Sv: Ni med SI-leds hästar!
De kan nog få underhals av lite allt möjligt, självklart om ryggen gör ont. Men om den blir smärtfri i ryggen och underhalsen eller spänning finns kvar, glöm inte att leta vidare på orsaker. eller om problemen i ryggen inte vill ge med sig
kan det säkert bero på något annat som tex ömma fram hovar. Hela kroppen påverkas ju av ett (kanske till att börja med mkt litet) problem.
Min erfarenhet är att veterinärer är väldigt bra på att stirra sig blinda på just problemet/symtomet och glömmer att ta reda på orsaken till det.
Okej, Nu är ju jag väldigt insnöad på min hästs symtom men första tanken som slår mig är att en underhals kommer från en stel och öm rygg. en häst som inte arbetar igenom kroppen med ryggen utan släppet rygg och får hals och huvud i en sådan position att en underhals utvecklas. självklart kan det ju komma av att hästen också har problem med sina hovar men eftersom din häst har problem med rygg och även SI-leder så kanske det inte bara beror på hovarna?
Jag undrar även som föregående vad din häst hade för problem/diagnos på SI?
Men vad kul att det har gått så bra med din häst!
De kan nog få underhals av lite allt möjligt, självklart om ryggen gör ont. Men om den blir smärtfri i ryggen och underhalsen eller spänning finns kvar, glöm inte att leta vidare på orsaker. eller om problemen i ryggen inte vill ge med sig
kan det säkert bero på något annat som tex ömma fram hovar. Hela kroppen påverkas ju av ett (kanske till att börja med mkt litet) problem.
Min erfarenhet är att veterinärer är väldigt bra på att stirra sig blinda på just problemet/symtomet och glömmer att ta reda på orsaken till det.