Ni med skäckar, se hit!

bigganl

Trådstartare
Ingen viktig fråga egentligen, mer en fundering: :confused:
Min skäck fäller alltid sina vita fält först. De bruna fälten fäller hon klart senare. Tycker det är lite underligt. Likaså att på de vita fälten liggen alltid hårremmen ner nu under vintern, men där hon är brun står alltid hårremmen rakt ut. Varför är det så? Är det likadant på era skäckar?
Tänker jag logiskt så borde det vara tvärtom. att de vita fälten som tar åt sig minst värme av solen, där borde vara svårare att hålla värmen och därför borde hårremmen stå mera upp där. (mera värmeisolerande)
Snurrig fundering, men vad tror ni? Är det så på skäckar i allmänhet eller är det bara min?

Sv: Ni med skäckar, se hit!

min skäck fäller det vita först. men sen har han tunnare päls där han är vit (övre delen av halsen tex) så man kanske tänker pådet mer för att den pälsen går fortare att fälla.
min är gulbrun på tex nästan hela halsen/bringan/bogen där han har som mest päls och under magen etc. den har inte börjat fälla så mkt än.

Jag ser att min skäck långt ifrån är den enda. Men visst är det lite konstigt. Jag menar, där pälsen är tunnare borde den stå ut mera när det är kallt för att hålla värmen bättre och logiskt borde den tappa den tunnare pälsen efter den tjockare när det blir vår tycker jag.
:)
Äe det någon som har några teorier om detta?

Nu har jag ingen skäck, men min förra ponny var fux, och hon började fälla pälsen på bläsen först...

Intressant! Alltid lär man sig något nytt :p

Ja, just det. Nu när jag tänker efter så var det faktiskt så... det vita först. Och sedan tappade han man på våren också, men bara det vita. (Han hade väldigt tjock man, så det var ju inget som syntes så, men när man ryktar så märker man ju). Men just det där att det vita fälls först, det stämmer verkligen! Undrar varför?! Det är ju skitkonstigt...:confused:

Min fäller också det vita först.
Han har 2 färgad man och hans vita man är mycket tjockare än det fuxfärgade.
Hur är det med era manar?

Mina skäckar fäller oxå det vita först. Mitt vbl fäller bläsen före resten... mkt märkligt... :smirk:

Nu när jag tänker efter så är det precis samma med min häst! Han är mörkbrun med bläs och han fäller jättemycket i ansiktet nu, vita hår överallt :p Men inte alls lika mycket från kroppen.

min är likadan. har en fuxskäck och hon fäller de vita partierna nu men ingenting på de färgade.
är likadant på en fläckig hund jag känner. hon fäller alltid det vita först och sedan det bruna.

Jaha även på hund... Det måste ju ha att göra med pigmenten?

Det förklarar varför Saagas stjärn är så liten på vintern:rofl:

Har snarare märkt att hästarna börjar fälla framifrån och bak. Ofta börjar det då på huvudet antigen de har bläs eller stjärn.
/T

Hm, jag kan inte riktigt hålla med, men jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Tycker att baksidan av bakbenen brukar vara ett sånt ställe där det lossnar fort. Även mellan frambenen. Kanske för att de blir varma där?

fullblods divan fäller sin stjärn först.

Segis lika så fast med sin bläs

Tvärtom på min. Den svarta delen av manen är jättetjock och den vita är tunna strån.

Det skulle vara intressant att få veta vad det beror på egentligen, att de fäller de vita fälten först. Någon logisk förklaring finns säkert.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka