Sv: Ni med K-snitt
Planerat snitt, för knappa 3 år sedan.
Spinalen lades strax innan 14:00, och Sebastian kom ut 14:06. Kl 14:45 ca, så var jag ihopsydd och klar. Då hade även gynläkaren hunnit plocka ut mina äggstockar för beundran en stund också
Landade på uppvaket vid 15:00, och fick morfin. Det fungerar inte på mig, så jag fick mer och mer och mer. Slutade sen att andas och fick lite bekymmer blodtryck, puls osv och fick stanna kvar en stund extra. Vid 17:00 hade bedövningen släppt helt, och vid 18:30 hade jag installerats på BB.
Vid 20:00 hade dom tagit katetern, jag gick på toa själv och gick korta sträckor. Pappan + min mamma fick dock sköta blöjbyten etc, då jag var så trött av Ketoganet jag fick sen.
Dagen efter, runt 11 på förmiddagen, så tog vi en långpromenad på ca 1 timme samt stannade till och käkade lite mat längs vägen. Ville åka hem, men fick inte för jag var tvungen att ha psyksamtal först då jag låg i riskzonen för förlossningspsykos och/eller depression.
Dagen efter det, fick jag äntligen åka hem. Då hade spenderat det tidigare dygnet med massor av promenader runt stan, för att ha något att göra. Ketogan fick jag första natten, samt en spruta på morgonen efter - sen tog jag inget alls, varken Alvedon eller annat heller.
Väl hemma så lämpade vi över Sebastian på sin mormor, och tog ut hunden på långis. Jag skötte allting själv som vanligt efter det, jag till och med bar in lätta lass med ved. Dom tunga lassen fick dock vänta i ca 2 veckor, tills magmusklerna kändes helt okej igen.
3 veckor efter snittet var jag helt återställd, och kände aldrig av det igen. Hade blivit sydd på insidan, så det behövde aldrig plockas stygn eller något heller. Det var nog det bästa snittet jag hade kunnat få uppleva! Jag var inte "handikappad" alls efteråt, var pigg och glad direkt efteråt, tränade unghunden dagligen precis som vanligt, och hade inga problem att bära, komma ur sängen eller annat liknande.