha honom på lösdrift i kuperad hage så att han får stretcha sig ordentligt själv och röra på sig ordentligt. Massage och stretching efter ridningen gör honom gott, men inte bara.

Nja, men tänk på att hästen ska kunna lyfta på benen ordentligt utan att det stramar åt, prova lyfta benen på honom och känn efter hur löst du bör ha dem, om du inte orkar linda så kör på snabb-bandage eller damasker? :)

sen är jag lite emot att ha en massa skydd vid träning, speciellt sådana som kan vara aktionshämmande.. Tänker bara på hur jobbigt man själv kan uppleva det att ha typ knäskydd och liknande vid träning, det är inte bekvämt, visst vänjer man sig, men det känns betydligt friare att träna utan!
Däremot en rask promenad vid hand då och då, eller efter ett hårt träningspass t.ex så är det ju både effektivt och mindre störigt :)

Sedan ska man bara använda BoT i perioder, gå in och läs på deras hemsida, står massor dära:idea:

(Vet att det står att de ej bör användas över natten, men som sagt, spänner man dem nog löst och förhindrar att de halkar ned på något sätt så är det lugnt, min dam fick ha dem i en period då hon skrapade has-spetsarna i golvet mycket)

Har inte läst hela tråden men har en häst som lätt blir spänd, och får problem med ryggen, dock har han aldrig haft problem med formen. Jag skrittar alltid fram på långa tyglar, och har han en ovanligt "alert" dag skrittar jag fram extra länge, gärna förhand. Rider också på ridbanan med långa tyglar, men då är min häst van att lyssna på vikthjälper och röst, så det fungerar på honom.

Har också en ganska okänslig ponny som lätt spänner sig och alltid är alert i början av ridpasset, dock inga ryggproblem. För att överhuvudtaget få henne att fundera på att gå i form, måste hon ridas på lång tygel ett bra tag, men i friskt tempo, inte gå och lufsa.

Periodvis har jag masserat själv, innan ridpass och efter. Även strechar ryggen efter varje pass. Alltid ländtäcke, gärna fodrat, på hästen som har problem med ryggen. Alltid täcke, trots att han inte är en frusen häst.

Det skumma är (kan jag tycka) att problemen uppkom i samband med att vi bytte stall. Här får de gå ute i kuperade hagar bra mycket längre om dagarna, men står på kallstall på nätterna. Men det var så mycket som hände i den vevan så jag kan inte sätta fingret på vad som utlöste stelheten, kanske var kombination med allt.. Bytte stall, bytte hovslagare, bytte sadel, det blev halt/kallt, han fick en vila osv. Nu har jag faktiskt bytt hovslagare igen som drog på längre skor. hmm.

*KL*

Back on track, biolight, kiropraktor o massage med liniment. Samt samma ridning som står ovan, låg o lång o se till att få med bakbenen väl under.

Ja, det kruxia är att vi inte har ridbana på gården så det blir mycket uteridning såhär års. Jag vill rida framåt när han spänner sig och tittar men jag vågar inte driva på när det är halt så det blir så mjäkigt. Vi har ridhus i närheten och där kan man komma till ridning på ett annat sätt och då får man med ryggen mycket bättre. Ska bli så skönt med vår.. :D

Jag rider inte gärna min häst på halt underlag, även om han är broddad. Tror att jag spänner mig mer då, eftersom jag är så rädd att han ska snubbla eller halka och såklart smittar det av sig. Håller med dig om att det kan vara svårt att få en spänd häst att gå framåt rätt på underlaget som varit på vägarna i vinter :crazy:

kanske blev för mycket nya saker på en gång? en del hästar kan ju reagera trots att man inte märker det direkt på dom om du hajjar hur jag menar.
kanske tagits upp tidigare i tråden, men hur funkar den att longera/tömköra? jag longerar gärna och det väldigt lugnt, låg form, ut och in på större/mindre volt och på mina senaste hästar har det funkat bra som avslappnande och de blir otroligt mjuka dagen efter.

*lånar sista knappen*

Min häst är likadan, när det är kallt och speciellt om det är fruset i marken blir han jättestel i bakdelen och får ont i ryggen. Viktigast för honom är att hålla honom varm och att han absolut inte får vila! Också viktigt att inte sitta och flamsrida som många skrivit, utan att hästen får arbeta igenom ryggen ordentligt. Har svårt att se hur skritt på lång tygel som någon nämnde skulle ha den effekten, jag vill ha upp ryggen mer och gärna rundare..

Har du möjlighet så testa gärna IR, det ger effekt motsvarande en djupgående massage utan att man behöver klämma en massa på ömma muskler :) Jag brukar även massera med arnika, som jag vet fungerar på min rygg..

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 749
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka