Ni med skitgrisar

Sv: Ni med skitgrisar

Ska man jämna ut det över en vecka, så: En hel halmbal varannan dag (omkr 8 kg väger de väl tror jag), vissa dagar ca ½ bal.
Hon äter mycket halm från bädden också, säkert ett par kg per natt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en häst som smutsar ner jätte mycket, Det tar ca en timma för mig att mocka till honom. Jag brukar ta 1 spånbal i veckan, när jag lägger i spån balen i hans box så brukar jag lägga ungefär hälften av balen i hörnena och resten i mitten. Detta är mitt tips som jag tycker är jätte bra efter som du då kan lite nytt spån från hörnerna varje dag och lägga till mitten.

har också en gris, men använder råspån vilket är betydligt mkt billigare o så brukar jag köpa några balar med kutter o lägger ett tunt lager överst eftersom det är lite torrare än råspånet.

Han skiter allt längst bak men går ju runt en hel del i boxen o drar med sig den prydliga högen längst bak.

Har varit så taskig mot honom :o så han får stå uppbunden nu på natten i hopp om att kunna bryta detta mönster med att vandra runt runt, men frågan är hur länge han ska vara bunden för att ev uppnå min önskning?

En av mina är lite stökig i boxen och skitar ned rätt ordentligt. De är ute hela dagarna och jag försöker sedan hinna mocka en gång sent på kvällen. Då går morgonmockningen lite lättare även i skräpmajans box.-)

Hur gör ni?
Hur mkt strö går det åt per vecka?

Jag har haft spån till min, men fick för mig att byta till torv och anlägga en riktig bädd i stället.

Men det spelar ingen roll, han virvlar upp allting och det är bajs och nedpissat överallt.. Att ha bädd där jag inte tog bort kisset var det sämsta alternativ jag någonsinn kom på. Nu försöker jag packa hårt i stället och ta bort allt kiss, men han tar bort allt i mitten ändå, kissar på liiite torv och sprider det sedan runt i boxen. Kanske jag ska uppmuntra till en ny hobby kanske :)

Dessutom kliver hand omkring och dräller med sitt hö så det ligger över hela boxen - vill inte äta sedan, konstigt :angel: .

Jag skulle lätt kunna fylla på med en hel torvbal var 2-3:e dag.. men det blir lite dyrt i längden.

hmm. jag har oxå en skitgris till dam. men för mig blev det mycket bättre med superpackad bädd! :O
förut så var det bara att stormocka hela boxen varje dag. låg skit å piss överallt -__- 1 bal torv var 3-4 dag.
hon gick runt i boxen i mitten, å allt låg i hörnen och inget i mitten förutom skit. så jag la ''all'' torv i mitten. och så började hon göra sin egna bädd :O så nu så har hon tjock bädd med massor av torv. lägger nu in 1torv på ca 1,5 =) och tar bort all lös torv från bädden och lägger i mitten. funkar super på henne.
men jag gillar inte när någon annan mockar hennes box, som inte gör som jag. då ser det inte så soligt ut dagen efter..
lycka till! /annelie

Oj, slutsatsen jag kan dra av den här tråden är att jag trots allt inte har sveriges grisigaste häst :D Fyller på med 1 bal torv 1 gång/vecka...ibland 1½ beroende på vilken rumsrenthetsnivå han ligger på!
Ett tips om du inte redan gjort det är ju att försöka utfodra allt foder och vatten på ett och samma ställe och helst typ lägga hö/hösilaget nästan under vattenkoppen/hinken...så blir det lite mindre blött och lite minder boxvandring iaf. Önskar att alla hästar var som våran shettis, 2 kissfläckar exakt mitt i boxen och 3-4 bajshögar längs sidorna, han är duktig han...

Men jag håller med, det är inte kul med dynggrisar! :devil:

delvis KL

Tack alla för era svar!

Jag ska testa lite olika som ni har gjort och se om något "hjälper"

Tack och lov kissar shettisen på ett ställe och bajsar på ett annat, bara att ta grepen och 1/2 min senare är det färdigmockat!! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 274
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Sundbro
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: bigganl
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 538
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?