Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

MrsScabtree

Trådstartare
Nu är det bestämt att jag och karln ska skaffa oss en Maine coon, vi ska bara vänta på att "vår" kull ska födas :) Jag vet inte exakt när det blir, men inom ett år bör kullen vara född och jag vill gärna vara väl förberedd då det ändå var ett tag sen sist vi hade katt.

Ni med pälskatter, hur ofta badas dem? Jag har nu fått träffa ca 10 olika katter och märker att det skiljer något enorm i pälskvaliteér. Hur ofta kammar ni? Jag sköter gärna pälsen ordentligt, hur ofta måste jag kamma för att undvika tovor?

Vilken toalett använder ni? Jag har funderat på pee-wee men har hört att många katter inte vill vara i den? Dessutom är den ju vansinnigt stor och inte den finaste kattlådan.

Hur vänjer man in en kattunge på Barf? Jag barfar hundarna och hade gärna gjort likadant med katten. Vom og hundemat ska mig veterligen snart lansera kattmat vilket låter suveränt. Men jag vill ändå kunna slänga åt katten ben mm.

Hur aktiverar ni era katter? Vi kommer att inreda vår balkong/altan med lite trädstammar och rör med sisalrep och jag kan tänka mig att gå ut med katten i koppel och naturligtvis leka med den.


Hur ensamtränar ni katten och hur lång tid låter ni det ta?

Sist men inte minst, en fråga till ffa maine coon folket. Hur är era katter i temperamentet? Blyga? Tuffa? Lägg gärna in bild :)
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Ska du inte ställa ut katten behövet du inte bada den. Ska du borsta så borsta aldrig den torr utan spraya först med balsam eller speciellt borstmedel. Normalt kräver en Main Coon ingen pälsvård så det gör man mest för att mysa lite med katten. Om de gillar att bli borstade vilket alla inte gör.
Min MC är otroligt social både mex människor och med andra katter.
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Varför spraya?

Jag har av flera uppfödare fått höra att jag ska kamma katten iaf 1-2 ggr/vecka om jag vill hålla pälsen i fint skicka (vilket jag vill). Berätta mer om din MCO, bild?
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Jag fick lära mig att inte borsta utan spray på utställarutbildning men jag har en mjuk borste som jag använder torrt.
Min tjej är ca 18 månader och champion. Nästa steg är international champion men då måste vi ställa i utlandet så det blir i höst hoppas jag. :)
Hon gillar när det händer saker och stortrivs i sin utegård även vid regn.
Bild kommer strax.
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Vilken toalett använder ni? Jag har funderat på pee-wee men har hört att många katter inte vill vara i den? Dessutom är den ju vansinnigt stor och inte den finaste kattlådan.

Jag använder en vanlig kattlåda med tak plus en vanlig låda inbyggd i en byrå. Använder Pussis klumpande sand.

Hur vänjer man in en kattunge på Barf? Jag barfar hundarna och hade gärna gjort likadant med katten. Vom og hundemat ska mig veterligen snart lansera kattmat vilket låter suveränt. Men jag vill ändå kunna slänga åt katten ben mm.

Jag brukar bara börja erbjuda nya katter BARF parallellt med att de får den mat de är vana sedan tidigare och än så länge har det inte varit ett problem. Kattungar i synnerhet brukar vara mycket öppna för ny mat.

Hur aktiverar ni era katter? Vi kommer att inreda vår balkong/altan med lite trädstammar och rör med sisalrep och jag kan tänka mig att gå ut med katten i koppel och naturligtvis leka med den.

Nu har jag fyra stycken (vilket är för många) så de aktiverar varandra. Dock har jag en innätad balkong med "spanarplatser" och så har jag pingisbollar överallt samt fjädervippor jag drar fram ibland.

Hur ensamtränar ni katten och hur lång tid låter ni det ta?

Har inte haft bara en katt på väldigt länge och jag har en ras som generellt inte mår så bra av att vara ensamma längre stunder så här är jag inte till någon hjälp.
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Min hona har så fin pälskvalité så egentligen skulle jag inte behöva bada henne - om det inte vore för att hon var frälst i att äckla ned pälsen med annat. :p Nu ska dock denna donna ställas ut och därför är det bra att hon är van vid att badas.

Jag anser att just badandet är lite efter tycke och smak. Det finns inget som säger att man måste bada en katt bara för att den är långhårig. Har man dock en katt med t.ex fettsvans kanske man vill bada den för att hålla pälsen ren. Min syster har en hona som haft "problem" med fettig svans och den badades ungefär en gång i månaden och tvättades med Groomers Goop. Just den honans fettsvans har dock sakta försvunnit när hon blivit äldre och jag har hört från andra Maine Coon ägare att den tendenserar att försvinna när katten kastreras, har dock ingen egen erfarenhet av det ännu.

Hur ofta man bör borsta tycker jag också beror mycket på pälskvalité. Har haft och mött katter som måste borstas upp till två gånger om dagen. Min hona, om hon håller sig borta från kladd, räcker det att borsta ungefär varannan var tredje dag och hon har inga direkta tovor (mer än kladdtovor när hon rullat sig i något :p).

Mina katter har klätterträd och leksaker, dessa leksaker duger dock sällan utan det är roligare att leka med mina pennor och smink-paddar. Dessutom går mina katter på koppelpromenader och jag försöker komma ut varje dag en stund. Eftersom jag har flera katter så aktiverar de varandra väldigt bra själva och kräver sällan min uppmärksamhet, utöver det jag redan gör med dem, mer än för gos och kel framför tv'n.

Maine Coon är ju lite som en hund på det viset, får de följa med ut gör de det gärna och de som har möjlighet att ha sina MCO ute har ofta en trogen kompis i hälarna på promenader.

Jag har en PeeWee låda framme just nu och när jag bytte in till den valde mina katter själva att gå dit framför den andra lådan. SÅ här uppskattas den, både av mig och av katterna. :)

Jag har flera katter så jag har aldrig behövt att ensamträna en kattunge, kan tyvärr inte hjälpa dig i den frågan.

Grattis till ett härligt rasval (inte alls partisk ;)) och lycka till med den kommande kattungen! :)

(Får man vara nyfiken och fråga vilken uppfödare ni har valt? Det går jättebra att skicka ett PM eller strunta i det om du inte vill! :) :p)
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Här kommer den utlovade bilden på min Tös. :laugh:
tosen.jpg
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Hej
Jag tror faktiskt att hon vet att hon är snygg. Stilar lite på utställningarna vi varit på.
Hon komme från Optimus se på optimus.inc.se jag är stolt fodervärd för henne och hon är en riktig vilde.
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Japp, en hona precis i min smak. Vackert typad tycker jag! :)
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

En sak du får vänja dig vid med en MC i hushållet är att ha en katt som apporterar och som gärna gömmer undan sina byten. :D
Här hemma hittade jag en gömma med ett stort antal strumpor.
 
Sv: Ni med Maine coon ( och en massa andra frågor rörande katter)

Jo, dom är speciella :) Mamma har ju en grabb, Bailey:

bailey_landet2.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp