Ni med SI-leds hästar!

Sv: Ni med SI-leds hästar!

Om hon nu inte syftade på min häst.. som är friskförklarad från sitt problem med SI-leden.

Jag läste din tråd och precis som din så har min häst ibland "tappat" bakbenet, men det härrör som sagt till svaghet i bakknäna. Enligt min veterinär så är det inte allt för ovanligt (stoor unghäst som växt ganska snabbt). Jag har därför anlitat professionell ridhjälp till min häst så att den rids till på rätt sätt med fokus på att muskla/stärka bakkärran så att pålle förhoppningsvis inte ska få problem igen.

Beklagar! :( Har fortfarande inte hört talas om en enda häst som har kunnat leva ett fortsatt aktivt liv - som ridhäst - med artros i SI-leden. Om det nu kan vara någon tröst. Jag har fått ta bort en häst p g a det här för några år sen (den hade fastnat i ett staket 6 år tidigare) och nu står jag här igen med samma soppa. MIN enda tröst är att det uppkom via en olycka, men inte känner jag mig gladare för det kan jag säga. En häst som åker på artros i SI-leden är enligt min ringa erfarenhet helt omöjlig att rehabilitera. Det spelar ingen roll vad man än gör, så fort man börjar galoppera är det ajöss ändå.

*KL*

Det här med att en ET eller kiro skulle kunna fixa till en SI-led som är skadad med en pålagring... Glöm det. Det finns inte på kartan. Jag läser det ena konstigare än det andra hela tiden på detta forum angående SI-leds problematik och i stort sett allt är rena rappakaljan vad det gäller alla under som olika alternativare har åstadkommit. Det enda man kan påverka igenom manipulation är muskulaturen och det är en helt annan sak. En häst med muskulära låsningar kan man hjälpa, men den skall vara ultraljudad av en expert först för annars kan man göra saker värre än vad de var innan! Dessutom är det fortfarande så att det kan vara en ligamentskada som spökar, då skall man absolut inte hålla på och peta i det här området (ländryggen) över huvud taget. Ett skadat ligament som sitter under eller över en SI-led ger samma symptom som en SI-leds skada. Jag begriper inte att det finns ET,s eller kiros som ger sig på en häst med symptom på allvarliga problem i det här området utan att de kräver ultraljud och en veterinär bedömning först. Det är oseriöst! Är det så viktigt att tjäna pengar eller är de helt enkelt så inkompetenta att de tror att de är BÄTTRE än en veterinär? Och alla ni som på fullt allvar tror att era hästar hade en allvarlig skada i en SI-led och det kom en alternativare som svingade med sitt trollspö... Till er kan jag bara säga... Grattis! Förmodligen hade era hästar en muskellåsning som personen i fråga lyckades fixa till. Nån skada i SI-leden lär den inte ha haft i a f. Den leden manipulerar man inte bara sådär. Om man inte kopplar hästen till traktorn eller liknande.

Så "började" det på min häst när jag red på lång tygel i en aktiv skritt. då kunde hon tappa ena bak ibland. Om du väljer att ta ut kiro innan du åker till vet så se till att den inte gör något förutom att känna igenom hästen, innan du vet att det inte är SI-leden läst kryddan`s inlägg :)

Vad tråkigt att du känner igen dig! Läste din tråd. Nu är det ju svårt att säga om det är SI-leden men vist kan det tyvärr.. Skickar PM till dig ang kliniken jag och andra från den här tråden har varit på. Dom är mycket duktiga på detta.

Håller helt med du! Artroser och pålagringar kan aldrig behandlas/läkas med alternativbehandling.
KL
Är man det minsta osäker på om hästen är skadad så ta den till veterinär.. Alternativbehandling är outstanding som friskvård samt att i samråd med veterinär behandla hästen efter diagnos fastställts. Jag var på första kliniken hos en veterinär/kiropraktor, SI-leden låg då fel pga trauma, det betyder att det var musklerna som krampade och drog Si-leden i felläge, precis som Kryddan skriver, dvs ingen skada i själva leden.
Åkte till en annan klinik för några månader sedan (närmare och efter rekommendationer av bekanta), där praktiserar klinikveterinären tillsammans med en ET. Min häst blev först undersökt veterinärt, diagnos svaghet i bakknäna och konstaterade muskulära problem (spänningar), dock ansåg ET att spänningarna inte skulle släppa enbart av dennes behandling och därav blev min häst även sprutad i ryggen. Hem i 14 dgr, avsuttet arbete i skritt och trav, återbesök hos vet och ET, hästen betydligt bättre muskulärt. Behandlad av ET och sprutad (underhudsblistrad) i bakknäna. Hästen har satts igång och tränas nu för fullt igen (mkt intervall galopparbete enligt veterinärens råd), med bra resultat :) Behandlas ff med täta mellanrum av ET för att inte muskelspänningarna ska komma tillbaka och dra korset snett.
Min har som sagt inga kliniska symptom/tecken på SI-ledsproblemen som var i våras, blev dessutom friskförklarad från det i somras. Däremot återkom muskelspänningarna i ryggen, men jag litar fullt på denna kunniga veterinär att spänningarna kom av svagheten i bakknäna.
Och då jag inte är en stjärna att rida (sitter garanterat och felbelastar stackars kusen istället för att räta upp) så har jag överlåtit tillridningen till bättre kunnande, med ett överraskade gott resultat:)

Beklagar! :( Har fortfarande inte hört talas om en enda häst som har kunnat leva ett fortsatt aktivt liv - som ridhäst - med artros i SI-leden. Om det nu kan vara någon tröst. Jag har fått ta bort en häst p g a det här för några år sen (den hade fastnat i ett staket 6 år tidigare) och nu står jag här igen med samma soppa. MIN enda tröst är att det uppkom via en olycka, men inte känner jag mig gladare för det kan jag säga. En häst som åker på artros i SI-leden är enligt min ringa erfarenhet helt omöjlig att rehabilitera. Det spelar ingen roll vad man än gör, så fort man börjar galoppera är det ajöss ändå.

Nej det känns ju inte så hoppfullt precis:( Så jäkla tråkigt att du råkat ut för det igen, vilket elände! Jag kände faktiskt lite som du säger, att "hur fasen ska detta kunna bli bra" det är ju en så pass Aktiv/bärande led att det måste vara jätte svårt att hålla den i frisk när den en gång varit påverkad.

*KL*

Det här med att en ET eller kiro skulle kunna fixa till en SI-led som är skadad med en pålagring... Glöm det. Det finns inte på kartan. Jag läser det ena konstigare än det andra hela tiden på detta forum angående SI-leds problematik och i stort sett allt är rena rappakaljan vad det gäller alla under som olika alternativare har åstadkommit. Det enda man kan påverka igenom manipulation är muskulaturen och det är en helt annan sak. En häst med muskulära låsningar kan man hjälpa, men den skall vara ultraljudad av en expert först för annars kan man göra saker värre än vad de var innan! Dessutom är det fortfarande så att det kan vara en ligamentskada som spökar, då skall man absolut inte hålla på och peta i det här området (ländryggen) över huvud taget. Ett skadat ligament som sitter under eller över en SI-led ger samma symptom som en SI-leds skada. Jag begriper inte att det finns ET,s eller kiros som ger sig på en häst med symptom på allvarliga problem i det här området utan att de kräver ultraljud och en veterinär bedömning först. Det är oseriöst! Är det så viktigt att tjäna pengar eller är de helt enkelt så inkompetenta att de tror att de är BÄTTRE än en veterinär? Och alla ni som på fullt allvar tror att era hästar hade en allvarlig skada i en SI-led och det kom en alternativare som svingade med sitt trollspö... Till er kan jag bara säga... Grattis! Förmodligen hade era hästar en muskellåsning som personen i fråga lyckades fixa till. Nån skada i SI-leden lär den inte ha haft i a f. Den leden manipulerar man inte bara sådär. Om man inte kopplar hästen till traktorn eller liknande.

:bow::bow::bow:

Kanske ska tillägga att det var Highcat som jag syftade på :) , missade att skriva det helt enkelt.

Medveten om en gammal tråd men nu står jag i samma sits. Behandlad häst i först kotlederna bf, därefter knäled bak och nu si-lederna...

Känns inget hoppfull alls :(

hur har det gått för din häst?

Oj, vilka minnen som väcks när jag läser igenom denna gamla tråden. 2½ år sedan jag tog bort min fina Ruben.

Tråkigt att höra om din häst. :(

Undrar också hur det gick för TS.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama