Ni med skäckar, se hit!

Sv: Ni med skäckar, se hit!

Min stora skäck börjar också alltid att fälla det vita i ansikte/hals först. Sen kommer resten. Hon har också tunnare man på den nedre halvan av mankammen mot manken, även om hela manen är vit. Det tunnas ur på sommaren. Mot öronen är manen jättetjock.
Jag funderar som så om det kan vara för att de vita fälten "känner av" ljuset snabbare/bättre än de mörka och att det därför börjar fälla vitt först.:p

Jag har min första skäck nu. Stod och tittade lite på honom i morse och han fäller lika mycket från både det vita och det mörkbruna. Dock, det vita syns att det faller mer än det mörka. Han har lite olika kvalitét på manen. Det vita är silkigare och lockigt jämfört med det mörka.

Kollade fuxen också och hon fäller från båda färgerna men det vita är mer påtagligt då det syns så tydligt.

har en gråskimmel som också fäller mest där han är vitast, spec på huvudet. men en tanke bara: man har ju oftast täcke på kroppen och de får därför inte lika mycket päls där det täcker som på tex ben, hals o huvud och kanske därför som de fäller mer och tidigare där...

Likaså att på de vita fälten liggen alltid hårremmen ner nu under vintern, men där hon är brun står alltid hårremmen rakt ut. Varför är det så? Är det likadant på era skäckar?
Tänker jag logiskt så borde det vara tvärtom. att de vita fälten som tar åt sig minst värme av solen, där borde vara svårare att hålla värmen och därför borde hårremmen stå mera upp där. (mera värmeisolerande) ?

Vet inget om fällningen men angående solen och de olika färgerna. Det kanske är så att solen lättare tar sig igenom de vite stråna och värmer mer. De mörka stråna "skyddar" huden mot strålarna mer än de vita, därför står hårremmen ut...

Bara spekulerar vilt!

Likaså att på de vita fälten liggen alltid hårremmen ner nu under vintern, men där hon är brun står alltid hårremmen rakt ut.

En ponny som jag kände för länge sedan var tigrerad på baken, och "prickarna" stod upp mot resten av hårremmen som var vit. Vad jag minns så var det så året runt. En liten lustig historia är att hästen hade varit ridskoleponny i sin ungdom, och på ridskolan red en blind pojke (tror jag det var), och ponnyn blev hans favorit eftersom han kunde känna fläckarna med handen.:love:

Våran fäller alltid det vita först,men det bruna har alltid längre päls! Så det brukar stå upp högre än dom vita fälten!

Hrrm... Mina vita pållar har börjat fälla vinterpälsen, men inte de bruna i samma stall. Kan ju vara beroende på individ, men intressant att spåna om!

har inte en skäck utan en tigrerad men det är samma sak där med. borstade honom med ryktsten idag och blev alldeles vit!! ingenting av det bruna släppte utan endast det vita.

har dock inte tänkt på om det bara är den bruna pälsen som står upp...

*KL*

Jag har fem araber och en shettis som är vita/grå och de fäller klart mer än fuxen och den bruna just nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka