Ni med lösdrift och fri tillgång

sissu

Trådstartare
Är det några som har haft lösdrift ett tag och som hunnit prova på både hö och hösilage och givit fri tillgång?

Upplever ni någon skillnad i spill och åtgång beroende på hö och hösilage? (Bortse från foderbord eller giva direkt på marken)

Har själv lösdrift igen men har börjat fundera på om det är lämpligt att ha hösilage eller om det är för gott.
Visst spill har det ju blivit vilket vi åtgärdar för var ny bal. Men jag upplever att de hela tiden kastar ut det som torkar till och bara äter det som är blött varpå mycket går till spillo. De går i gräshage men äter i stort inget gräs så länge det finns hösilage kvar. Det som de kastat ut skiter och sover de på, så ligghallen är ointressant så länge de kan sova vid foderbordet.

Kompisens lösedrift och de jag haft tidigare har alltid haft hö å jag upplever att där är det mycket mindre svinn (samma foderbord) ngt. mindre kg hö räcker längre/till fler hästar än vad våra större hösilagebalar har gjort.
Hästarna hos kompisen går också i gräshagar och där äter de gräset även mitt i vintern när det är brunt och torrt mellan höätandet.

Alla hästarna i vår lösdrift kan sköta sitt matintag så de står inte konstant och äter men de känns som de lyxkomsumerar och när de inte äter så vilar de istället för att pilla på det gröna gräset som ändå finns kvar.

Så därför undrar jag om ni andra märkt någon skillnad om ni testat både hö och hösilage.

Sv: Ni med lösdrift och fri tillgång

Eftersom hösilage har en betydligt mindre torrsubstans än hö måste ju hästarna äta fler kilo hösilage än hö. Dvs 100 kg hö räcker längre än 100 kg hösilage...

Att hästarna skulle slösa mer på hösilaget än höet har jag inte märkt någonting av. Våra hästar har fri tillgång till både hösilage och halm i hagen och plockar och äter av båda. Vi har ett ganska blött hösilage så jag tror att hästarna äter av halmen för att "torka upp" maginnehållet.

Vi har haft hö i många år på fritillgång och vart jättenöjda med resultatet. Förra året blev vi dock så illa tvunga att köpa hösilage och bita i det sura äpplet. Har aldrig vart en fan av det, men vi lyckades hitta en hösilage med en TS på 84% . Det var ungefär som plastat gräs, man slapp lukten och det var inte blött och snusikt och hästar åt det med glädje (vilket de inte gjort tidigare).
Åtgången märker jag ingen större skillnad på. Men vårat är också en torrare variant.

Om det är blött så blir ju ts mindre och då måste det ätas mer som caballera säger.

Vårt är också av torrare variant varpå översta lagret alltid torkar till rätt fort och det är det som de drar bort och kastar iväg och istället gräver gropar för att komma åt det som är mer fuktigt.
Så det är inte antal kg de stoppar i sig som är problemet utan det stora svinn de orsakar som jag vill komma åt. Å jag har inte balarna helt öppna så att allt legat löst utan försökt att göra det svårt för dem men inte har det hjälpt.

Har nu byggt om foderbordet lite och kommer att ge dem på lite annat vis men fortfarande fri tillgång så får vi se om det kan hjälpa.

Jag har inget bra svar, har bara haft min på lösdrift en vinter, då på hösilage, så jag har inget att jämföra med :), men funderar på kostnaden; där jag bor är det grymt mkt billigare med hösilage än hö, är det så hos er? I så fall borde spillet i sig inte göra något för ekonomin?

Vi kan få tag i både hösilage och hö för ungefär samma summa hos olika bönder. Det skiljer inte så mycket. Baksidan är ju inte bara det ekonomiska svinnet utan även att platsen kring foderbordet blir så otroligt äckligt och förstört för flera år framåt också. Hagen är redan misskött sedan innan så iaf jag vill göra allt jag kan för att den inte ska bli ännu värre.

Från i kväll så har de uppdaterat foderbord och de kommer att få sin tillgång på annat vis än innan så får jag se om det hjälper.

Men är det verkligen vettigt att ha fri tillgång på silage med en hel hage full av fortfarande grönt gräs?

varför inte portionera ut givorna i foderhäcken medans det finns så pass bra med mat i hagen? det är ju inte näringen du vill åt med fri tillgång såhär års förutsätter jag?

såna öppna foderbord är svåra att inte få sjuka mängder spill. skulle rekommendera galler som de får jobba lite på att dra åt sig maten ur.....

Därför att de (unghäst, vbl och min med mycket fullblod i) tydligt visade att gräset som fanns inte var tillräckligt vare sig för att mätta eller näringsmässigt. Första två veckorna i den hagen så var det mer än tillräckligt men på några dygn ändrades det och de fick utpotionerat en period å när inte det var nog så åkte storbalarna in.

Det var just detta att de fick jobba och dra åt sig maten, som också hjälpte till att det blev sånt spill, det fungerade inte på dessa hästar, medan den varianten har fungerat bra på andra hästar på samma foderbord.

Nu har de fått testa en ny variant med samma foderbord och hittils har det fungerat UA med ett så pass litet spill att det inte ens är värt att kalla spill.

förlåt jag är nog lite trög, men hur kan det inte vara tillräckligt med ca 4 fodringstillfällen i stora anpassade givor - varför måste det vara fri tillgång? :confused:

Mitt fullblod går fortfarande ute dagtid i gräshage och äter bara morgon silage och eftermiddags och natt silage. samma med övriga hästar i stallet, ingen är vare sig hungrig eller smal.....

Senast ändrad:

förlåt jag är nog lite trög, men hur kan det inte vara tillräckligt med ca 4 fodringstillfällen i stora anpassade givor - varför måste det vara fri tillgång?

Visst skulle det vara tillräckligt, skulle kunna vara tillräckligt oavsett hur många gånger per dag man än ger beroende på givan. Men att har fri tillgång innebär att man spar en himla massa tid som man istället kan ägna åt hästen, jag är ju istallet för att umgås med min häst inte utföra en massa extraarbete. Varför göra det besvärligare för sig än man behöver?

Nu när ni inte så många kvar i stallet så har ni ju fördelen att ha massor av hagar med återväxtgräs i så jag förstår om de är mindre hungriga än våra som delar på en hage där allt åts upp fortare än den lilla återväxten han med.

förlåt jag är nog lite trög, men hur kan det inte vara tillräckligt med ca 4 fodringstillfällen i stora anpassade givor - varför måste det vara fri tillgång? :confused:

Mitt fullblod går fortfarande ute dagtid i gräshage och äter bara morgon silage och eftermiddags och natt silage. samma med övriga hästar i stallet, ingen är vare sig hungrig eller smal.....

Jag håller med dig
Nu bor jag inte i Norrköping.
Men vårt fullblod går ute dygnet runt och får inget annat än bete. Han går på en vall som är ganska lagom nedbetad. Jag kan inte påstå att han saknar ngt. :angel: det är snarare så att lite mindre av i alla fall energin hade inte gjort ngn skada. Det är min makes häst och han rids ibland ungefär som lätt ridning ellervad det nu kallas för i foderstatsprogram. Men med tanke på magen så hade hanh säkert klarat lite till.

gick på dina pixbox bilder och där hade de gräs upp till kotorna som såg vältrimmat, grönt, rikligt och fint ut, så det var därför jag undrade.

Ja vi har bättre med hagar självklart men har inte nyttjat ngra mera än normalt hittills, då hagarna i sig är så stora. Ingen skillnad mot tidigare år i fråga om det. Gräset har ju ändå den näring den har (eller inte har) den här tiden på året. För mig är det viktiga att de får i sig näring nog att hålla fint hull, och att de har naturlig sysselsättning däremellan som även ger en viss mättnadskänsla och stimulans, oavsett vad gräset egentligen innehåller.
Klart de väljer och blir kräsna om de själva får välja.

Ger man fri tillgång av praktiska personliga skäl är det ju en annan sak, det jag ifrågasatte var behovet hos hästarna själva. Anledningen till detta var att jag tolkade dig som att hästarna svalt, du nämde att det var fullblod i dem osv. Det var det jag undrade över för det lät konstigt att de skulle vara så svultna, även om de fodrades manuellt 4 ggr per dag istället för fri tillgång, och med en hage full med gräs däremellan, oavsett näringsinnehåll på själva gräset.

Senast ändrad:

Jag håller med dig
Nu bor jag inte i Norrköping.
Men vårt fullblod går ute dygnet runt och får inget annat än bete. Han går på en vall som är ganska lagom nedbetad. Jag kan inte påstå att han saknar ngt. :angel: det är snarare så att lite mindre av i alla fall energin hade inte gjort ngn skada. Det är min makes häst och han rids ibland ungefär som lätt ridning ellervad det nu kallas för i foderstatsprogram. Men med tanke på magen så hade hanh säkert klarat lite till.

Skönt med någon som förstår mitt resonemang.

det är ju inte näringen i sig man vill åt sålänge de får i sig det de behöver. dvs går de i en hage med grönt fint gräs, så räcker det mer än väl som bukfylla och stimulans mellan normala fodrings tillfällen. Men det är klart - har de att välja på så är det klart de väljer. Min häst skulle dock aldrig välja silaget framör grönt gräs i hagarna - för att han ska äta silage i hagen krävs att det blir nedbetat. Oavsett om gräset innehåller så mycket näring eller inte i oktober.

Vet inte riktigt hur du trillade in på gräsfrågan när tråden handlade om hösilage och höåtgång..

Men när du ändå undrar, om du kikar på datumen i pixen så kan du också följa gräsets åtgång. Från slutat av augusti då det var megamycket gräs i hela hagen

29095865.jpg

11dgr senare, betydligt mindre gräs över hela hagen

29212907.jpg

29 september ser hagen ut så här, det gräs som för dagen går upp till kotorna är toalettområdena.

29496869.jpg

I min värld är detta inte tillräckligt och har inte varit på några veckor.

För att återgå till grovfoderfrågan så känns det som att det för dagen är löst.

Senast ändrad:

trillade in på gräsfrågan helt enkelt då jag inte förstod problemet att de MÅSTE ha fri tillgång om problemet var att de vräkte i sig oavsett gräset i hagen du skrev om. Kan bara bedöma utifrån det som skrevs, om du tog det som kritik ber jag om ursäkt det var inte meningen alls. Förstód bara inte sammanhanget om det som du skrev var så att de hade massor med gräs men ändå stod spikade vid höhäcken, varför man då inte i stället begränsade givorna så här pass tidigt på hösten.

Jag har mina på fri tillgång på hö (har aldrig provat nåt inplastat) och jag har inget spill på höt då dom har en bra foderhäck i sin ligghall.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka