ni med shettis och storhäst i samma hage!?

Em3li3

Trådstartare
Hej!
Som rubriken lyder! :)
Hur gör ni med höet i eran hage?
För att ponnyn inte ska få i sig för mycket eller för att hästen inte äter upp det så ponnyn blir utan.

Jag har en foder"låda" med kompostgaler på till min häst och lådan är säker 150 cm hög om inte högre och där i ligger min hästs hö och ponnysarna har en hage med endast övertråd(I HAGEN) och dit in går dom till sitt hö men nu är det så att min häst äter upp sitt hö på direkten sen går han utanför ponnysarnas lilla mat hage och blir sur för dom har mat kvar och inte han.

Så nu är den stora frågan, kan ja få lite tips om hur ni gör.

Ska tillägga att min kille är ca 173 cm i manken och står tillsamman med 3 shettisar :) Så hö givan skiljer sig lite ;P

Tacksam för svar!
MVH

Sv: ni med shettis och storhäst i samma hage!?

Vi har alla i samma hage och har hö i småmaskiga hönät.
Eftersom alla motioneras, även shettisen, så blir hon inte fet för det.
Dessutom är dom vana vid att det alltid finns hö så dom äter ganska lugnt.

tack för super snabbt svar!

Min häst får som i typ ett nät bara att det är en hel täckande låda med kompostgaller som lock som sjunker ner eftersom det blir mindre, och shettisarna har småmaskiga hönät, men om min även skulle få ett hönät vilken storlek på maskorna skulle vara ett bra mått?
Tack!

Va är problemet? Så länge han inte går igenom tråden så får han väl vara "sur" då. Livet är inte rättvist ;)

Äh, krångla inte till det för mycket...
Så här gör jag:
hohack2.jpg

gammal bild men jag gör fortfarande likadant, 6 år senare
mina shettisar är runda och goa, men inte mer än så (den fetaste jag har är fuxen - hälften fullblod - som står bakom höhäcken...)

sägersom nån innan...äch krångla inte.. jag ställer av mina hästar på vintern å allagår på fri tillgång alltfrån min mini shettis tillilänningar å travarna äter från samma bal. visst dom blir lite rundaom magarna (isisarna) men inte tjocka å andra sidan vad gör den när dom ej rids..å ridsdom blir dom ej tjocka =)

Hej!

Jag har också en sån krånglig mix.... En minishettis, ett kallblod och ett varmblod. Varmblodet ska ju peta i sig mer än de andra två tillsammans på en dag... ;)

Jag har faktiskt gjort så att jag gått mot alla konstens regler gällande att man ska fördela högivan så mycket som möjligt under dygnet. Jag lassar på fri tillgång för varmblodet mellan kl 19-07 inne, medan de andra två får "normal" ranson. De stora äter ju mycket fortare än shettisen, så när de får 7kg ute på morgonen har jag faktiskt tagit tid; de stora hinner peta i sig 3kg var medan shettisen hinner med 1 kg :P
De får dessutom maten i slowfeed-nät, så de har ändå att pyssla med ett bra tag.

Kanske inte opimalt, men det funkar fint för mina hästar, och alla är fins i hullet:)

Ställer bara ut en bal, ponnyn är lägst i rang så hon får inte i sig så mycket och sen får hon bara halm inne på natten :)

KL

så här såg min ut efter ett par månader med hel bal i hagen, trots lägst i rang och med småmaskigt nät runt balen... :crazy:

1lucia2010.jpg

Alla klarar inte ens begränsad fri tillgång...

Men som någon skrev, vad är problemet? Så länge storhästen inte tar sig in till shettisarna eller?

Min går med tre stora hästar. Alla får två kilo var till lunch, så även shettisen. Då han är bland de högsta i rang och han är allas kompis så delar alla glatt med sig när hans tagit slut, om det finns något kvar.

Kolla med Gävle Nät! Dom har mycket billiga nät och massor att välja på :)

Vi har 2 smhn nät på varandra åt Gledi och Q för det räcker inte med 1, dom lär sig tekniken superfort ^^ Jag kan tänka mig att Bosse har lärt sig tekniken med kompostgallren och får ut maten alldeles för fort så att fixa nät med mindre hål borde funka, ett tag iaf ^^

Hej!

Jag har också en sån krånglig mix.... En minishettis, ett kallblod och ett varmblod. Varmblodet ska ju peta i sig mer än de andra två tillsammans på en dag... ;)

Jag har ungefär den krångliga mixen också och har löst det på ungefär på samma sätt, dvs den ädla som behöver mer mat får passa på att äta ordentligt inne i boxen nattetid istället. Funkar hur bra som helst :).

När Wiktor (shettis, 90cm hög och väger runt 165 kg, svårfödd och kräsen) gick med stora hästar i hagen fick alla samma mängd mat till lunch (2 kg), och sedan reglerades det inne i boxarna så de stora fick så mycket de behövde. De stora hästarna kunde få upp till 8 kg på kvällen och ofta fick de 4 kg till middag + några kg på morgonen.

Jag gör på samma sätt nu när Wiktor går med en shettis som blir tjock på luft. De får 1 kg till lunch ute (räcker ca 2 - 3 timar ute i hagen) och så reglerar jag givorna inne efter deras behov. Fri tillgång på hö i nät till Wiktor, begränsat med hö så långt det går + fri tillgång på halm i nät till den andra.
Alla andra hästar i stallet får samma mängd till lunch, och då 2 kg var. Det är unghästar, ston med diande föl, gamla hästar, lättfödda hästar och svårfödda hästar. De flesta halvblod, men även några ridtravare + några ponnyer. Jag har eget foder till shettisarna och kan ändra bäst jag vill.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 883
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama