Ni med Sphynx, vad ska man tänka på?

SmultronSorbet

Trådstartare
Jag har bestämt att jag ska köpa en Sphynx, är 23 år och bor hemma fortfarande, har haft katt hela livet och idag har vi två katt hanar en Helig Birma (1 år) och en Shaded Silver Perser hane(6 år).
Nu så vill jag veta vad ni som föder upp/äger Sphynx har för tips, samt vad jag ska tänka på vid köpt av en Sphynx.

Ska självklart läsa på också men vill gärna veta vad ni med erfarenhet har att säga :):D.

Jag har aldrig ägt en sphynx själv. Däremot har jag en vän som har två stycken. Jag tycker mest att de är jobbiga och skulle inte vilja ha en katt av den kalibern själv :). De har ju väldigt hög aktivitetsnivå jämfört med exempelvis Birma och Perser (som räknas till de lugnare raserna). De är överallt hela tiden. Den ena katten lyckades t om riva ned deras TV en gång för den platt-TVn var ju såklart världens bästa klätterställning.

Annars ska man väl tänka på att det kan bli fläckar av dem på tyg eftersom fettet i huden inte har något hår att samlas upp i utan katten blir fet i huden. Många tvättar ju sina sphynxar med jämna mellanrum (typ varje/varannan vecka) för att undvika detta i möjligaste mån. Sen måste de ju ha varma ställen att vara på eftersom de inte har någon päls. Kläder kan behövas ibland. Och på sommaren behöver de också kläder om de ska vara ute + solskydd, för att skyddas mot solen då de lätt bränner sig.

Jag tänker spontant att det är en katt som har en helt annan aktivitetsnivå än både birma och perser. Finns risk att sphynxen kommer vara på de andra så att ni får onöjda katter hemmavid.

Annars är det viktigt att köpa katt från uppfödare som HCM-testar då sphynxen har haft rätt stora problem med HCM. De är predisponerade för överväxt av jästsvamp och kan kräva omfattande hudvård så kolla på uppfödarens katter. Jästsvamp ser ut som brun beläggning som främst förekommer i böjveck. Kan luktar lite sött, typ rå potatis.

Spralliga och häftiga katter annars.

¨Min kompis äger två och min uppfattning är; spralliga och livliga katter som vill vara precis överallt samtidigt och kräver mycket aktivering mentalt för att inte börja förstöra saker när de är understimulerade... :)

Jag älskar Spynx - intelligenta, underbara katter. Med väldigt hög aktivitetsnivå. Mitt intryck (och även vad jag hört från folk som har raser med så högt aktivitetsbehov) är att det är klokt att ha två - en lugnare katt blir lätt "terroriserad" och ruttnar efter ett tag. De är överallt, hela tiden. Min egen reflektion är att det inte är en katt man skaffar om man jobbar heltid och sen vill ligga i soffan på kvällen :D.

De flesta nakna djur kräver, liksom många långhåriga, en viss vård i form av tvätt/bad.

Våran Birma är ingen vanlig Birma, han är extremt aktiv och har hög energinivå, Persern är lugnare och mer harmonisk och störs inte av våran Birma alls. Birman däremot behöver en kompis som kan trötta ut honom. Får busa flera timmar per dag med honom för att han ska bli lite trött, ändå så kryper det i honom av livsglädje :D.
Har haft katt hela livet allt från lugna perser-katter till extremt högaktiva Birmor etc. tycker det är på tiden att jag hittar en egen liten skrutt.
Men det här med HCM är det otroligt vanligt? Vad är det som orsakar det?
Funderar också på om det finns något extra att tänka på ur skötsel synpunkt, förutom badning. Som t.ex. utifall att de är en ras som producerar mera öron vax?

Själv älskar jag tanken på en liten naken katt. Älskar Sphynx-katter. :banana: :love:

HCM har varit ett problem hos sphynx, tror att frekvensen har legat på 10% HCM hos testade katter. Öronvaxproduktion har de väl utöver det normala men det torkar man bara ur med en bomullstuss och lite vegetabilisk olja. Kolla huden också, att den är i bra skick. Överväxt av jästsvamp förekommer och även om det oftast inte är ett problem för katter kräver det lite extra vård.

Jag har en sphynx och ragdoll. Har aldrig haft en så social och rolig katt som sphynxen. Älskar allt och alla och ska alltid sitta i knät. Är aktiv men är inte jobbig. Älskar mat och har lärt han några tricks. Mer som en hund än katt

Vi har två sphynxar, de är extremt sociala och kräver ganska mycket människosällskap. De vill vara med överallt och det kan ibland driva en till vansinne... ;). Men de är fantastiskt roliga och trevliga katter!

Kolla att föräldrar och tidigare generationer är HCM scannade innan köp, det är viktigt!

De kräver en del omvårdnad i form av regelbundna bad (våra älskar att bada!), örontvätt ca. en gång i veckan och klotvätt. I och med avsaknaden av päls så hittar smutsen in i alla veck. De producerar inte mer öronvax än andra katter, men öronen upplevs som smutsigare eftersom det kommit in skräp utifrån (igen samma problem, inget skyddande hår). Dock är inte det här med omvårdnaden något direkt problem, tar kanske totalt en timme eller två i veckan.

Sphynxen är en fantastisk ras, man har aldrig tråkigt med en nakenkatt i hemmet :D.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 790
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama