Ni med reumatism...

Brassneck

Trådstartare
...hur började era symptom? Och hur gamla var ni?

Jag har de senaste två åren fått värk i fingrarna från och till, speciellt när det är kallt. Får ont när jag ansträngt dem lite, även om samma ansträngning inte orsakat smärta tidigare. Fingrarna rätas inte ut av sig själva när jag har gjort en knytnäve utan är liksom fortfarande stängda. Ofta trött i händerna. Även käkleden gör ont och är stel ibland. Häromdagen fick jag helt utan anledning jätteont i leden där lilltån sitter fast i foten, blev svullen och röd. Som om jag slagit i den jättehårt fast jag inte har det.
Insåg idag att min mormor hade reumatism så kanske att jag har det....?? Jag är 39 år.
Såklart kommer man på sånt här på en fredag så man riktigt kan oroa sig över helgen innan man kan ringa vårdcentral....
Samtidigt känns det fånigt att ringa VC för att man har lite ont i fingrarna??

...hur började era symptom? Och hur gamla var ni?

Jag har de senaste två åren fått värk i fingrarna från och till, speciellt när det är kallt. Får ont när jag ansträngt dem lite, även om samma ansträngning inte orsakat smärta tidigare. Fingrarna rätas inte ut av sig själva när jag har gjort en knytnäve utan är liksom fortfarande stängda. Ofta trött i händerna. Även käkleden gör ont och är stel ibland. Häromdagen fick jag helt utan anledning jätteont i leden där lilltån sitter fast i foten, blev svullen och röd. Som om jag slagit i den jättehårt fast jag inte har det.
Insåg idag att min mormor hade reumatism så kanske att jag har det....?? Jag är 39 år.
Såklart kommer man på sånt här på en fredag så man riktigt kan oroa sig över helgen innan man kan ringa vårdcentral....
Samtidigt känns det fånigt att ringa VC för att man har lite ont i fingrarna??
Dina symtom kan vara tecken på reumatisk sjukdom tex ledgångsreumatism (RA) eller psoriasisartrit. Du gör helt rätt i att kontakta din vårdcentral till veckan så de kan göra en första bedömning och vid behov skicka remiss till en reumatologimottagning. Beror dina symtom på reumatisk sjukdom är det viktigt att få diagnos och behandling snabbt för att undvika kroniska förändringar i lederna. Det finns idag många bra läkemedel att prova även om det ibland kan ta lite tid att hitta rätt.
/Sjuksköterska på reumatologimottagning

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
829
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen... 2
Svar
29
· Visningar
3 733
Senast: moiran
·
Hästmänniskan Nu är det jag som undrar lite... För 14 dagar sedan ramlade jag av hästen, landade hårt rakt på ländryggen. Svanskotan klarade sig som...
Svar
14
· Visningar
6 396
Senast: Yasmine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023