Ni med magsårshästar

Apollo

Trådstartare
Vi ger Gastrogard och har precis börjat. Men fick tips om Pro Equo, är det nån som ger det?
Kan man ge båda samtidigt eller "tar det ut varandra"?

Vi ger Gastrogard och har precis börjat. Men fick tips om Pro Equo, är det nån som ger det?
Kan man ge båda samtidigt eller "tar det ut varandra"?
Det vettigaste utifrån att er häst diagnosticerats med magsår är väl att ni konsulterar veterinären om vad lämplig behandling är ?

Gastroguard är en behandling mot magsår, Pro equo är förebyggande.
Pro equo är alltså bra att ge när hästen är frisk från magsåret, men ska inte att ges som medicin mot magsår. Jag hade väntat tills behandlingen är avslutad med att ge förebyggande behandling, rådgiv med behandlande veterinär annars :-)

Gastroguard är en behandling mot magsår, Pro equo är förebyggande.
Pro equo är alltså bra att ge när hästen är frisk från magsåret, men ska inte att ges som medicin mot magsår. Jag hade väntat tills behandlingen är avslutad med att ge förebyggande behandling, rådgiv med behandlande veterinär annars :-)
Det vettigaste utifrån att er häst diagnosticerats med magsår är väl att ni konsulterar veterinären om vad lämplig behandling är ?
Självklart gör jag inget utan att konsultera min veterinär. Var nog mer intresserad/nyfiken om någon fått rådet att ge båda.

Jag fick rådet att fortsätta med Andapsin en månad efter gastroguard behandlingen, sedan har jag gett linfrö dagligen oktober-april i förebyggande syfte, min tål inte socker längre heller utan får bara lusernpellets och hösilage.

Pronutrin, om det hette så ska tydligen också vara bra för eftervård av magsår. Får jag fråga om magsåret är kollat med gastroskopi?

Pronutrin, om det hette så ska tydligen också vara bra för eftervård av magsår. Får jag fråga om magsåret är kollat med gastroskopi?
Nej inte än. En gastroskopi är gjord för länge sen men då visade det inget. Men alla symptom finns och vi börjar här då hon har grymt dålig aptit och detta händer vid förändringar.

När min häst stod på Ultuna i höstas sa de att Gastrogard än så länge var det överlägset bästa mot magsår på häst. Så jag skulle ge den kuren klart innan jag mixtrade med andra medel. Mot slutet av kuren skulle jag, om jag var du, ringa och rådgöra med vet.

Hur länge ger ni Gastrogard? Står 28 dygn full dos + 28 dygn 1/4 dos på paktetet, men min vet skrev endast ut 7 dygn full dos og 14 dygn 1/2 dos... :confused:

(Ursäkta för trådkap)

Hur länge ger ni Gastrogard? Står 28 dygn full dos + 28 dygn 1/4 dos på paktetet, men min vet skrev endast ut 7 dygn full dos og 14 dygn 1/2 dos... :confused:

(Ursäkta för trådkap)

Gastrogard är en extremt dyr medicin, så kanske är därför de ordinerar en kortare kur? Hur länge den behövs tycker jag är otroligt olika och det beror helt säkert på om hästen bara tillfälligt har lite känslig mage som retas av för mycket syra eller om den verkligen har stora sår.

(Ursäkta för trådkap)
Min fick en vecka hel, en vecka halv dos, precis som din. Han var bra efter det. Gastrogard måste fasas ut enligt Ultuna men det vet jag veterinärer som "missat" att säga.

Gastrogard är en extremt dyr medicin, så kanske är därför de ordinerar en kortare kur? Hur länge den behövs tycker jag är otroligt olika och det beror helt säkert på om hästen bara tillfälligt har lite känslig mage som retas av för mycket syra eller om den verkligen har stora sår.

Det tror egentligen jag med, men funderade på om det var vanligt...?

Nej inte än. En gastroskopi är gjord för länge sen men då visade det inget. Men alla symptom finns och vi börjar här då hon har grymt dålig aptit och detta händer vid förändringar.

Okej, är det förändringar i fodret som du menar? har varit med om att veterinär sa att hästen troligtvis hade magsår. Fick köpa den så "billiga" gastrogarden och ge till hästen. Vid gastroskopin påvisades inget magsår. Hur gammal är din häst?

Okej, är det förändringar i fodret som du menar? har varit med om att veterinär sa att hästen troligtvis hade magsår. Fick köpa den så "billiga" gastrogarden och ge till hästen. Vid gastroskopin påvisades inget magsår. Hur gammal är din häst?
Nej förändringar som att kompisen flyttar, nyårsmällare etc. Hon är 16 år. Detta har kommit och gått sen i somras men inte så här.

Efter en vecka så åt min sitt hösilage som en vanlig häst ska, alltså inte som spagetti utan tuggade den, krampen/surhet vid flank/virveln försvann efter ca 1,5 vecka.

Hur lite/mycket åt din? Vår har inte ätit på många dagar, mer än småsmulor och dricker inte. Fått två omgångar Gastrogard. Vetten har varit ute två gånger och nu blir det nog en resa in på klinik i kväll.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
737
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama