Ni med SI-leds hästar!

Sv: Ni med SI-leds hästar!

Okej, Nu är ju jag väldigt insnöad på min hästs symtom men första tanken som slår mig är att en underhals kommer från en stel och öm rygg. en häst som inte arbetar igenom kroppen med ryggen utan släppet rygg och får hals och huvud i en sådan position att en underhals utvecklas. självklart kan det ju komma av att hästen också har problem med sina hovar men eftersom din häst har problem med rygg och även SI-leder så kanske det inte bara beror på hovarna?

Jag undrar även som föregående vad din häst hade för problem/diagnos på SI?:)

Men vad kul att det har gått så bra med din häst!
:laugh:

De kan nog få underhals av lite allt möjligt, självklart om ryggen gör ont. Men om den blir smärtfri i ryggen och underhalsen eller spänning finns kvar, glöm inte att leta vidare på orsaker. eller om problemen i ryggen inte vill ge med sig
kan det säkert bero på något annat som tex ömma fram hovar. Hela kroppen påverkas ju av ett (kanske till att börja med mkt litet) problem.
Min erfarenhet är att veterinärer är väldigt bra på att stirra sig blinda på just problemet/symtomet och glömmer att ta reda på orsaken till det.

Min erfarenhet är att veterinärer är väldigt bra på att stirra sig blinda på just problemet/symtomet och glömmer att ta reda på orsaken till det.

Synd att du har den erfarenheten för numera finns det veterinärer och kliniker som är väldigt duktiga på den här typen av skador. För mig känns det tryggast att veta vad orsaken är än att bara åtgärda ett symptom. :)

Jaha vad bra. Det var ju en väldigt positiv utveckling. (det var ett tag sedan jag var hos vet med min häst).

Skönt att höra att det finns chans att det kan bli bra efter en behandling.
Min häst har ju också tyvärr fått gå en längre tid med detta, då vi inte uppsökte veterinär förrän långt efter "rodeon". Jag trodde att det var en sträckning/tänjning i musklerna bara eftersom ryggömheten släppte så fort.
Hur fort märkte du skillnad på din häst efter behandlingen, tog det tid för den att komma tillbaka i rätt form? Jag longerade lite försiktigt igår (mest skritt och lite trav) och i början var det lite motsträvigt, men efter en stund så blev det avslappnat i lång och låg form. Normalt så går min häst i bra form redan från början.. Tänkte om de kanske behöver lite tid på sig att vänja sig vid att det inte gör ont/tar emot längre?

Synd att du har den erfarenheten för numera finns det veterinärer och kliniker som är väldigt duktiga på den här typen av skador. För mig känns det tryggast att veta vad orsaken är än att bara åtgärda ett symptom. :)

Håller helt med du :) Min alternativbehandlare hittade dessutom inget fel på min häst utan konstaterade bara ömhet i ländryggen... Medans klinikveterinären såg problemet direkt redan när vi skrittade bortåt på löpgången.
Kliniken jag åkte till var inte min vanliga klinik, utan jag valde en annan just på grund av att den veterinären jag bokade tid hos även är kiropraktor.

nu hade min häst nog... bara fel därbak, men den blev synbart förändrad direkt efter. jo jag känner min häst o då hade jag haft den sen föl- 14 år.. 6 år sen.

När hästen mår dåligt ser den ut som minst 25 år o sedan ett helt annat uttryck- vaken- med- glad..ung.

Håller helt med du :) Min alternativbehandlare hittade dessutom inget fel på min häst utan konstaterade bara ömhet i ländryggen... Medans klinikveterinären såg problemet direkt redan när vi skrittade bortåt på löpgången.
Kliniken jag åkte till var inte min vanliga klinik, utan jag valde en annan just på grund av att den veterinären jag bokade tid hos även är kiropraktor.

Det beror nog helt på vilken person man råkar på när man söker hjälp. Finns mindre bra alternativbehandlare, men även veterinärer. Har man "tur" får man hjälp helt enkelt.

Tack för ditt svar :) Min har också.. bara fel därbak. Ryggen är röntgad UA, ingen hälta alls. Mjuk och följsam i alla leder och muskler.. förutom då denna fördömda SI-led.
Min häst har hela tiden betett sig som vanligt dvs. ung, glad och sprallig. Därav tog det lite tid innan jag förstod att något inte stod rätt till.
Jag hade absolut föredragit att ha en häst som ser ut som en halvdöing så snart den har ont någonstans :) Nu är ju tyvärr de flesta av våra kära fyrbenta vänner experter på att dölja smärta och obehag..

Absolut är det så, dock är den alternativbehandlare jag anlitar erkänt duktig.. så jag tror att det kan missas viktiga aspekter även av duktiga sådana, särskilt med tanke på att alternativbehandlare inte har tillgång till den utrustning som en klinikveterinär har.

Min häst har hela tiden betett sig som vanligt dvs. ung, glad och sprallig. Därav tog det lite tid innan jag förstod att något inte stod rätt till.
Jag hade absolut föredragit att ha en häst som ser ut som en halvdöing så snart den har ont någonstans :) Nu är ju tyvärr de flesta av våra kära fyrbenta vänner experter på att dölja smärta och obehag..

Sån är min häst också. Gör allt han kan för att vara ryttaren till lags...tyvärr....så det tog lite tid för mig också att fatta. Men det är vi nog inte ensamma om, du och jag.

Här kommer lite uppdatering från oss!

Pollen verkar otroligt glad och pigg, öronen pekar framåt hela tiden och hon ska vara med på allt man gör:laugh: Så det känns som om det går åt rätt håll! Jag har klämt igenom ryggen själv och hon är inte alls öm som tidigare, då kunde hon kasta sig bakåt och stampa och vände mot baken. Nu får jag klämma hur mycket jag vill! Hon surade lite i boxen och då provade jag att säga till bestämt NEJ då vände hon bara bort huvudet och suckade helt avslappnat och lät mig hållas utan att bry sig mer:idea:-lampa Började tom dricka vatten!
Jag ber till gudarna att hon blir bra min stumpa!!
En sak är dock hennes svans förning bär den åt höger och där händer det inget.. När jag köpte henne tänkte jag att Araber bär sina svansar åt ett håll men så kanske det inte är? Hur är det med era hästar och svansar?

Har även läst på lite ang massör, men det verkar som om man inte ska göra det eftersom det inte ska vara bra när dom har en inflammation. Men ska ringa vet på måndag och se vad hon tycker. Sen har jag också beställt BOT ryggvärmare. Någon som vet hur ofta/länge man kan ha den på?

Väcker liv i min gamla tråd.. Är lite nyfiken hur det gick för er andra med era SI-hästar?

Tyvärr fick min tjej somna in i våras, Vet konstaterade att hon inte blivit bättre på återbesöket.

Hoppa det gått bättre för er andra.

Till både TS och Speedway: Beklagar med era hästar, vad tråkigt!

Min häst är frisk och fräsch, dock så har jag bytt klinik pga att problemen inte riktigt försvann. Hästen blev på nytt undersökt från topp till tå för ett par månader sedan, som vanligt ohalt men reagerar pyttelite till och från i ländryggen. Denna veterinär (i samarbete med en ET)konstaterade dock att problemen kommer ifrån svaga bakknän, så hästen blev behandlad av ET och därefter sprutad i rygg och bakknän och har sedan dess känts som en helt annan häst. Inga skador eller defekter hittades på SI-led eller någon annanstans.

Gud vad roligt att höra! Hoppas det fortsätter den vägen nu :laugh: Min häst hade ju som sagt defekter och det hade gått för långt.

Men skönt att höra att det kan gå vägen ibland!! :laugh:

Lycka till med din häst nu!

jag har en foderhäst som vi ev misstänker SI-ledsproblem på. Vet liksom inte riktigt vad jag ska göra.. Hon är inte halt. Vart på ett extra klinikbesök där hon longerades o böjdes och allt såg fint ut. Hon hade en skada i hasen då jag tog hem hem henne och fick fö rmig den inte hafr läkt helt, men det hade den. Men jag kan inte släppa att det är NÅT som är knas. Ibland under ridning så "tappar" hon ena bakbenet och "kotar över". Händer kanske max 3 ggr på ett 45-60 min pass. Tränaren sade det kan vara ett tecken på SI-ledsproblem. Min nästa plan är att ta ett kiropraktor för koll.

Har ingen egen häst, men har har praktiserat på häst klinik. Det verkar var vanligt problem och det jag såg där verkar vara bra. Lite läskigt med så lång nål bara.

Men på skolan jag gick på hade dem 2hästar som fick problem med SI-leden. Den ena hade inte problemet innan. Men den andre hade redan haft detta problem och fick ett återfall. Träffade han redan på kliniken omedveten om han skulle komma till skolan. Tyckte det var kul med en häst som jag träffat innan kom till skolan och jag hann rida han en gång. Det var några månader ca 4-5mån ifrån jag träffa första gången tills han kom till skolan. Han hann va med i verksamheten 2-3månader och den andra hade ståt länge på skolan. Sen blev dem dåliga, näst in till samtidigt. Iallafall diagonserades näst intill samtidigt. Tyckte rehabliteringen var kort på dem, men sen ver jag inte vad veterinär har sagt och skolan med. Bägge två blev utdömda och januari iår avlivades dem + en till som hade problem. Verkar va vanligt med dålig utgång?

Men kul för dig som verkar går bra med din häst :laugh: skönt att höra (läsa).

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama