Ni med ridtravare som passar!

M

Minime

eller kanske nån islandsmänniska vet? ;)

Mitt sto hade slutat ta pass som hon gjorde mkt i början...men nu har hon börjat igen!! :mad: Och jag känner att jag går i atomer snart om hon fortsätter som hon gjort nu. Det är om möjligt ännu värre nu...
Har ni travare som passar? Hur gör ni för att bryta det? Jag kan knappt få min dam att sakta av till skritt från pass. Plus att hon stirrar upp sej och blir alldeles stressad. Höjer huvudet rejält (nästan så hon nockar mej), andas stötvis. Man akn nästan se paniken i ögonen på henne!! :( Och allt jag kan göra är att ge henne eftergift och bara sitta och åka med en stund i pass tills hon lugnar ned sej och tar skritt. Då kan jag korta av henne och fortsätta jobba henne igen.
Kan man driva en häst ur pass upp i trav??
 
Sv: Ni med ridtravare som passar!

Jag rider ju islandshäst, och har ingen erfarenhet av ridtravare - men det kanske kan ge några tips ändå?!

Har femgångare och för mig är ett ändrat gångarts/ rörelsemönster en signal om att något har hänt. Det kan vara negativt (hästen har ont) eller positivt (vi har utvecklats ;) ).

Fundera på NÄR det händer. Grovt generealiserat kan man säga att pass är skjutkraft (vilket även en travare bör vara bra på?!) och det ÄR svårt att sakta av jämfört med från en undertrampad/ bärig gångart.

Att driva på in i trav eller galopp ser jag därför inte som en lösning, man vill ju rida dessa gångarter bärigt och i balans. Med "löpskalle" i bagaget så tycker jag att man skall öva mera på enkla signaler och grundlydnad (vilket är precis vad även min häst har behövt). Att gå, stanna, svänga osv ska ju inte vara en kamp - då blir det grymt svårt att fortsätta utvecklas.

Min häst tog förut passen i kurvor etc (från trav eller galopp) där han inte orkade gå bärigt. Grundträning i skritt för att stärka hästen och inte för svåra krav i början har gett oss mycket, och nu är problemet i princip bortarbetat.
 
Sv: Ni med ridtravare som passar!

Tack för svaret! :bow: Kunde nästan förstå att iden att driva henne ur passen inte skulle fungera nåt vidare... men man måste ju fråga! :smirk:

Med "löpskalle" i bagaget så tycker jag att man skall öva mera på enkla signaler och grundlydnad (vilket är precis vad även min häst har behövt). Att gå, stanna, svänga osv ska ju inte vara en kamp - då blir det grymt svårt att fortsätta utvecklas.

Grunderna har hon redan, och hon går jättebra (med hennes mått mätt) större delen av träningarna, men när hon tar pass så blockeras hon nästan. Man kan inte bryta av till skritt, bara lugna tempot om man har tur, inte svänga, ingenting... sen när hon fått lugna ned sej själv så är allt som det var innan; hon lyssnar på mina hjälper hur bra som helst! Precis som om inget hänt.
Har låtit massören kolla igenom henne men hon hittar inget som skulle kunna orsaka detta.
 
Sv: Ni med ridtravare som passar!

Eftersom hon inte har ont, försök fundera på ifall passen kommer efter något krävande (som dock gått bra) eller om det är när hon kommer ur balans, t ex trav genom hörnpassering där man tappar bakdelen, så att du kan förekomma läget lite och därmed undvika att det inträffar så ofta.

Det kanske rent av hindras av att ni "pustar" lite och varvar ner något varv i skritt innan ni fortsätter träna, så att man liksom nollställer innan nästa set av övningar.

Öva också på tempot i gångarterna. Alltså kort - mellan - ökad. Det kan vara nog så svårt i början, och allt kan inte göras på bana, men du måste ju kunna ha hästen i rätt gångart, rätt riktning/vägval (även små sidoförflyttningar räknas), rätt tempo osv innan du börjar öva mera samling. För om hästen svarar på detta blir det lättare att samla, och man kan anta att det finns lite muskler att understödja mera samling med om man säger så. Nu är detta grovt förenklat för att inte skriva en uppsats - men jag hoppas att idén/ tanken går fram?
... och självklart får du utvärdera denna efter dina erfarenheter ;) ...
 
Sv: Ni med ridtravare som passar!

Minime skrev:
Har ni travare som passar? Hur gör ni för att bryta det?
Kan man driva en häst ur pass upp i trav??


han passar sällan numera.
jag gör halt och börjar om.. börjar han passa så gör jag halt igen, osv (samma sak om han taktar)
ja man kan driva upp dom i trav men det är bättre att gå ner en gångart än upp en..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 641
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
Ridning Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det...
Svar
16
· Visningar
2 683
Senast: Ingela_S
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp