Ni med skitgrisar

malinsky

Trådstartare
Hur gör ni?
Hur mkt strö går det åt per vecka?

Jag har haft spån till min, men fick för mig att byta till torv och anlägga en riktig bädd i stället.

Men det spelar ingen roll, han virvlar upp allting och det är bajs och nedpissat överallt.. Att ha bädd där jag inte tog bort kisset var det sämsta alternativ jag någonsinn kom på. Nu försöker jag packa hårt i stället och ta bort allt kiss, men han tar bort allt i mitten ändå, kissar på liiite torv och sprider det sedan runt i boxen. Kanske jag ska uppmuntra till en ny hobby kanske :)

Dessutom kliver hand omkring och dräller med sitt hö så det ligger över hela boxen - vill inte äta sedan, konstigt :angel: .

Jag skulle lätt kunna fylla på med en hel torvbal var 2-3:e dag.. men det blir lite dyrt i längden.

Sv: Ni med skitgrisar

De skitgrisar jag haft som inte gått att ha på bädd så har det gått åt 1 bal spån per dag för den ena, och en varannan dag för den andra :crazy:

Skitgrisen på bädd gör av med 1½ bal i veckan.

Min lilla dam (1,5 år) går det åt minst 2 spånbalar per vecka till.
Dyrt..............
Tips: häng upp höt i ett hönät!

hahahahaha

sorry! (med anledning av övriga utgifter tänkte jag..)

Ok, spännande.... :crazy: Men du har spån? Har du testat torv eller halm?

Hej!

Ena varmblodet är en sån där riktig skitgris och det var helt hopplöst med torvbädden, han bara drog runt allting. Men då gjorde vi så att vi la ut lite halm i hörnen, i små högar liksom, så att han skulle ha något att "bädda" med. Tro det eller ej, men det blev faktiskt mycket bättre. Men sen är han lite udda också :p..

Senast ändrad av en moderator:

hahahahaha

Alex, det var ett uppgivet skratt.. det "ser" lite lätt elakt ut ser jag nu... Som om allt annat inte vore nog.... :o

hahahahaha

Glöm inte att skitgrisen har en väldigt 'söt' oavana tt vandra sönder sin bädd med, det ger ganska intressanta effekter på spånförbrukningen.. :crazy: (Fast om hon INTE vandrar går det en bal per vecka åt henne med, det är vad jag ger alla utom fbldonnan, som ju är så renlig att det är larvigt, hon har mindre box med, och får ½ bal/vecka).

Jag har spån ja. Halm kan skitgrisen inte stå på, hostar då, men gick en bal/dag när hon stod på halm. Det gjorde det åt de tidigare skitgrisarna med, på bädd, utan bädd så gick det 2 balar halm/dag. Faktum är att jag en gång räknade på prisskillnaden mot halm mest på kul, men skilde 250 pix i månaden totalt på två hästar så äsch. (Matte gillar spån bättre med).

And don't get me started on torv.. :crazy: Dels gillar jag inte den miljöpåverkan som torvbrytning ger, jag avskyr att det är mörkt och blir ett torvdamm överallt. Men ffa så får jag grava problem med torven när den torkar och börjar DAMMA. Det är jättefint när man lägger in, men när det blir sommar och torrt och varmt och de inte står inne lika mkt så torkar torven och blir extremt dammig. Jag svor ve och förbannelse när jag la torv i botten som skitgrisen vände upp och det dammade överallt. Provade blöta och allt möjligt men var bara kasta bäddarna tillslut. Jag har torv i uteboxen med (där de står vid boxvila t ex), och samma sak där, får kasta ut allt strö varje vår, och efter ca 2 veckor varje sommar.

Men, nuvarande skitgris går ju ha på bädd, och bara det är underbart. De två tidigare skitgrisarna har ju inte gått ha på bädd (de rör ihop allt och det blir en vedervärdig sörja), och som sagt då jävlar gick det spån (alt halm). Som sagt 4 - 7 spånbalar/vecka, alt 7 - 14 halmbalar/vecka. Per box alltså..hihihoho.. Så i jmf så är ju nuvarande skitgris (K alltså) rena drömmen. Men JAG drömmer om att hon ska sluta vandra och bli lika renligt som sina stallkompisar..

Senast ändrad:

Hur gör ni?
Hur mkt strö går det åt per vecka?

Jag har haft spån till min, men fick för mig att byta till torv och anlägga en riktig bädd i stället.

Men det spelar ingen roll, han virvlar upp allting och det är bajs och nedpissat överallt.. Att ha bädd där jag inte tog bort kisset var det sämsta alternativ jag någonsinn kom på. Nu försöker jag packa hårt i stället och ta bort allt kiss, men han tar bort allt i mitten ändå, kissar på liiite torv och sprider det sedan runt i boxen. Kanske jag ska uppmuntra till en ny hobby kanske :)

Dessutom kliver hand omkring och dräller med sitt hö så det ligger över hela boxen - vill inte äta sedan, konstigt :angel: .

Jag skulle lätt kunna fylla på med en hel torvbal var 2-3:e dag.. men det blir lite dyrt i längden.

Vi har torv i stallet. Den största skitgrisen var hingsten som inte lever längre, som gjorde som din ungefär la högarna och kissade lite var som och sen drog runt i det så att blev en enda smet. :crazy: Ny bal minst var femte dag, ibland oftare. Min valack var skitig och fick ny var femte dag, dock inte i klass med hingsten, men inte långt ifrån.

Satsa på sto!!!! Dom är renliga och förbrukar en bal i veckan högst. Lägger högarna på ett enda ställe bara att lyfta ut, och kissar på samma ställe. Enkelt och lätt. Renliga och fina! Så har i stort sett alla ston jag har haft varit.

I o f s har vi ett undantag i stallet fn, en hingst som gör som ston. Men han är nog undantaget som bekräftar regeln, bara. De andra två hingstarna är riktiga grisar och de två valackerna också.

Så - byt häst:idea:

Vi har en skitgris som gör av med en bal per dag i spilta. Det är bara att ösa ut och se glad ut...:(

V
Satsa på sto!!!! Dom är renliga och förbrukar en bal i veckan högst. Lägger högarna på ett enda ställe bara att lyfta ut, och kissar på samma ställe. Enkelt och lätt. Renliga och fina! Så har i stort sett alla ston jag har haft varit.

Hahaha, hohoho, hihihi ;)

Jag har haft tre valacker och tre ston.

ALLA tre valackerna har varit extremt renliga. Kissat på ett ställe, bajsat 'på hög' på ett ställe i bakkant av boxen och inte dragit runt minsta lilla.

Sto nr 1 är den mest extrema skitgrisen av dem alla. Det var henne det inte gick att ha på bädd och gick 1 bal spån/dag åt. Sket och pissade överallt, och rörde ihop allt till en enda sörja.

Sto nr 2 var inte mycket bättre, var i princip en kopia av ovanstående.

Sto ner 3 är en DRÖM. Hon gör som en valack - kissar på ETT ställe i boxen, skiter på hög i bakkant av boxen och rör inte runt ett endaste litet spån.

Haft en del inackorderingar/foderhästar/etc genom åren med, och tyvärr är mönstret detsamma där, nåt enstaka sto har varit renligt, i övrigt skitgrisar. Med valackerna varit små under av renlighet.

Så, jag tror man får försöka strunta i kön och sikta på individ, be att få mocka i en vecka åt den innan du köper eller så ;)

För min erfarenhet är HELT motsatt Flashlights. Så det finns nog inget 'säkert sätt'

Jag har halm till min skitgris , går åt en dryg bal om dagen. I oförsig så äter hon ganska mycket halm också , men hon är fortfarande en riktig skitgris.. trampar alltid ner skiten och har sig , trots att hon har en stor box att stå i! Skiter alltid "över allt" i boxen. Ibland kan det även inkludera vattenhinken :crazy: .

Min häst är också rätt grisig av sig. Det går åt minst 2 bal spån i veckan, oftast 3 nu på vintern när de inte är ute lika länge på dagarna.

Bädd funkar inte, det som fungerar bäst är att ta ut allt skitigt varje dag. Hon är rätt stor och tung och får lätt liggsår så jag brukar ha rätt ordentligt med spån i boxen, slarvar man (oftast när jag ber någon annan att mocka) och inte tar ut alla kisspölar så är det kört, då får man skotta ut rätt många kärror dagen efter.

Ja, det är ett sto, jag har också hört att ston skulle vara renliga :confused: .

Kön har ingen betydelse - jag har haft över 25 hästar och det finns ytterligeter hos både killar o tjejer. Just nu har jag två mycket renliga ston (jag tror jag ska behålla dem..) och ett normalrenligt sto och en skitgris till valack.

Inte min erfarenhet alls!! Stona här är otroliga skitgrisar, den bästa av dom trampar åtminstonde inte sönder sin skit... :crazy:

Min valack är en riktig skitgris.
Skiter typ överallt, det är precis som han har en elvisp med sig i boxen....
Försökte med spån, men då var förbrukningen 4 balar i veckan!
Nu står han på torv, förbrukningen är 2 balar i veckan.
Som en extra bonus så lyckas han nästan alltid att skita i vattenhinken eller krubban.
Det är bara att bita ihop och vänja sig att köra ut typ 2 överfulla kärror om dan!
Fast nu så har jag köpt mockning utav stallägaren, jag sparar massa tid men hon är inte så nöjd...

Hej!
Jag har exakt samma problem som du ju :rofl:
Min lilla gris gör exakt likadant och han är så fin varje dag efter att ha legat i blöt torv...gott luktar han ju också:angel:

Jag har dock inte möjlighet att byta bädd då han är ianackorderad och jag oftast inte sköter mockningen....

På en kurs i somras stod han på enbart halm (ett rejält lager!) då kunde han grisa runt hur mycket han ville och det var ändå lätt att byta ut det blöta och han blev inte lika skitig! I det stallet hade de dock obegränsad tillgång till halmen, så jag vet inte om det kanske blir dyrt för en annan....men det var helt klart det bästa jag har varit med om för min häst att stå på;)

Min valack är en riktig skitgris.
Skiter typ överallt, det är precis som han har en elvisp med sig i boxen....

:rofl: :rofl: :bow:

Malinsky: min är också ganska grisig fast inte riktigt som din. dock var han som din första året, han har blivit BÄTTRE!

Haft honom på halm och spån, samt blandad halm och spån (permanentbädd).

halm: funkar OK, visserligen ingick halm i priset så man kunde vräka ut en massa och ta nytt en massa för samma pris. :angel:
först året var jag tvungen ha höhäck för han drog runt allt och vilel sen inte äta. Men det har försvunnit - numera äter han snällt utan att dra runt höet!

Har honom för närvarande på spån (bädd) och det är inte kul för han skitar ner ganska mycket det går åt 2 balar i veckan.

snart byter vi åter till halm inklusive i priset och det ska bli skönt.

bästa kombinationen jag nånsin haft på honom var spånbädd i botten och halm över. det packade sig rejält och blev väldigt torrt och fräsht, det skall jag ha kommande vinter igen, rekommenderar dig att pröva.

/M

Jag har testat det mesta på min märr. Till att börja med hade hon torvbädd, den gillade hon att gräva upp. Efter det stod hon på spån (ej bädd), då trampde hon runt allt till en enda sörja, gick åt 1-2 balar spån/dag (dyrt med ett spånpris på 55 kr/bal).
Nu står hon på halm och voilà, fungerar perfekt :D nu kan hon bädda ordentligt innan hon lägger sig och i o m att hon kan böka i halmen och hålla sig sysselsatt så tramar hon heller inte runt.
Nu går det på 5 min att mocka :banana: :banana: mot tidigare 45-60 min

Så - byt häst:idea:

Flashlight vi kanske skulle byta märrar ett tag :angel:
Mitt sto bockar dessutom (vid hoppning) :D

Du kanske kan lära henne "fiskpassage", det går inget vidare för mig med det :cry:

Mitt sto är världens största skitgris! Hon skiter överallt och sen rullar hon sig gärna i det:crazy: Allt blir pulvriserat och det är fullkomligt omöjligt att få ut allt!

Nu står hon på torv och jag måste lägga in en ny bal var tredje till fjärde dag. När hon haft lugnare perioder har det räckt med var femte dag.

Hon fick föl i maj och stod då på halm i två månader. Det hjälpte inte! Hon åt och åt och åt och sket förstås ännu mer. Veckorna efter fölning fick jag mocka ut fyra kärror om dagen och lägga in en ny halmbal varje dag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 274
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Sundbro
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: bigganl
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 538
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?