Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?
Jag har som sagt ingen av mina hästar försäkrad. En hade jag försäkring på, eftersom den var utlånad på livstids foder till min bästa kompis. Jag ville inte att vi skulle behöva landa i en situation där vi båda ville ta ansvaret för att betala veterinärvård och bli oeniga (risken att hon inte skulle vilja betala är obefintlig).
Hästen blev akut avlivad i somras, som 25-åring, pga en sparkskada med fraktur.
Jag har betalat in ca 15000kr i försäkringspremie för honom, inte tagit ut ett öre. Ingen livförsäkring vilket höll nere kostnaden, förstås. Dessutom islandshäst, som legat ganska lågt i premie.
Under mina 15 år som vuxen hästägare, har jag haft veterinärkostnader på 5000kr för en svårt sjuk häst som sedan repade sig själv, sammanlagt 10000kr för tre kastrationer (som inte skulle ha täckts av försäkring, uppenbarligen) samt lite vaccinationskostnader.
Alltså på femton år och numera sexton hästar, fem tusen kronor i kostnader som skulle täckts av försäkring.
Vad som händer imorgon vet jag inget om - det kan hända mycket över en natt.
Men som sagt, det är en övervägning om vilken ekonomisk risk man vill ta: att "göda" försäkringsbolaget och betala in för att täcka andra hästägares behov av veterinär, eller att vänta och ta sina egna kostnader när de kommer.