Ni med hosthästar

S

Skuggabaldur

Min häst fick ju bronkit för 1,5 år sen. Hon har inte tappat nån kondition eller nåt utan är lika pigg och glad som innan. Det enda som märks är att det rinner lite ur näsan och ibland kan hon hosta till om det är väldigt dammigt/fuktigt ute.
I början blev hon hostig om hon inte reds, men nu det senaste halvåret har hon kanske hostat 5-7 gånger allt som allt. Blev så pass mycket bättre efter att jag började med ett örtmedel. Hon har dessutom vilat en del nu, utan att bli hostig.
Går ute dygnet runt.

Det jag funderar på nu är hur pass länge man skulle kunna ställa av en sån häst? Jag har hittat en utbildning som jag väldigt gärna skulle vilja gå. Kruxet är att det är en skola i Nordnorge och det finns inte en chans att pållan kan följa med dit.
Det är start i augusti och slut i mitten av maj och man har höstlov, jullov och påsklov, alltså jag kommer ju hem emellanåt. Den är bara 1-årig dessutom, så så himla lång tid är det ju inte.
Frågan är då vad som är bäst; låta henne vila eller hitta nån som motionerar henne? Hon är lite knepig med gångarterna (islandshäst) så det får ju vara nån duktig om hon ska ridas.
Tänkte om man kunde hitta nån stor, kuperad lösdrift - då rör de ju sig en del iaf. Frågan är om det funkar med hostan... Dessutom lär hon väl bli som en vildhäst...
Många funderingar...
Ni som har hosthästar, hur hade ni gjort? Chansa på vila eller hitta nån som vill rida?
Att sälja henne är inte ett alternativ.

Sv: Ni med hosthästar

en av våra har bronkit. hon går på stor kuperad lösdrift med samtliga andra (5 hästar, blandat val. sto, stort och smått) hon rör sig tillräckligt för att "behålla flåset" ;) och det har inte haft någon betydelse alls att hon haft riktigt långa vilor (promenadrids i mån av tid)

vår blev riktigt bra efter att vi började ge kuren med anis, lakritsrot och timjan som ofta rek. här. tom. vår behandlande vet. är imponerad :) hon har inte ens behövt ventipulmin eller fabrol hela förra vintern (va och undersökte henne på kliniken iaf. en gång på hösten och en gång på våren)

jag hade släppt på lösdrift med daglig tillsyn/hantering om det gällt vår ponny

Vad skönt att det verkar kunna funka med lösdrift för vissa:laugh:! Det hade ju verkligen varit det allra bästa - då hade jag sluppit oroa mig över gångarterna också. Har tagit mig 3-4 år att få ordning på dem, så det är ju inte kul om allt jobb går om intet...
Hur är det med muskler och det, hur fort tappar de allt? Vet att det rör sig om en del månader, men minns inte riktigt exakt. Jag skulle ju kunna rida henne lite lätt när jag är hemma på loven.

Jo, den kuren fick jag tips om här, så det har jag provat. Dock inte nån längre period så jag kan ju inte säga säkert om det fungerar. Men det örtmedlet hon får nu innehåller iaf anis om jag minns rätt.

Nu är det ju långt kvar om jag skulle lyckas komma in på den skolan. Nästa termin börjar inte förrän om ett år, men det är alltid bra att vara ute i god tid...

hon tappade ingen muskelatur alls ;) finare än många tränade hästar, fast det varierar säkert. våra rör sig väldigt mkt. och att vi valt lösdrift är just pga. den hästen och hennes bronkit

Det låter ju bra, om det blir aktuellt får jag leta reda på nåt stort bete och hoppas på att hon håller igång med de andra hästarna. På ett sätt tror jag det hade gjort henne gott med ett "viloår".
En sak oroar mig lite dock. Hon vilade helt i 3 veckor en gång (har haft längre viloperioder också, men då med mer daglig kontakt.) - alltså gick på lösdrift dygnet runt utan annat än visitering. Och då blev hon helt förvildad:p. Inga problem med ridning och så, men saker som att stå själv i stallet, stå still vid skoning och sånt var helt hopplöst. Fast det fixade vi på några dagar iofs, men man undrar ju hur hon skulle bli efter en 9 månaders vila:eek:. Men men, det får vi ta då i så fall.

jo, visst finns det pållar som snabbt blir "för" självständiga fort ;) vår märr har mkt. "vildhäst" i sig på så vis med :angel: men om man hittar en bra plats där hästen ändå får sin "dagliga dos pyssel" så bör det inte bli så stort "problem" ändå ;)

hästar mår inte "dåligt" av att inte bli ridna osv. ibland (i min verklighet) så begås minst "skada" om dom får vila. ev. "sämre" hantering/ridning gör större skada ;)

Precis, det håller jag med om, tror det skulle göra henne gott att vara "vildhäst" ett tag. Både psykiskt och fysiskt. Jag får som du säger hitta ett bra ställe.
Vi hade ett jobbigt år, då hon fick bronkiten och det tog ju ett tag att få bukt med den. Sen skadade hon sig i benet också. Nästa år (detta) har blivit som ett lite lugnare år, vi har inte tränat lika mycket och fokuserat som innan hon blev sjuk. (Pga att jag har haft mycket annat att tänka på.)
Så nu hade det passat att köra igång lite mer och ta åtminstone ett halvår med riktigt ordentlig träning, få bra ordning på gångarterna och sen släppa på lösdrift efter det.
Drömmen hade ju varit att gå utbildningen, sen skaffa jobb i Norge och ta med hästen dit:idea:.

lycka till med dina planer, hoppas allt går som du vill och tänker :D

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka