Ni med normal-smala travare

E

Egonson

Vad har ni för sadlar? Bomvidd? Drar de quarterbom, tycker semi ser så smala ut.

Sv: Ni med normal-smala travare

min travare är nog ganska bred, men eftersom han är ganska liten också så passar han bra i quarterbom, dock så har jag en full-quarterbom just nu, men som jag paddar upp framtill.... men jag vet även andra travare som passar bra i semi... de beror en hel del också på vad det är för märke på sadeln om det är semi- eller quarterbom du behöver... så det bästa är (som vanligt) att prova sig fram för att hitta den som passar bäst... ;)

Ja det är det ju alltid men jag tänkte om man kunde snappa upp lie att ha som riktlinjer :p

Har ju egentligen väldigt god tid på mig att prova eftersom jag inte tänker köpa w.sadel nu utan det får bli en engelsk sadel till att börja med.

Jag har haft semi (okänd märke men en bra kvalitet) i en western sadel men mest använder jag en Aus. Stock sadel, den passa ganska bra. Tyckte att semi passade inte över ryggen rätt. Men nu har jag en pad som är själv "inflatable" (uppblåsbar?) och att jag kan placera shim bitar precis vart jag behöver det, så nu kan jag använder en full bom (Rocking R) på honom.

Jag tycker semi låter mer lagom till normal-smala travare. Min travare är minst sagt ganska bred, och jag är ganska säker på att sadeln har quarterbom.

semi, full etc ska man egentligen sk*ta i då det är hur "svängd" den är i "midjan" och Gulletbredden som är intressant.
alla märken har olika benämningar, vilket kan vara semi i ett märke och full q i annat och därför ska man INTE haka upp sig på om det är en semi eller inte!

Det är väldigt individuellt även för "normal-smala" hästar. Om man jämför med min förra häst (vbl-travare, ja;)) som var oerhört grov efter träning (misstogs för kallblodstravare ett par gånger:crazy: ) men smal över själva ryggen. Han kunde ha semi...medan en hyresgästs högbenta älglika vbl-travare var smal som en stör men lite bredare över bog och rygg så han måste ha Full QH. Det går inte att säga nåt generellt, alltså:cool:

Precis vad jag tänkte. Men fick inte ut det. Som sagt en semi passade över manken men inte ryggen på min. Heller har den passande över ryggen, för jag kan fyller/bygga upp bakom skulderbladen efter om det finns för mycket plats. men svårare att fixa en sadel som inte passa ryggen om det är för trångt...

Ah det blir svårare och svårare. Jag har nyss fått hum på engelska sadlar och nu försökar jag klura lite på westernsadlar. Lusläser hela buke :cool:
Tänkte försöka åka till en utprovare till våren men vore kul att bilda sig en egen uppfattning så man kan kolla lite själv också.

Så här ser kusen ut helt omusklad. Hoppsadlen på bilden lånar jag av syrran, den är rak och ca 90 grader vid.. Syns inte alls på bilden men den passar honom bra.

Dom nedersta bilderna är nyast. Tycker inte han är jättebred över själva ryggen heller? Utan ganska jämn snarare.

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPOMJPKQJMM

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt individuellt även för "normal-smala" hästar. Om man jämför med min förra häst (vbl-travare, ja;)) som var oerhört grov efter träning (misstogs för kallblodstravare ett par gånger:crazy: ) men smal över själva ryggen. Han kunde ha semi...medan en hyresgästs högbenta älglika vbl-travare var smal som en stör men lite bredare över bog och rygg så han måste ha Full QH. Det går inte att säga nåt generellt, alltså:cool:

Ja jag förstår att det är svårt. Hoho, min lille plutt kan nog inte tas för en kbl.travare, han är lite klen för det ;) Sen kanske om han sätter en jädra massa muskler :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 569
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 053
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka